Stoppen met de pil

Een algemeen topic voor iedereen die gestopt is of wilt stoppen met de pil!

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen, merk(te) je veel verschil of juist helemaal niet?

Brand los :blush:

Ik ben iets meer dan een jaar gestopt met de pil. Ik merkte geen enorme verschillen, maar achteraf gezien had ik minder ‘slechte’ dagen waarop ik me echt heel down voelde. Dat was een groot voordeel naast het gemak dat je niet elke dag aan dat ding hoeft te denken. Ik ben 2 maanden geleden om praktische redenen weer begonnen met de pil en ben een paar kilo aangekomen en heb vaker pukkeltjes. Of dat alleen door de pil komt durf ik niet te zeggen, maar dat viel me wel op.

Ik ben 3 jaar geleden 1 1/2 jaar gestopt om te kijken of ik zonder pil menstruatie heb. Het enige verschil dat ik merkte was dat ik veel stemmingswisselingen had.

1 like

Ik zit nu in m’n stopweek en zal hierna met de pil stoppen. Ik heb er opeens genoeg van. Merk al heel lang dat mijn libido super laag is en dat ik veel hoofdpijn heb. Ik zit al 10 jaar aan de pil dus ben heeeel benieuwd hoe ik me zal voelen.

Ik ben begin mei gestopt met de pil (i.v.m. kinderwens), na deze +12j te nemen, en ben tot hiertoe nog niet ongesteld geweest (en ook nog niet zwanger).
Ik ben eens benieuwd hoe lang het gaat duren voor alles z’n normale/eigen gangetje gaat. Toen ik na een maand niet ongesteld werd gingen er wel wat vraagtekens op en heb ik een (negatieve) zwangerschapstest gedaan 'cause you never know… Maar toen las ergens dat het soms wel tot een jaar kan duren voor je hele hormoonhuishouding weer fatsoenlijk werkt :woman_facepalming:
Wat m’n humeur/libido/… etc betreft, merk ik tot hiertoe weinig verschil. Ik had vroeger een moeilijke huid (want wie niet als puber) en vreesde een beetje voor een pukkel-aanval, maar daar is gelukkig nog niks van te merken.
Misschien zijn de hormonen nog niet helemaal m’n lijf uit? Ik ben tenslotte nog maar 7 weken pil-loos na 12 jaar…
Ik ga dit topic wat in de gaten houden :slight_smile:

Ik ben na 2 jaar in maart gestopt en ik merk zeker verschil. Ik heb meer ‘last’ van mn hormonen, mn libido is hoger en tijdens seks ben ik veel meer opgewonden. Mijn menstruaties zijn veeeel lichter dan met de pil.
Wel heb ik 1 of 2 puistjes voor ik ongesteld moet worden.

Ik ben een paar maanden geleden gestopt omdat m’n relatie uit ging. Ik ben nu onregelmatig ongesteld (wel veel heftiger) en m’n huid wordt ook slechter. Wil nog een paar maanden aankijken of het beter wordt, en anders misschien toch weer beginnen.

Ik ben nu meer dan een jaar gestopt en zou niet snel terug gaan. Het idee van die meuk in je lichaam… toen ik net gestopt was had ik een libido skyhigh (tot het vervelende aan toe haha). Merk daar nu weinig meer van. Wel meer opgewonden tijdens de seks en ook geen glijmiddel meer nodig.

Wat ik vooral fijn vind is dat je ineens echt je lichaam leert kennen. Zere borsten, puistjes, ik voel meestal wanneer mn eisprong is. Alsof ik mezelf ineens beter ken, ik herken alle signalen. Ik ben wel heftiger ongesteld de eerste dag en veel buikpijn/rugpijn. Maar na 1 dag ben ik al super licht ongesteld en na 3 dagen is het over.

Twee negatieve dingen: je kunt niet voorkomen dat je ongesteld word (ja ok dat schijnt te kunnen met pil van de huisarts maar dat wil ik niet). Nu heb ik morgen een hardloop wedstrijd en ben ik ongesteld. Jammer. Plus het condoom verhaal. Ik haaaaat ze

Ik ben in december/januari gestopt na 5/6 jaar en ik zeg hetzelfde als de rest. Mn libido was in het begin abnormaal hoog, ik zag elke man als potentiële prooi. Verder merk ik niet heel veel verschil qua dat. Lichamelijk heb ik puisten en ik ben 6 jaar geleden aan de pil gegaan omdat ik heel heftige acné had dus dat is echt een domper, maar ik ben inmiddels zelfverzekerder + zit niet meer op de middelbare school waar er soms lelijke dingen werden gezegd over mn puisten. Ik hou mn menstruatie bij in Flo, veel mensen hier zweren bij Clue maar dat vond ik veel te veel, ik wil alleen weten wanneer ik ongesteld wordt en verder boeit het me niet zoveel. Condooms zijn wel rottig, maar ik heb sinds dat ik gestopt ben nog maar twee sekspartners gehad en ik heb niet wekelijks seks, dus dan is het natuurlijk anders dan wanneer het om je vriend gaat. Goed, ontzettend lang verhaal, hahaha. Ik ben trouwens gestopt omdat ik het beu ben mijn lichaam te ‘vergiftigen’ en ik heb ook helemaal geen pil nodig omdat ik nauwelijks seks heb, niet zwaar ongesteld ben en die puisten minder mijn dagelijkse leven beïnvloeden. Heb er geen spijt van!

