Studietopic

Ik zit een beetje in dubio en misschien hebben jullie advies. Ik ben nu 27 jaar en een jaar geleden ben ik afgestudeerd. Ik heb mijn bachelor in internationale Communicatie en Media behaald, maar ik doe eigenlijk niets met dit diploma. Komt ook omdat ik de interesse in communicatie en media verloren ben. En sindsdien heb ik crappy baantjes en daar wil ik vanaf. Het kriebelt al een halfjaar om weer naar school te gaan, maar ik vind het ook weer doodeng.

Ik wil graag iets met sociaal werk gaan doen, maar waar ik enorm tegenop zie is dat ik tussen de jongeren terecht kom. Ik ben een beetje aan het kijken naar een pre-master, maar volgens mij kom ik daar niet in aanmerking voor, omdat mijn bachelor compleet wat anders is. Ook zit ik te kijken naar eventuele masters die toch aansluiten op mijn huidige bachelor, maar ik word daar echt niet enthousiast van. Ik leer mezelf nu steeds beter kennen en kom er nu achter dat mijn interesse daar ligt, niet meer in communicatie en media.

Ook heb ik al gebeld met DUO en zij raden eigenlijk aan om weer voltijd te gaan studeren. Maar dat vind ik ook weer heel erg spannend. Pff, ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer

Hebben jullie advies voor mij? Hoe hebben jullie gezocht naar eventuele pre-masters? Hoe hebben jullie het ĂŒberhaupt allemaal uitgezocht en uitgedacht?

Ik werk vandaag thuis, omdat de tentamens volgende week beginnen en de bieb supervol zit. Alleen nu heb ik nog niets op papier gezet. Mijn motivatie is ver te zoeken de laatste tijd. Gelukkig bijna klaar :zipper_mouth_face:

@Skadi @En_17_Anderen

Hoewel een pre-master als doel heeft om ervoor te zorgen dat je straks toch een opleiding kan doen waar je nu nog niet toelaatbaar tot bent en er natuurlijk ook studenten met een wo-papiertje op zak een pre-master volgen, vind ik het toch wel zorgelijk dat ze in de eerste week schijnbaar geen enkele les besteden aan bepaalde problemen waar veel ex-hbo’ers tegenaan lopen. Natuurlijk speelt zelfstandigheid een grote rol, maar als ze nieuwe bachelorstudenten de eerste week het een en ander laten zien, zouden ze dat hetzelfde maar dan in beperkte mate ook kunnen meegeven aan pre-masterstudenten. Het vinden van wetenschappelijke literatuur, hoe je een wetenschappelijk paper schrijft (welke eisen en onderdelen), wat peer-review inhoudt etc. omdat ik toch vaak zie dat mensen tegen dingen aanlopen.

Hoeveel verschrikkelijke ‘ik kan dit niet, help, mag ik stoppen’ scriptie-dagen zou ik nodig gaan hebben tijdens deze scriptie? Ik voel me zo dom en heb weer een dag ‘verspild’ met lezen, deleten, weer lezen. Weet dat het deel van het proces is, maar wat een rotgevoel haha. Zo, even spuien hoor.

@anon18202522 @En_17_Anderen Ja, jullie hebben helemaal gelijk hoor. Ik wacht gewoon even het responsiecollege af, en dan kijk ik wat voor feedback ik krijg en hoe anderen het hebben gedaan. Ik was gister gewoon een beetje gefrustreerd. Ik heb het nu ingeleverd, wel netjes gedaan zoals ik dacht dat het moest - alleen vrij summier.

De opbouw van deze premaster is gewoon heel gek, in mijn ogen dan. We krijgen volgende periode bijvoorbeeld pas academische vaardigheden en pas eind juni academic english (nadat je je scriptie hebt moeten schrijven dus). Nu zijn ze op zich wel mild qua beoordelen op dit soort opdrachten (10% van je eindcijfer). Maar alsnog vind ik het waardeloos dat er niet even een nette beschrijving of sample online staat, of dat we desnoods tijdens de les een kwartiertje een opsteker konden krijgen. Dat zou mij in ieder geval veel stress hebben gescheeld.

ik had vandaag de laatste echte toetsen van mijn master (alleen nog maar VGTs)
 Afgelopen dinsdag de laatste dag als coassistent. Vanaf volgende week ben ik semi-arts :exploding_head: gaat zo snel (semi-arts is eigenlijk gewoon coassistent plus maar dan nog, het klinkt veel cooler).

3 likes

Ja, ach. Ik leg me er maar bij neer. Hopelijk gaat volgende periode allemaal wat makkelijker.

Nou hier ben ik weer met gezeik over m’n stageverslag hahah het was namelijk nog niet goed en moest veel (vooral APA :confused::cry:) verbeterd worden.

