Tips, ervaringen & aanraders #3 (Deel 1)

Nog even over de slaapgids he, wie heeft er ervaring met gecontroleerd huilen?
De andere methodes (steeds verder weg zitten etc.) heb ik al geprobeerd en dan zit ik daar rustig 1.5 uur.
Nu wil ik het dus iets rigoureuzer aanpakken en denk ik aan gecontroleerd huilen (baby is ruim 6 maanden). Ik ben er vrij zeker van dat dat voor nu de juiste aanpak gaat zijn, maar zou graag wat ervaringen lezen.

Wel fijn dat het al wel goed heeft gewerkt! Baby’s kunnen zo ineens veranderen per dag dus vind dit al heel knap haha. Snap heel goed dat je de andere 2 in de draagzak doet :sweat_smile: op een gegeven moment ben jij ook klaar haha. L doet dat niet meer helaas, bij mij slapen. :sob:

@Gradje ja deze methode hebben wij ook gedaan. Maar deden we eigenlijk altijd al want anders lukte het niet bij haar. Als ze echt overstuur is dan pak ik haar natuurlijk op. Maar vaak waren het van die ‘ik ben te moe’ huiltjes en daar moest ze even doorgaan en daarna sliep ze gewoon. Werkte de ene dag ook beter dan de andere :sweat_smile:

1 like

Ik heb dit gedaan rond 3 maanden. Ik ging naast het bed zitten op een stoel en lette op dat ik max 10 min liet huilen. Ik probeerde wel te sussen en eventueel speentje terug te geven. Huilde ze dan nog steeds dan pakte ik haar uit bed, maar zodra ze stil was weer neerleggen. En dan weer max 10 huilen. Bij mij heeft ze alleen de eerste keer de volledige tijd gehuild, daarna steeds minder tot ze na 2 weken zelf in slaap viel.
Overigens pakte ik haar wel als ik het huilen echt te heftig vond (dat verschil hoor je denk ik zelf ook wel).

Edit; oh ik ken de slaapgids niet, weet niet of dit dezelfde methode is. Had niet goed gelezen

1 like

En @Heisenberg, bedankt voor jullie reacties! Dan ga ik haar toch maar wakker maken, gisteren ging het gelukkig al makkelijker en vannacht heeft ze doorgeslapen dus er moet toch iets goed gaan :smiley::smiley:

Met het oog op de winter: zouden jullie eerder voor snowboots gaan of voor gevoerde regenlaarzen?

Ik heb er geen maar het lijkt me opzich wel handig.
Een must have zal het niet zijn.

1 like

Haha ik heb N nog nooit alleen in bad gedaan (en mijn vriend ook niet). Zoveel handelingen, ik zou niet weten hoe ik het moet doen haha.

1 like

Haha, ik ging van de week voor het eerst alleen met de baby douchen en zat al te bedenken hoe ik dat moest organiseren en dacht toen aan jou (dit heb je geloof ik eerder gepost). Heb toen een ‘stoel’ gemaakt van de wasmand met en een dikke handdoek erin. Kon ze mooi even in zitten terwijl ik mezelf in sneltreinvaart afdroogde en mijn badjas aan deed. Ging top!

(Had ook gewoon haar wipstoeltje kunnen pakken, maar dan moest ik hélemaal naar de woonkamer vijf meter verderop lopen)

3 likes

Ik doe altijd badje of de emmer. En punt van handoek in mijn mond en zo eromheen.
Samen douchen al tijdje niet gedaan. Dat vind ik alleen te gehaast, liever samen.
Maar ik doe vaak alleen bad en naar bed terwijl hij werkt of beneden de afwas doet.
Ik was liever de baby haha.

Wij hebben een tummytub en toen ze daar zonder ondersteuning in kon zitten zette ik haar dan daar in als in ging douchen, gewon naast mij op de grond. Als ik dan klaar was even samen onder de douche om te wassen en dan terug in de tummytub terwijl ik mijn badjas aandeed en mn haren in een handdoek en dan daarna haalde ik haar eruit. In de winter had ik dan het aankleedkussen in de badkamer op de vloer, zodat we daar alles konden doen en niet de koudere gang op hoefden :slight_smile: daar had ik dan haar handdoek op klaar liggen. Toen ze uit de tummytub ging klimmen hebben we zo’n antislipmat gekocht voor in het grote bad (ze kon toen ook al zelf zitten en op handen en knieĂ«n) en die legde ik vaak onder in de douche, dan zat ze er gewoon op. Nu nog steeds anders glijdt ze kei hard uit haha.

@Wonderland geen ervaring mee, maar wat fijn dat ze op geboortegewicht is!

1 like

Grote hydrofieldoek of handdoek om je nek knopen of vastzetten met een haarklem werkt ook!