Ik ben overigens meteen ongesteld geworden in bijna hetzelfde ritme als dat ik het was met de pil!

Na 12 jaar gebruik van de pil gestopt. Na 2 weken een bloeding en daarna vervolgens echt precies steeds een cyclus van 30 dagen. Geen puistjes (die ik ervoor wel had) gelukkig. Qua seks niet meer zin (jammer genoeg) maar wel veel sneller nat (en dat was echt een dramading ervoor). Voel me verder niet anders dan met pil. Condooms vind ik ruk, maar het is niet anders. Wel latexvrije want ik bleek allergisch voor latex. Ik wil niet meer terug aan de pil.

Ik ben ongeveer tien jaar geleden begonnen met de pil omdat mijn menstruatie heel heftig was en ik dat echt wilde kunnen plannen. Nu wil ik na mijn vakantie (in augustus) gaan stoppen, vooral om te kijken wat het effect is op mijn stemming. Ik ben dus ook benieuwd naar alle ervaringen van iedereen die gestopt is.

Zijn er ook mensen die een ander anticonceptiemiddel zijn gebruiken met minder hormonen? Ik zou wel willen weten welke invloed stoppen zou hebben maar enkel condoom lijkt mij niet echt wat.

1 like

Ik zal hem eens opzoeken, dankjewel!

Ik was een tijdje geleden een paar maanden gestopt en kreeg ongeveer 3 weken per maand extreem vet haar. Zo vet dat ik het niet schoongewassen kreeg. Alsof er een soort waxlaagje overheen zat. Ik heb dat geloof ik 2 cycli aangekeken en ben weer begonnen met de pil. Want ik merkte verder ook geen positieve veranderingen. Ik kreeg er alleen maar heel vet haar van, het grootste deel van de maand. En ik kon mijn menstruatie niet overslaan. Dus het het leven met de pil vind ik best fijn eigenlijk.

Oh poeh, je moest eens weten hoeveel condooms mijn vriend en ik getest hebben haha. We hadden echt tig soorten met allemaal verschillende maten. We schreven het zelfs op het condoomzakje omdat we het anders niet meer wisten. Dat was trouwens nog met latexcondooms. Met latexvrije heb je veel minder keus. Die krengen zijn ook nog eens megaduur (veel duurder dan latexcondooms) dus een onderzoek is daardoor ook wat lastiger. Maar mocht je een goed (latexvrij)merk weten, hoor ik het graag! We gebruiken nu Skyn.

Ja graag! Dankjewel :relaxed:

Dat is voor mij ook geen goede zaak. Heb al vet haar en een vette huid :cry:

Ik ben nu ongeveer een 1 jaar gestopt met de pil en ga waarschijnlijk toch weer terug. Ik merk niet zo heel veel verschil qua mentale gesteldheid en dat was de reden dat ik ermee stopte. Andere nadelige dingen die ik heb zonder pil zijn vette huid en meer puistjes, veel sneller vet haar en veel meer haargroei overal.
Verder is mijn menstruatie wel lichter, maar het duurt soms langer en het is onregelmatig. Ik heb een vriend en we gebruiken nu alleen condooms maar ik ben heel huiverig voor een zwangerschap, waardoor ik toch weer terugga naar de pil.

1 like

Uhg ik wil misschien stoppen met de pil maar de knoop doorhakken is zo lastig. Ik vind het wel fijn om aan de pil te zijn omdat ik mijn menstruatie kan regelen, mijn huid is beter, geen condooms en ook geen angst dat dat fout gaat. Nu ben ik wel nogal labiel en ik weet niet meer hoe ik voor de pil was. Want ik ben al bijna 10 jaar aan de pil. Maar ik ben ‘bang’ dat ik gewoon zo ben.

Nu ben ik 1,5 jaar geleden een aantal maanden gestopt en merkte weinig verschil. Maar denk dat het te kort was om er iets over te zeggen. Merkte wel dat mijn huid vetter was.

Mijn vriend zegt dat ik het moet proberen en dat het is fijn dat hij me zo support maar toch vind ik het zo’n lastige keuze