The Minimalism Game, dagelijks ontspullen

Ik vind minimalisme (als trend) een beetje overroepen, dus ik zal waarschijnlijk niet meedoen met de hele challenge, maar ik denk wel dat ik in juli wat bewuster dingen wil wegdoen.

Mijn grootste issue is mijn boekenkast, heeft er iemand daar tips voor? Ik kan echt geen boeken wegdoen.

1 like

Ik heb ook veel te veel boeken. Ik heb vanmiddag gesorteerd, en doe twee verhuisdozen vol boeken weg. Wat ik wegdoe zijn boeken die ik niet gelezen heb, en waarschijnlijk nooit zal lezen. En boeken die ik gelezen heb, maar die ik matig vond en niet zal herlezen. Weet nu alleen niet zo goed wat ik met al die boeken moet doen, is zonde om weg te gooien maar ik kan het ook niet zomaar naar de kringloop brengen omdat ik geen auto heb.

1 like

Ik probeer ook mee te doen! Ik denk namelijk dat ik eigenlijk wel makkelijk 500 dingen kan wegdoen en het nog niet merk… Heb net vorige week zo’n 20 paar sokken, 10 onderbroeken en 5 bh’s weggedaan, dat telt zeker niet mee? :stuck_out_tongue: Echt heerlijk zo’n overzichtelijke ondergoedla. Iedere ochtend weer blij mee hahah.

@Fibonacci Ja toch boeken wegdoen :stuck_out_tongue: Zeker die je niet meer gaat herlezen. Tenzij je er echt emotionele waarde aan hecht. Maar ik breng ze naar de kringloop/geef ze weg en koop nieuwe boeken alleen digitaal.

1 like

Boeken zijn ook absoluut mijn zwakke punt. Maar als ik echt kritisch ga kijken dan weet ik dat ik sommige boeken gewoon ontgroeid ben, of dat ik sommige boeken idd gewoon niet nog eens ga lezen. Wat mag blijven zijn de boeken waar ik echt blij van word :slight_smile: (en dat zijn er nogal wat, maar ik vind dat oke als ik er echt blij van word)

@Freya, marktplaats? Of van die plaatselijke verkoopgroepen op Facebook?

1 like

Verhuizen :joy:, eens je al je boeken in dozen hebt gestopt en die meerdere verdiepingen op en neer hebt moeten dragen, ben je plots iets minder gehecht aan de boeken die je toch niet zult herlezen. Ik heb zo veel boeken weg gedaan, maar het blijft mijn zwakke plek. Ik heb nog veel boeken die ik nog niet heb gelezen, maar ik blijf maar nieuwe kopen.

Ik wil ook wel meedoen, al leef ik sowieso best wel minimalistisch. Ik weet niet hoe ver ik zal raken, maar we zien wel. Ik heb toch wel wat dingen die ik kan wegdoen en als ik zie dat ik een beetje door alles heen ben, schakel ik misschien over op administratie en digitaal opruimen, want dat is wel echt nog een dingetje (volgens mij het enigste waar ik momenteel geen echt overzicht heb). Sowieso heb ik al lang een stapeltje liggen met dingen die eigenlijk weg moeten, dus het is een goeie motivatie om die nu ook echt weg te doen.

De eerste dagen ben ik trouwens niet thuis, maar dat zal ik dan wel inhalen.

4 likes

Oh superleuk! Ik heb de afgelopen maanden al veel weggedaan (jammer dat ik hier geen foto’s van heb…) maar ik wil eigenlijk nog wel meer spullen weg doen. 300+ dingen gaat me niet lukken, maar ik ga het topic wel even volgen!

2 likes

Ja klopt ze heeft inderdaad nog enkele andere spullen. En wat betreft het delen van deze foto, hoewel ik je argumentatie begrijp en daar ook deels achter sta ben ik het niet helemaal met je eens.

En dat heeft er vooral mee te maken dat ik mezelf niet constant vergelijk met anderen. Dus hoewel ik veel bewondering heb voor haar manier van leven maak ikzelf in mijn leven andere keuzen. Maar dan kan ik desalniettemin wel bewondering hebben voor haar manier van leven.

Daarnaast heb je helemaal gelijk hoor dat minimalisme een soort sneeuwbaleffect heeft. Ik vind het zelf daarom helemaal niet nodig om spullen van waarde weg te doen. Het kan inderdaad nog eens van pas komen en dan is het nog veel schadelijker voor het milieu om het opnieuw te kopen.

Wel ben ik tegen zooi, spullen die je gedachte volstoppen. Spullen waarmee je weer iets moet. Dan vind ik de Marie Kondo levensstijl beter.

2 likes

Leuk!! Maar ik heb never nooit 400 spullen die wegkunnen. Denk dat ik al lastig aan 100 kom, want ik bewaar eigenlijk nooit iets en gooi echt te makkelijk spullen weg. Ik ga jullie wel volgen!

1 like

Leuk topic! Ik wil ook minder spullen hebben maar kan dit niet zoals in de beginpost staat. Ga even nadenken over een alternatief (2 dingen per dag ofzo, dat eerst maar eens proberen, niks onnodigs bijkopen die maand)

1 like

Wat de rest al zei: wegdoen wat je nooit meer gaat lezen of wat je slecht vond. En dan wegbrengen naar een goed doel, in zo’n little free library zetten of weggeven aan vrienden.

Misschien helpt het om een soort ‘maximum’ in je hoofd te houden? Dat kast = vol gewoon betekent: geen boeken erbij, en liefst ook nog boeken eruit. Mocht het nou gebeuren dat je hele kast vol is én alle boeken die erin staan absolute favorieten zijn, dan wordt het lastig, haha.

Tip van de dag: maak er foto’s van en doe het daarna weg!

2 likes

Ja daar heb ik ook al eens aan gedacht, maar ik weet dat ik nooit naar een foto van een hakmolentje ga kijken :joy: maar ik bewaar hem wel… logica hahaha

5 likes

Ik doe mee!

2 likes

Shit net 4 vuilniszakken met kleding weggedaan en 3 vuilniszakken met spullen… nu heb ik bijna niks meer om weg te doen :stuck_out_tongue:

2 likes

Haha ahww kan je er niet iets anders van maken? Hem verwerken in een vaas of een pot of een kapstokje of zo?

1 like

Ik ga mee doen! Speel ik vals als ik ook spullen uit de gezamenlijke ruimtes van mijn studentenhuis weg doe? Vind namelijk dat die ruimtes ook wel aangepakt kunnen worden :redface:

2 likes

Bij ons in de grote Albert Heijn is zon free library, best een grote. Zeker 3 meter bij 1,80. Misschien is zoiets bij jullie ook wel en kan je elke keer als je boodschapjes gaat doen 2 of 3 boeken meenemen en achterlaten.

Vind ik geen valsspelen. Doe ik soms ook. Kapotte lampen enzo die daar op de een of andere manier terecht komen of bestek dat “van niemand” is maar toch elke keer op het aanrecht ligt. Je ontspult er toch je leefruimten mee dus het telt!!

Ik doe trouwens ook mee al heb ik niet zoveel spullen. Er kan echt nog wel wat weg!!

4 likes

Vind ik niet hoor! Gewoon doen!

1 like

In september verhuis ik dus misschien moet ik hier ook maar aan meedoen.
Ik vond laatst een kaasstolp terug die ik gekocht had toen ik hier kwam wonen. Geen idee waarom ik dacht dat ik dat nodig zou hebben :hushed: dus dat is een grote kanshebber om het declutteritem te worden van 1 juli

1 like

Ik doe ook graag mee!

1 like