Studietopic

Was bij mijn bachelorthesis het meeste tijd kwijt aan het zoeken van literatuur en dat lezen. Vond het opstellen van een onderzoeksvoorstel ook het moeilijkst om te doen dus niet onderschatten! Heb het zelf na mijn uitwisseling gedaan, dus had een maandje om te schrijven en werkte daarnaast zo’n 16u per week en heb uiteindelijk een 7,5 gehaald. Op zich zou het moeten lukken, maar het kan pittig zijn.

1 like

Was 6k woorden, dus niet zo groot en uitgebreid als een masterthesis maar ik denk wel dat het je wel zou lukken in 20 weken!

1 like

Alles is vandaag in orde gekomen. Ik kan éindelijk op het leerplatform en ik heb goede feedback gekregen van een opdracht waar ik niet zeker over was.

En ik heb binnenkort een examen van 2 uur, waarin én een schriftelijk deel over de theorie zit, én een praktisch deel op je laptop, én een mondelinge verdediging van dat praktische deel. Heh, dat lijkt me nogal veel in 2 uur :stuck_out_tongue:.

3 likes

same, mijn wettenbundel is al beschadigd in de strijd :joy:

4 likes

Jep hier ook. Gelukkig woensdag mijn laatste tentamen, maar ben er helemaal klaar mee( had er 4 in totaal). Heb het gevoel dat ik nauwelijks kan ontspannen omdat ik in mn achterhoofd vaak aan het nadenken ben of ik wel genoeg heb geleerd. :cautious:

Ik kan een bepaald arrest niet vinden, ik kan alleen samenvattingen van het arrest vinden maar ik wil het gehele arrest lezen. Op rechtspraak.nl kan ik het niet vinden en voor de Kluwer navigator moet ik een abonnement afsluiten, dus daar heb ik niks aan. Weet iemand op welke site ik nog kan kijken? Het gaat om het Haviltex-arrest trouwens (heeft betrekking op de overeenkomst).

Kan je trouwens niet inloggen met je schoolaccount op kluwer? Ik kan dat wel dus mocht je nog wat anders nodig hebben pb mij dan dan kan ik het van kluwer naar je doorsturen.

1 like

Ik meld mij ook, laatste loodjes gelukkig. Had 4 tentamens en 1 assessment, en ben doordat ik tussendoor een weekendje wegging al extra vroeg begonnen met leren. Dus nu duren deze 2 tentamenweken voor mijn gevoel al een jaar of zeven. Maar! Volgensmij gaat het best goed. Al 2 voldoendes binnen, andere twee tentamens gingen voor mijn gevoel redelijk en die van morgen komt denk ik ook wel goed.

Volgende week beginnen met fulltime stage, retespannend. Ook al komt het leren me nu een beetje mn neus uit, ik ga het toch wel missen denk ik.

Succes met je stage! Ik vind stage echt veel leuker dan leren etc. hahah.

1 like

Thanks! Ik ben juist gek op studeren en hoorcolleges volgen haha. Maar als het goed is is dit wel een interessante stage. Moet nog even denken of ik er over ga posten en hoeveel dan ivm herkenbaarheid :smile:

1 like

Ugh, ik heb een seminar gemist, omdat ik de aankondiging gemist heb die gistermiddag om 16u online werd gezet (verandering van uur).

Nee, het probleem is dat ik geen schoolaccount meer heb omdat ik afgelopen juni ben afgestudeerd aan mijn (HBO) opleiding. Ik zit niet meer op school nu en ben aan het studeren voor mijn toelatingstoets voor een master, vandaar :slight_smile:

Super bedankt!!

1 like

Ik heb echt een nurdencijfer voor mijn tentamen gehaald. Wilde het hier toch even komen melden omdat jullie me zo hebben gesteund.

13 likes

Werkt er hier iemand met de Pommodoro methode? Dus 25m studeren, 5m pauze (of doorgaan) en na 3 blokken van 25m een pauze van 15m. Al kun je natuurlijk doen wat jij fijn vindt.
Ik gebruikte het af en toe, maar de afgelopen dagen bijna continue en het werkt heel goed voor mij! Ga dit consequent blijven doen. Ik gebruik vooral www.tomato-timer.com

3 likes

Soms, ik vind het idee erg goed, maar het werkt niet altijd even fijn. Ik zit er meestal net goed in na 20-25 minuten, dus dat vind ik te vroeg om te stoppen. Meestal doe ik dus een stukje langer, bv. 50 minuten en dan 10 minuten pauze. En dan na 2 of 3 blokken een langere pauze. Zo doet Study Vibes (YouTuber) het ook en dat werkt voor mij beter. Ik heb een betere focus, omdat ik wil knallen in die 50 minuten, en ik kan langer studeren, omdat ik mezelf minder snel uitput. Alleen moet ik dan vaak midden in een (hoofd)stuk stoppen of moet ik nog maar een klein stukje meer en dat vind ik irritant. Dan doe ik soms door, maar “verbrand” ik mezelf vaker, waardoor ik moeite heb om terug te herstarten.

1 like

Het is jaren geleden dat ik colleges volgde, maar het valt me op dat deze best wel rumoerig en met weinig respect verlopen. Er wordt best veel gebabbeld, net werd er ook vlakaf om een pauze gevraagd, er worden heel vaak andere dingen gedaan (smartphone bv.), … En ik weet niet of dat komt doordat deze colleges voor een veel grotere groep zijn (+100 tegenover +20 studenten), ik hoofdzakelijk enkel op vrijdag les heb (nood aan een break op het einde van de week en donderdagavond is uitgaansavond), doordat het een totaal ander vakgebied is (misschien zijn studenten hier over het algemeen mondiger) of omdat studenten in die 5 jaar over het algemeen mondiger zijn geworden. Of nog een heel andere reden. Het valt me keer op keer op.

Ik denk vooral dat het gaat om de grotere groep waarin je colleges volgt. Met werkgroepen of kleinere colleges is het bij mij in ieder geval altijd heel anders dan een massaal college. Je zit er dan toch ‘anoniemer’. Hoewel ik me erover verbaas soms dat mensen dan naar college komen, waarom ga je in de zaal zitten als je alleen maar Facebook checkt/ web whatsapp gebruikt/ kleding koopt/ reisjes gaat zitten boeken etc.

@anon95960165 Hopelijk de helft waar ze veel over vragen, succes!

Ik denk dat het ook heel erg per studie verschilt. Bij mijn studie hoef je dit namelijk echt niet te flikken (ook niet bijv. in joggingbroek naar college te komen) want dan krijg je gewoon ‘op je donder’ van de docent, maar ik heb ook wel eens algemene rechtenvakken en daar zie ik dit veel meer. De docent doet dan ook gewoon niks.

Mijn studie heeft ook kleine ‘klassen’ inderdaad.

Ja, inderdaad. Bij 1 vak worden de lessen zelfs gefilmd, dus waarom zou je komen als je toch alleen de les gaat storen?

Maar dan zal het inderdaad vooral door de grote groep komen.

Tatoeages vind ik anders maar ik vind dat je je wel een beetje representatief kunt kleden naar college. Ik weet dat dit een #onpopulairemening is maar ik vind het niet echt getuigen van respect naar je docent als je in pyjama/sportoutfit op komt dagen. Maar goed ons contact met docenten is wel wat anders dan op de meeste studies

1 like