1 like

Wat fijn dat ze weer op haar geboortegewicht is! Wat je zou kunnen doen, is haar nu telkens eerst aanleggen (voor 20 minuten ofzo) en dan kijken wat ze daarna nog uit een flesje wil drinken. Als dit veel is, dan lukt het haar waarschijnlijk nog niet zo goed om het uit je borst te krijgen en kan je nog niet volledig over op borstvoeding. Is wel een pittig schema dan (want aanleggen, flesje, kolven), maar dit werd ons aangeraden in het begin. Vervolgens goed haar gewicht in de gaten houden en als je het idee hebt dat dat echt goed en stabiel gaat, kan je wat meer op verzoek gaan voeden en 's nachts eventueel langere pauzes er tussen houden. Maar dat werd ons in het begin in ieder geval afgeraden omdat hij eigenlijk nog te weinig kwam (en dus in een week bijvoorbeeld maar 10 gram aankwam). Dit zijn trouwens ook wel vragen waar je het consultatiebureau over kan bellen. Die kunnen ook meedenken over een voedingsschema

1 like

Hoe hebben jullie dat gedaan, speentje afwennen? Maar niet helemaal weg nemen? Want ik zou dat bij zoon ook wel willen. Word gek van het terugstoppen van z’n speentje als hij er middenin de nacht van wakker wordt (soms is dat na de nachtvoeding 6 keer oid).
Zelf pakken maakt hij nog geen aanstalten, maar helemaal wegnemen wil ik ook niet. Wil alleen niet dat het zijn enige manier is om in slaap te komen.

We zijn bezig met oefenhapjes, maar ze snapt er niks van. Ze slikt het gewoon niet door maar houdt het in haar mond en dan drukt ze het met haar tong er weer uit. Zijn er dingen die ik kan doen zodat ze weet dat ze het moet doorslikken? Of is het gewoon kwestie van oefenen :blush:

Neehoor! Gewoon blijven oefenen haha. Ineens gaan ze het snappen!

Ik zou het voor nu even laten, ze is er blijkbaar nog niet aan toe. Over een paar weken gewoon weer proberen!

Geen tip maar wij hebben hetzelfde! We doen morgen nog een poging en anders wachten we nog maar even.

Toen onze peuter overdag zindelijk was zijn we het een paar maanden later ook 's nachts gaan proberen. Hij werd zelf nooit wakker als hij moest plassen, maar we gingen het toch maar proberen.
We lieten hem dan plassen als wij naar bed gingen. Maar we merkte dat zijn luier dan vaak al vol zat of dat hij 's nachts alsnog niet zelf wakker werd om te plassen.
We zijn toen gestopt en hebben het iets voor zijn 4e verjaardag weer opgepakt. Zonder succes. Het leek dan een tijdje goed te gaan, maar na een paar dagen plaste hij toch weer in bed.
Toen zijn we er pas weer mee begonnen toen hij zelf aan gaf zonder luier te willen slapen. En toen ging het eigenlijk ook direct goed. Heel soms een ongelukje, maar dat is altijd als hij direct na het eten (en dus drinken) naar bed gaat of als hij voor het tandenpoetsen nog wat water heeft gedronken. Als dit nu de situatie is, laten we hem vaak rond 21.00u plassen en dan gaat de rest van de nacht goed.

2 likes

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen, ik lees alles mee maar ben niet zo snel (en goed) met reageren. Ga proberen dat wel meer te doen, maar heb jullie advies nodig eigenlijk:

1. hoe doen jullie het met rompertjes? Ik doe meestal een lange mouwen romper aan binnen en een broekje. Maar zie overal in winkels (en in m’n kast) korte mouwen rompers, kan ik daar nog wat mee qua herfst en winter? Of is het beter om een korte mouwen romper aan te doen met een shirt met lange mouwen erover?

2. Onze kleine wordt 2-4x per nacht nog wakker en is een baby die lastiger weer in slaap komt. Soms wordt ie zo moe van de borst of fles dat ie wel weer crasht, maar soms zijn we een half uur of langer bezig hem weer in slaap te krijgen. We proberen het boek droomritme te volgen, maar ik kolf, geef live bv en we geven kunstvoeding. Maakt het voor ons momenteel ingewikkeld om er echt een goed schema in te krijgen, soms weten we niet goed hoeveel ml hij moet drinken bijvoorbeeld. Daarbij komt ie snachts voor voeding terwijl ie soms geen honger heeft en dus niks pakt? Als we echter speentje geven in plaats daarvan gaat ie ook niet slapen en wil ie vaak dan toch wat drinken.

Hij ligt sinds een tijd uitgebakerd, maar wappert nog erg met z’n handjes. Ook een reden van onrustiger slapen.

We vinden het maar ingewikkeld soms :sweat_smile: alle tips zijn wel welkom na 6 maanden amper slaap :yawning_face:haha

@Girasol een paar dagen terug heb ik hier over het slaapprobleem van mijn dochter gepost (ook 6 maanden) en ben vrijdagavond gestart met de slaapgids van snuggles en dreams. En ik durf voorzichtig te zeggen dat we echt al verschil merken!
Hiervoor gebruikte ik het boek slaap icm allerlei tips van overal en nergens, nu heb ik één plan em dat geeft ons veel overzicht. Had erg veel moeite met het laten huilen maar blijkbaar had baby dat echt even nodig. Vannacht 2x wakker en 2x binnen een kwartier in slaap door gecontroleerd laten huilen, terwijl dat eerder rustig een uur wiegen, voeden etc. kon zijn. Ook op de wakkertijden lijkt ze goed te gaan.
Dus ja, 45 euro is best duur maar als je zo wanhopig bent als ik was
 vraag me over een week nog maar eens hoe het gaat :sweat_smile:

5 likes