Ik voel me echt desperate omdat ik het volgens mij ook al ergens anders heb geplaatst haha, maar zitten hier mensen uit Den Haag die behoefte hebben aan een studiemaatje? Ik studeerde eerst altijd met een vriendin/klasgenoot maar we zitten inmiddels niet meer in hetzelfde jaar en ik heb gewoon zelf de discipline niet om het eerder dan op de laatste dag te doen. Dussss mocht iemand ook studielaks zijn en in 070 wonen, holla at me :raising_hand_woman::raising_hand_woman::raising_hand_woman:

Dat laatste houd ik in gedachten inderdaad, lief, dankjewel! Moest gewoon even m’n ei kwijt, haha.

@Maestoso Gelukkig heb ik niet meer van die slopende collegedagen, maar zeker herkenbaar hoor! Ik ging daarna vaak sporten want lichamelijk vol energie, maar mentaal ge-sloopt. Beetje bijgekomen van gisteren? :slight_smile:

Mijn presentatie is veel te lang geworden. Hij mag maar 10 minuten zijn en ik zit op 2 of 3x zo veel :neutral_face:. En alles is al zo kort

Nou ga weer voor een hopelijk productief dagje op deze heerlijke zondag :tired_face:
Succes iedereen die helaas ook binnen moet zitten!

3 likes

Jij ook succes!

Ben bezig met het boek van een vak samen te vatten, maar ik ben bang dat ik weer eindig met een onaf document omdat het zoveel tijd kost om alles te lezen en samen te vatten :frowning:

Ik moet voor morgen een stuk uit Leviathan (Hobbes) lezen, maar ik snap echt die zinnen niet :sweat:.

Ik heb net een afspraak gemaakt met mijn studieadviseur. Weet nog niet precies wat ik eruit wil/ga halen, maar vind het wel een goede stap van mezelf. Na elk college staat het huilen me nader dan het lachen, en ik heb het idee dat ik echt niet meekom - ook al heb ik dus maar één vak. Hopelijk kan ik een beetje begeleiding krijgen om het allemaal wat meer op een rijtje te krijgen voor mezelf.

6 likes

Goed dat je stappen onderneemt! Hoop dat je goede begeleiding krijgt.

Ik vind mijn nieuwe vakken echt super interessant, maar ze liggen wel extreem uit mijn comfortzone. Heel ander soort vakken dan ik gewend ben. En ik merk dat ik daar wel erg moet aan wennen. Als de prof een vraag stelt, ben ik nog aan het nadenken over de betekenis van de vraag als studiegenoten hun antwoord beginnen met “ik heb 3 argumenten hiervoor”. Hoe doen ze dat? Als ik op dat moment zou spreken, weet ik amper hoe ik de zin zal afmaken, laat staan dat ik een gestructureerd antwoord heb. En ik merk dat ik het niet gewend ben dat antwoorden niet juist of fout zijn, dat er geen 1 enkel antwoord is, maar dat het juist hele complexe thema’s zijn met verschillende mogelijke visies. Als ik aan het denken ben over al die visies en argumenten, is de discussie ondertussen al 5 stappen verder in een heel andere richting. Is dit iets waar ik in moet groeien?

Ja, inderdaad! Blij dat ik niet alleen ben. Ik ken (nog) niet zoveel mensen van die studie, dus ik weet niet of andere medestudenten zich ook meer herkennen in mij dan in de mondige medestudenten (het zijn toch vaak dezelfde personen die het woord vragen). Ik kom uit de exacte wetenschappen en dan is dit (sociale wetenschappen) wel echt iets heel anders.

En momenteel ben ik mijn taak (zondag in te dienen) héél erg aan het uitstellen, dat is toch ook altijd hetzelfde liedje met mij :stuck_out_tongue:.

Ja, dat is het inderdaad! Ik heb maandag mijn eerste seminar gehad en vooraf had de TA gezegd dat iedereen moest deelnemen aan de discussie, maar het ging zo snel en zo overtuigd dat ik helemaal geen woord heb kunnen zeggen. Een aantal hoofdstukken uit de Leviathan werden besproken, de historische context en de huidige relevantie. De vakken zijn ook in het Engels, dus dat is nog een extra moeilijkheid :joy:. Ik was echt een beetje overdonderd daarna. Het is zo’n andere wereld dan de werkcolleges die ik vroeger had, waarin je bv. wiskundige vergelijkingen oplost of programma’s schrijft. Het is juist of het is dat niet en je programma werkt of het doet dat niet, zo simpel is het, haha. Maar je geeft me hoop!

Hey iedereen, ik ben dan al afgestudeerd, maar een vriendin van mij niet. Zouden jullie misschien een korte enquĂȘte willen invullen? Het gaat over het wel/niet dragen van een beha, waar het forum wel een ideale doelgroep voor is!

2 likes

Leuk, ingevuld! Waar doet ze precies onderzoek naar? (behalve dan het wel/niet dragen van bh’s, maar benieuwd wat haar onderzoeksvraag is)