Stoppen met de pil

Even een update. Ik ben vorige maand gestopt met de pil.
Ik had 2 november doorbraak bloeding/spotting en 3 november gestopt met de pil. Toen ongeveer tot 10 november ongesteld geweest. Daarna de pil niet meer geslikt. Ik voel me veel helderder. Had ook altijd heel erg veel last van hoofdpijn en ik heb de afgelopen maand maar 1 keer hoofdpijn gehad! Dit is al een hele positief verschil voor mij. Ook heb ik minder kin-acne (had nooit acne maar de laatste tijd waren mijn hormonen helemaal van slag en kreeg ik enorme pukkels op mijn kin). En 27 dagen nadat ik mijn laatste pil nam ben ik op 30 november weer ongesteld geworden. Heel anders ongesteld, veel roder bloed (bij pilbloedingen altijd heel erg bruin) en ik heb helemaal geen buikpijn gehad.
Dus al met al kan ik al na 1 maand zeggen dat het voor mij echt een positieve keuze is geweest.

Enige nadeel is dus die condoom, wat een gezeik. Na 14 jaar moeten we in een keer weer een condoom gebruiken en dat is soms wel een domper op de seksvreugde haha. Maar dat zal ook wel wennen met de tijd. Het is wel nog zoeken naar een goed condoom omdat mijn vriend ook nog eens een latex-allergie heeft.

Ik ben ook ongeveer een maand gestopt (5 weken volgens mij sinds einde stopweek). Maar ik heb op 1 of 2 dagen na elke dag enorme hoofdpijn. Ik ben er echt naar van. Stopte ironisch genoeg juist vanwege de hoofdpijn rondom stopweken die steeds erger werd.

Eens. Ik ben met 14 begonnen, 15 jaar geslikt en nu gestopt vanaf september. Ik heb altijd ook maanden doorgeslikt omdat dat geen probleem zou zijn, maar heb toch wel de angst om niet zwanger te kunnen worden als we besluiten om ervoor te gaan.

1 like

Geef je borstvoeding? Kan ermee te maken hebben

Ik zou je in ieder geval ook als tip mee willen geven om op tijd naar de huisarts te gaan voordat je daadwerkelijk een kinderwens hebt. Ik ben inmiddels bijna 9 maanden geleden met de pil gestopt ivm kinderwens en heb na 6 maanden geen cyclus de huisarts gebeld. Kon toen voor de echo voor PCOS pas na 2 maanden wachttijd terecht. Uitslag was zoals verwacht PCOS en nu moet ik opnieuw meer dan 2 maanden wachten voor de afspraak bij de fertiliteitskliniek. Dus vanuit mijn eigen ervaring zou ik op tijd naar de huisarts gaan nu, zodat het straks bij een eventuele kinderwens wat sneller gaat.

1 like

Ik ben nu ongeveer drie maanden gestopt, eerste keer keurig na 28 dagen ongesteld, nu zit ik al ongeveer op het dubbele en nog niks. Merk trouwens verder nog weinig van stoppen behalve iets slechtere huid.

Ik heb echt het tegenovergestelde van de meeste van jullie gehad; ik werd ongeveer om de 22 dagen ongesteld. En nu na 9 maanden op 26 dagen.

Het lichaam is zo raar soms :sweat_smile: Je kan jezelf ook zo gek maken met de cyclus

1 like

Sorry ik kom even binnenvallen. Ik ben sinds maart gestopt, na sinds mijn 12/13e microgynon en laatste jaren prikpil, heb ik nu mijn derde menstruatie.
Heb dus eigenlijk nooit echt een natuurlijke gehad maar wat een ramp dit.
Echt helenaal nieuw lijkt het, zoveel hedriger. Liefst ga ik weer aan de pil, ware het niet dat ik niet zonder reden wilde stoppen.
Had sowieso al moodswings en andere dingen maar nu herken ik de datums meer en gooi ik het op m’n menstruatie.
Is dit voor iemand herkenbaar?

Hoe is het gegaan? Weet je al wat meer?

Ik zit op dag 75 na einde laatste stopweek en nog steeds niks. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt.

Ik zit nu op dag 32 na de eerste dag van de laatste ā€˜menstruatie’ na stoppen met pil. Dacht dat ik wat krampjes voelde gister maar blijkbaar nog niet. Ik ben benieuwd!

Merkte al wel dat ik na 3 weken stoppen veel minder nachtelijk ging zweten, dat is in ieder geval een chill. Verder merk ik er nog niet zo veel van.

