Studietopic

Voor de studerende ellegirls*!

Ik zit nu in mijn tweede jaar en ik heb het zo gehad met naar school gaan. Mijn studie zelf vind ik heel erg interessant, maar er is organisatorisch nu zo veel shit dat ik gedemotiveerd raak.

Vanaf september ga ik een minor doen en daar heb ik heel veel zin in. Tel nu echt de weken af.

*Heten we nog steeds ellegirls?

Ja ik snap je, ik heb als het goed is over een maand m’n bachelor en ik ben er zoooo klaar mee!

Iedereen mag het weten, maar ik wil het liever hier niet neerzetten. Ik stuur je een pb’tje!

Voor de minor die ik wil doen is er ook nog een hoop organisatorische shit haha. Ik studeer nu aan de Fontys en de minor is aan de UvA. Het scheelt schijnbaar wel dat ik al eerder aan de UvA heb gestudeerd, want ik kon inloggen met mijn oude studentnummer. Heb er zó veel zin in, maar vrees dat het wel zwaar gaat worden omdat ik waarschijnlijk dik drie uur moet reizen per dag.

Wegen de laatste loodjes het zwaarst, of valt het mee? Succes!!!

1 like

Ze wegen behoorlijk zwaar, haha. Maar gelukkig heb ik m’n scriptie al af, dat scheelt zo veel! Thanks :slight_smile:

1 like

Ah fijn, ik kan hier even mijn ei kwijt. Ik ben het studeren ook zat, en ik zit helaas ook pas in mijn tweede jaar (van de vier…). Het is mijn tweede studie, dus ik zit financieel ook best krap elke maand. Dat is wat mij nu het meest stoort, maar ik ben ook het naar school gaan gewoon beu. De manier van lesgeven vind ik namelijk niet altijd even fijn. Nu met stage erbij breekt het me soms ook wel op. Ik vond de plek in het begin best leuk, maar het past zo niet bij mij dat ik inmiddels een beetje interesse verlies.

Gelukkig heb ik morgen een sollicitatiegesprek voor een functie als leerling op een plek die mij heel erg aanspreekt. Dat zou dus 3/4 dagen werken zijn en daarnaast nog een dag school. Dat past veel meer bij mij, dus ik ga duimen dat ik daar aan de slag mag.

Ik studeer ook nog, op de uni in Amsterdam. I.v.m. kleine studie ga ik niet de naam noemen, maar ik studeer een taal met literatuur, taalkunde en cultuur. Ben er nu wel echt klaar mee, ik vind de taal nog steeds erg leuk en de stof ook, maar ik wil gewoon even een tijd vrij zonder papers te hoeven schrijven en gewoon even lekker mijn eigen ding kunnen doen. Gelukkig eind juni begin zomervakantie.

Ik zit ook al een paar weken in een studiedip. Ik heb echt geen zin meer. Ik wil vakantie :weary:

1 like

@Sax Lijkt me heel lastig om gemotiveerd te blijven in jouw situatie (tweede studie). Respect wel dat je het doet! En wat je zegt over de manier van lesgeven herken ik. Het zou bij mij al zooo veel schelen als ik niet naar de lessen hoef. Helaas heeft mijn aanwezigheid in de lessen grote invloed op mijn eindcijfer van een bepaald groepsproject. Bij de projecten wordt al nooit zo hoog gescoord en ik wil niet riskeren dat ik in de zomervakantie moet herkansen. Liever zou ik zelf kiezen naar welke lessen ik wel of niet ga. Bij heel veel lessen leer ik écht niets nieuws, maar het kost me wel heel veel energie om ze bij te wonen. Heel demotiverend.

@traveljunkie Ik heb dus net een week vakantie gehad en heb na woensdag ook weer een soort van ‘vrij’, dus ik zou eigenlijk niet moeten klagen. :flushed: Moet wel veel doen op die vrije dagen.

Iemand motivatietips?

1 like

Gewoon lekker klagen hoor! Ook al heb je net vakantie gehad, kan je er alsnog ff doorheen zitten.

1 like

ik heb gewoon echt 0 motivatie voor mijn scriptie, vandaar dat ik zo aanwezig ben op t forum haha
ik moet echt nog de laatste beetjes, maar ik kom er niet doorheen :disappointed:

3 likes

Ik heb precies hetzelfde. Zit in m’n hoofd allemaal redenen te bedenken waarom ik niet aan mijn studie hoef te werken. Gelukkig inderdaad na woensdag weer even vrij i.v.m. hemelvaart! Ik denk dat ik morgen maar gewoon begin met een aantal artikelen lezen in de hoop dat ik in de flow kom.

1 like

Ik heb net Self Control voor mijn laptop gedownload en Freedom voor mijn telefoon. Hopelijk kan ik zo afleiding blokkeren.

Ik vind mijn studie nog wel leuk (derdejaars) maar altijd rond deze tijd krijg ik een dip. Mooi weer, laatste loodjes, vakantie al geboekt (dan wil je eigenlijk ook gewoon weg).

