Jij woont in Belgie toch? Dat scheelt wellicht ook al iets qua prijsniveau?
Wij zijn gemiddeld €100,- in de week kwijt aan boodschappen (2 volwassenen en 1 kind die met de pot mee eet, geen melk), af en toe iets meer maar dan hebben we wat luxere dingen gekocht of bv geen weekboodschappen gedaan en dan die week 4 of 5x in de supermarkt geweest.
Ik let niet super erg op maar wat wij doen is op zondag vast bedenken wat we die week willen eten, meestal 5 maaltijden en dan eten we 1x restjes en de andere keer friet of ergens anders of net wat. Wij doen boodschappen bij de Lidl en dat scheelt gewoon echt heel veel vind ik. Ik haal daarna (niet wekelijks) nog dingen bij de AH of Jumbo die ze daar niet hebben (bv vega leverworst, bouillonblokjes met minder zout of koekjes van de kleine keuken voor K.) en ben daar zo nog €20,- kwijt dan voor die paar dingen. Verder helpt het om vooral seizoensgroenten en fruit te kopen, dat is goedkoper dan dat wat niet in het seizoen is. Als je de tijd hebt en boeren in de buurt loont het ook om daar dingen te halen. Heb nu de ruimte even niet in mijn hoofd, maar bij ons in de buurt (echt op fietsafstand) zitten best veel boeren die dan bv van die kleine winkeltjes hebben of automaten met aardbeien, aardappels, eieren etc. Van de zomer deed ik dan regelmatig bij goed weer op mijn vrije dag met K. een rondje fietsen, vindt ze ook nog eens super leuk. Wat ook besparend werkt: geen voorgesneden/geschilde aardappels maar gewoon een grote zak. Geen voorgesneden groente, kaas etc. Maar zelf snijden, raspen. Nu ga ik momenteel op dat gebied graag voor gemak, maar als ik denk shit we geven wel erg veel geld uit in de supermarkt zijn dat de eerste dingen die ik aanpas.
Dingen zoals shampoo, tandpasta en dingen in blik koop ik alleen in de aanbieding. Wij hebben bv altijd bonen in blik, maak ik graag chili mee als mn man late dienst heeft en 1-2 x per jaar zijn ze bij de AH of Plus 2 voor €1,-. Dat is echt een goede deal en lang houdbaar, dus dan haal ik gewoon voor €10,- 20 van die blikjes. Shampoo sla ik in als het 2+2 gratis is.
Nu ik het zo uitschrijf, brood halen wij wekelijks bij de lokale bakker en dat kost met ook nog €8,- per week. Dat heb ik niet meegerekend met ons budget.