Tips, ervaringen & aanraders #2

Ik was 26 toen mn dochter werd geboren en had al dik 2,5 jaar een kinderwens.
Mvt je reizen: wij zijn zonder kind in januari dit jaar 5 dagen naar IJsland geweest voor het noorderlicht en gaan juni 2021 naar canada roadtrippen in een camper met kind! Als je een redelijk vangnet hebt qua oppas en je voelt je er zelf fijn bij kan dus heel veel!

2 likes

Roadtrippen met kind tot en met 3 jaar is echt top! (Over ouder kan ik niks zeggen want dat heb ik niet). Nu 2 roadtrips gemaakt, waarvan 1 met 2 kinderen (van 1 en 3 jaar) en wij hebben draagzakken mee en dan gaan we. Stukjes rijden en daar hiken enz, gaat allemaal prima! Heb afgelopen vakanties ook een stuk bij een waterval gedaan (met kind op me in de doek), maar het is ook wel hoe avontuurlijk je zelf bent ingesteld natuurlijk :sweat_smile: ik tel m dan elke keer maar als workout :grimacing:

Ik was 25 toen ik de eerste kreeg en wij waren helemaal nog “niet lang” samen, dus daar kregen wij dan weer commentaar over. Het is in de ogen van een ander toch ‘nooit’ goed. Om Acda en de Munnik te quoten “zelfs als men niets vindt, wordt dat nog als een mening je vertelt”.

4 likes

Ja en vergeet niet het zwanger worden en zwanger zijn :slight_smile: het kan natuurlijk altijd ineens gebeuren, maar dan nog duurt het 9 maanden voor het zover is en ben je zo een jaar verder. Daar groei je dan ook in als het eenmaal zover is!

3 likes

Wel interessant om te lezen dat jullie 25/26 niet jong vinden. Ik ben zelf zwanger geraakt op mijn 25e en veel mensen in mijn omgeving vonden dat toch wel erg jong. Ik kreeg constant de vraag of het wel gepland was :face_with_raised_eyebrow: Best vervelend, zeker omdat er een lang medisch traject aan vooraf ging en het juist een bewuste keuze was vanwege mijn vergevorderde endometriose. Ik vind dat leeftijd geen rol speelt, als je er zelf klaar voor bent. En heel erg N=1, maar ik heb een makkelijke zwangerschap en bevalling gehad en ik denk dat mijn leeftijd daar ook wel een rol in heeft gespeeld. Ik denk trouwens wel dat het wel makkelijker is als je vriendinnen hebt die in dezelfde levensfase zitten. Ik heb gelukkig wat vriendinnen die ook net een baby hebben, maar stel dat ik bijvoorbeeld alleen maar vriendinnen had die nog studeren of constant in de kroeg hangen, dan zou ik me wel eenzaam voelen.

1 like

Ik vind het eigenlijk best ironisch dat zij zo fel tegen de speen is, aangezien haar eigen peuter op bijna alle foto’s een speen in haar mond heeft :thinking: Ze zegt trouwens in haar gids dat de speen enkel troost geeft voor baby’s onder de 3 maand. Daarna zou het een gewoonte worden. En in de gids staat ook dat het maar 2 a 3 nachten duurt om het af te leren. Ergens wil ik dat wel proberen als mijn zoontje straks 3 maanden is, liever een paar nachten miserie dan maanden lang elke nacht meerdere keren opstaan om zijn speen terug in zijn mond te steken

Ik had dit ook tegen een vriendin gezegd laatst.

Je leeft voor jezelf. Je leeft met je vriend. Jullie moeten het samen doen. En echt schijt hebben aan wat andere mensen zeggen en vinden. Zij hoeven jullie leven niet te leven.

Doe wat goed voelt en je kan niks plannen mbt kinderen. Je zal er in groeien en leren in de situatie die van jullie van toepassing is.

Maar vooral heb schijt aan wat anderen denken en zeggen.

Ik was 25 toen ik de eerste kreeg en 30 toen ik mijn vierde kindje kreeg. Mensen met dom commentaar heb je altijd. Maar ja ik heb schijt aan die mensen. :sweat_smile:

7 likes

Hier ook 24 bij de eerst een ook heel veeeel vragen of het gepland was idd. Ja; dat was het?
We waren ook getrouwd, koophuis, beide een baan. Waren zeg maar ook niet echt dingen die er op wezen dat het een ongelukje was (als in beide bij ouders wonen Ofzo, studenten, geen relatie oid)
Dan kan het ook bewust zijn natuurlijk, maar dan had ik de vragen nog enigszins logischer gevonden :face_with_monocle:.
En dan nog vind ik dat je die vragen lekker bij jezelf houdt en niet stelt haha

Wat vervelend dat je zulke vragen kreeg destijds!
Wat je zegt over vrienden in dezelfde levensfase is wel waar, mijn vrienden zijn nog niet bezig met kinderen en dat is wel eenzaam soms. Ik wil ze niet overladen met kind/baby gedoe en ook stuur ik niet uit mezelf babyfoto’s, daar zijn ze ook niet heel erg in geïnteresseerd :frowning_face: Ik heb wel toen dochter baby was hele leuke mensen leren kennen bij een postpartum cursus, maar daar heb ik nu geen contact meer mee helaas.