En ik moet nog steeds wennen aan al die groepsprojecten op t hbo. Ben best een betweter/perfectionist, en ook soms 5 jaar ouder dan sommige klasgenoten. Ik mis vaak een stukje verantwoordelijkheid, moet altijd iedereen achter de broek aanzitten en daar ben ik wel een beetje klaar mee.

3 likes

@tuula Dat laatste is zó herkenbaar. Ik zat vorig jaar in de klas met bijna alleen maar mensen die vers van de havo kwamen. Zat ik daar met m’n 26 jaar, voelde af en toe zo klote. En inderdaad dat gedoe met opdrachten altijd, heb me best vaak een soort tweede juf gevoeld. Blegh.

1 like

Ik zit de laatste tijd ook weer te kijken naar andere studies. Ik zit nu in m’n eerste jaar van m’n huidige studie, maar ik zie ook zoveel leuke studies die ik zou willen doen. Ik ben vooral into de talen/cultuur/literatuur studies en ik zit er nog steeds over na te denken om te switchen. What to do… Ik vind ook té veel interessant.
Het is ook vooral dat ik op m’n huidige studie niet echt klik met mijn studiegenoten. Ik ben 25 en de rest is 18,19. Ik zit echt in een compleet andere levensfase. Als ik zou switchen van studie kom ik dus weer met mensen die jonger zijn, maar ik vind het op dit moment wel lastig om naar de les te gaan met het vooruitzicht dat ik niemand heb waar ik leuk mee kan kletsen. Maakt het studeren ook minder voor mij. En ik twijfel nog steeds of ik een andere studie leuker ga vinden.

Ik studeer ook nog, ik moet nog 4 vakken doen en mijn thesis. Ik hoop in september te kunnen afstuderen. Maar omg de laatste weken heb ik het echt lastig om me nog aan mijn studie te zetten. Ik ben mijn studie ook echt kotsbeu, terwijl ik het eigenlijk wel graag doe? Maar dit jaar is er een beetje teveel aan. Ik ga zo blij zijn als ik er eindelijk vanaf ben!
@Pantalones Ik ben echt grote fan van Selfcontrol, ik heb anders echt teveel afleiding als ik bijvoorbeeld papers ofzo moet schrijven. Hopelijk helpt het jou ook!

1 like

Dat van die leeftijden hoeft niet per se! Ik ben na m’n eerste studie een tweede gaan doen en was ook bang dat ik als enige wat ouder zou zijn, maar dat was helemaal niet zo. Op mijn studie (kunstgesch.) zitten juist veel mensen van 22+ die al eerder iets anders hebben gedaan. Het is misschien wel een vrij heftige stap om te switchen van studie, kun je niet 1 of 2 minors/verschillende keuzevakken doen van die taal- en cultuurstudies?

1 like

@Louvitaines

Ik heb vakken gevolgd bij 4 verschillende studies (Nederlands, Kunstgeschiedenis, Geschiedenis, en iets wat volgens mij nu Media en cultuur heet. Bij Media en cultuur waren het vrijwel allemaal jonge pikkies van jongens met donshaartjes op hun bovenlip waarvan je weet dan hun moeder nog sokken voor ze koopt. Of meisjes die net hun abbonement op de Penny hebben opgezegd. Nederlands en kunstgeschiedenis juist weer niet. Uiteindelijk zit je er toch voor jezelf en moet je schijt hebben aan de anderen. Leeftijd zegt ook niet alles. Ik heb voor sommige projecten samengewerkt met 45+ plussers die wel ontzettend gemotiveerd waren maar soms vragen stelden waarvan ik zoiets had van ???. Maar ook soms fijn kunnen samenwerken met iemand die 6 jaar jonger was.

Uiteindelijk ben ik nu tot de conclusie gekomen dat er gewoon geen ideale studie voor mij bestond. Veel werknemers is een geesteswetenschappen papiertje vooral het bewijs dat je een bepaald denkniveau bezit. Al had een kunstgeschiedenis master mij achteraf toch wel leuk geleken.

1 like

Ik heb Self Control echt nodig haha!

Waarom zijn groepsprojecten zo kut? En waarom ben ik zo slecht in samenwerken?

1 like

@sofetch @anon26776401 Bedankt voor jullie antwoorden! Zoals Plaaggeest al zegt, ik denk ook dat er geen ideale studie voor mij bestaat. Ik heb in ieder geval volgende week donderdag een gesprek met mijn mentor om het te bespreken, kijken wat voor advies zij kan geven. Ik doe inderdaad een Geesteswetenschappen opleiding om mijn kennis te verbreden en zodat ik iets leer wat ik echt heel interessant vindt. Mij moet je bijvoorbeeld echt niet bij rechten of geneeskunde neerzetten :no_mouth:

Ik kende de Self Control app nog niet! I NEED IT IN MY LIFE