Oehh spannend. Ik ben ook gestopt want heb nu spiraal. Ik merkte wel dat ik direct weer 6 puisten op mn kin had en ongesteld zijn was echt niet leuk. Maar ik voelde me verder zooooo lekker. Voelde me echt kei energiek en vrolijk. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat!

1 like

Ik ben nu drie maanden gestopt ongeveer. Merk vooral dat ik met pil toch wat stabieler was qua emoties. Nu echt meer last van depri zijn rond mijn ongesteldheid en vlak erna super positief :rofl:
Maar goed, ik ben me er bewust van, dus geen grote levens beslissingen maken vlak voordat ik ongesteld word haha

Verder een cyclus van 24/25 dagen ongeveer. Best wel regelmatig. Kan mijn eisprong voelen (echt paar dagen krampen vlak ervoor), en geen buikpijn meer tijdens de ongesteldheid :partying_face:

@M0nan, hier ook iedere keer voordat ik ongesteld moet worden een onderhuidse puist. Dat is wel echt irritant…

Maar goed, mag eigenlijk niet klagen vind ik! Al ga ik dadelijk rond de zomer wel weer aan de pil. Toch makkelijker om het af en toe wel te kunnen regelen…

Ik ben net een maandje gestopt en na 27/28 dagen ongesteld geworden. Reden is een kinderwens maar ook gewoon benieuwd naar hoe mijn cyclus eigenlijk is, ben 11 jaar bijna onafgebroken aan de pil geweest. Merk dat ik wat meer buikpijn heb en echt veel meer bloed verlies dan tijdens de onttrekkingsbloedingen met de pil. Verder ook wel veel emotioneler, terwijl ik eerst altijd redelijk ā€˜stabiel’ was. Gek wat zo’n pil met je doet he.

Wow wat een lijst. Ben je niet in twijfel om iets anders te gebruiken? Ik had ook keeeeeeei veel doorbraakbloedingen, echt werd er zo gek van. Nu 2 dagen een spiraal en ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Vrees er stiekem wel voor dat ik straks aan een stuk ongesteld ben, maar wie weet. Migraine vind ik trouwens wel opvallend dat je dat nu meer hebt dan voorheen.

Ohhhh pfff wat een drama zeg, wist helemaal niet dat dat kon gebeuren. Groot gelijk dat je hem eruit hebt laten halen. En indd, alles heeft risico’s. Ik wilde Ć©cht geen spiraal, maar de dokter gaf me naast de pil niet echt andere adviezen. Pil werkte bij mij voor geen meter maar had echt geen vertrouwen in spiraal. Toch maar gedaan want een prikpil, of staafje heeft ook zo weer zn dingen. Ben benieuwd hoe het zal gaan met die spiraal. Misschien voor jou fijn om (als je dat nog niet hebt gedaan en het graag wil) met je huisarts te spreken of eventueel een gynaecoloog om wat te bekijken…

Pfff wat een gezeik van die doorbraakbloedingen Ʃn herkenbaar. Eerst in week 2 een doorbraakbloeding en dan daarna gewoon weer ongesteld. Vreselijk. Gelukkig (of naja dat denk ik) is het geen probleem voor je qua anticonceptie. Hoop dat je nog iets fijns kan vinden :smiling_face_with_three_hearts: (en dat er indd meer op de markt komt dan wat er nu is)

1 like

He, dat is naar :(. Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.

Ik ben sinds bijna 3 maanden gestopt met de pil. De eerste keer werd ik na 32 dagen ongesteld, daarna 26 dagen. Ben benieuwd hoe lang de volgende cyclus is.

Ik vind het wel opvallend dat in de posts boven mij ook word benoemd dat je het gevoel hebt dat je emotioneel minder stabiel bent. Dat heb ik namelijk ook heel erg. Ik ben over het algemeen somberder geworden, maar ben heel snel boos of verdrietig. Ik dacht dat het een coronadip was maar misschien heeft het toch met het stoppen met de pil te maken.

Ik ben nu bijna een jaar gestopt, ben heel regelmatig eigenlijk, cyclus is 27 tot 30 dagen. Ben maar 3 dagen ongesteld nu, met pil was het 5-6, dus dat is heel fijn! Had wel een tijd heel veel haaruitval, maar nu is het weer naar normaal niveau. Verder merk ik er eigenlijk niet zoveel van.
Alleen toen ik stopte was ik (al heel lang) single, maar nu heb ik weer een relatie, dus ik wil eigenlijk toch weer (hormonale) anticonceptie, zodat we niet meer met condooms hoeven te hannesen. Ik heb over een paar weken een afspraak bij de gyn (is hier jaarlijks), wil dan met haar overleggen, maar neig naar spiraaltje.

1 like