Ik ben zelf laat moeder geworden (wat ik overigens ook echt heel fijn vind, want ik heb dus wel al die verre reizen gemaakt, veel gefeest, carrière etc. Wat natuurlijk ook kan met kinderen maar toch wat anders) dus in die zin geen advies, maar wat ik wel een belangrijk punt vind is wat @carrotcake zegt: dat het soms best vervelend is als je vrienden nog niet of niet meer met kleine kinderen bezig zijn.
Ik zelf heb veel vriendinnen die al oudere kinderen hebben doordat ze veel eerder dan ik zijn begonnen en dat vind ik wel erg jammer. Deels door ‘mismatch’ in wat er speelt in je leven, deels omdat onze kinderen te veel schelen om echt te kunnen spelen (waardoor we toch vaak zonder kinderen afspreken).

3 likes

Voedingsvraag! Ik denk dat het tijd gaat worden om een fles te vervangen, maar weet nog niet welke en hoe je dat aanpakt.

Dit is ons schema ongeveer:

  • ochtendfles (opvolgmelk) tussen 06:00/07:30. 180cc
  • fruit tussen 09:30 en 10:00
  • fles rond 11:00 150cc
  • boterham rond 12:00
  • slapen rond 12:00/12:30 meestal 1,5 uur
  • fles 15:00 150cc
  • avondeten: bijv zoete aardappel, broccoli en nog iets anders
  • fles 19:30 150cc
  • slapen 19:45

Ritme is alleen afgelopen week een ramp. Meestal doet ze een kort slaapje van een uurtje rond 8:30, maar deze week wil ze dat ineens niet meer. Daarom ligt ze nu om 10 uur te slapen.
Ze drinkt alleen niet altijd de hele fles op, soms dan ineens maar de helft. Tijdstip verschilt dan ook. Ik bied het flesje dan iets later nog eens aan, en dan drinkt ze hem zelf nog wat verder leeg. Verder drinkt ze wat water tussendoor. Wij drinken zelf geen thee, dus nog niet aan andere dingen begonnen.

Ze is nu 11 maanden, ik weet niet of het dan ook echt nodig is, wat denken jullie?

En wat betreft vast voedsel, vanaf welke leeftijd is jullie kleintje echt mee gaan eten met de pot? Ik maak nu voor haar apart een bordje, ze eet nog geen zout of suiker. Ik wil natuurlijk dat ze gezond eet, maar als ik etiketten lees dan zit zo’n beetje overal wel een beetje zout of suiker in. Hoe pakken jullie dat aan?

Ik zou de ochtendfles van 11.00 er uit halen. Eerst een paar keer minder geven en kijken hoe dat uitpakt en daarna gewoon helemaal weglaten.
Qua eten met de pot mee: dat doen wij sinds de eerste verjaardag. Ik kook vaak hetzelfde als wat wij eten maar dan zonder zout en minder pittig. Soms ook nog wel een potje, als het zo uitkomt. We zijn sinds de eerste verjaardag ook wel iets minder streng qua suiker, af en toe een krentenbol of koekje. Of juist iets met wat zout. Maar dit gaat eigenlijk heel goed, het zijn wat dat betreft makkelijke kinderen :crazy_face:

1 like

Ik wil een doudou/knuffeldoekje bestellen. Mijn zoontje knuffelt nu met de oren van zijn Moonie, maar die dingen kosten €65 dus ik wil niet dat dat echt zijn vaste knuffel wordt. Welke knuffeldoekjes zijn aanraders? Iets neutraals of juist iets met hysterische kleuren en 100 labeltjes eraan? Ik vind die van Happy Horse wel leuk, een fijn prijsje ook. We hebben ook al een knuffel van Happy Horse dus misschien is zo’n doekje dan wat overdreven?

Deze vond ik wel leuk:

En deze hebben we al:

HEMA heeft fijne knuffeldoekjes, vaak met een beestje er aan. Neutraal en lief en met oortjes / labeltjes om aan te friemelen of om aan te sabbelen.
En stel dat je kindje besluit dat dat HET favoriete knuffeltje is, dan kan er makkelijk een paar bij kopen voor weinig geld. En zelfs jaren later nog als het uit de collectie is, zijn ze nieuw op Marktplaats te vinden.
Onze dochter heeft een favoriet knuffeldoekje en op MP heb ik nog 6 exemplaren daarvan gevonden, nieuw met prijskaartje er nog aan.


Het konijntje links is ook erg fijn.

1 like

Hebben jullie daar een wasmachine? Zo nee dan zou ik extra kleding meenemen.
Bijtring misschien voor tandjes?

1 like

Thermometer

Edit: slab en setje kinderservies maar misschien hebben ze dat ook wel op jullie accommodatie.

1 like

Babyfoon? Voor als de kamers toch wat vet uit elkaar liggen of je buiten zit.

2 likes

Douchen jullie samen of heb je nog een badje nodig?

1 like

Ik was 23 toen ik beviel van de eerste. Bewuste keuze gemaakt om vroeg moeder te worden. En eigenlijk vind ik het alleen maar voordelig nu haha. Vriendinnen die ik ken via de school van onze dochter zijn allemaal tegen of in de 40 met kinderen in de leeftijd van onze kindjes. Zij geven ook vaak aan dat ze het fijn hadden gevonden nog jonger te zijn haha. En als onze kids straks naar de middelbare school gaan zijn we zelf ook echt nog jong en hebben we weer meer tijd voor elkaar. Ik word volgende maand 29 en de oudste is nu 5. Vind het echt ideaal eigenlijk.

1 like

7 setjes voor 5 dagen vind ik te krap. Ik zou zelf voor minstens 2 setjes per dag gaan.

Maar ik pak voor mezelf ook altijd zoveel onderbroeken in dat ik 3x per dag in mijn broek kan poepen.

11 likes

Dakkoffer, aanhanger en gaan met die banaan haha

2 likes