Pas doen wanneer jij daar zin in hebt!
Wanneer het voor jou goed voelt. Zowel mentaal als lichamelijk. Als jij 2 weken boven op je slaapkamer met de baby wilt zijn en daarna nog 2 weken op de bank wilt liggen met baby is dat ook helemaal prima.
Ik beiden keren best snel, maar had dan een lekker plekje op de bank waar ik kon liggen / super relaxed kon zitten en deed verder niet veel. Maar lag ook veel op bed met de kleine. Bij de tweede vond ik het ook fijn om voor onze oudste beneden te zijn, ik deed haar dan niet tillen etc., maar zo was mama er wel en kon ze bij mij kruipen. Als zij ging slapen, ging ik ook op bed liggen en we hadden een opstapje bij het bed neergezet zodat ze er bij kon kruipen.
De bekkenbodemfysio gaf bij mij trouwens aan dat het voor je herstel echt beter is geen trap te lopen de eerste week, ookal voel je je goed. Was alleen al te laat, want ik kwam daar toen de jongste paar maanden oud was omdat ik mn bekkenbodemspier te erg aanspande.
Ik voelde me prima en vond het saai boven, dus ben de eerste dag gelijk benden geweest. Bekkenbodemfysio gaf later ook aan dat het onverstandig was… ik zou zoals al meerderen noemen, echt proberen rust te houden, ook als je je verder prima voelt!
Maar ik vraag me dan altijd af; bedoelen ze NUL trap, of niet zoals normaal (normaal loop je denk ik wel 20-30x per dag op de trap ofzo). Ik ging 1x naar beneden, 1x naar boven (slapen) en dan weer 1x naar beneden en 1x naar boven haha. Kreeg wel het advies om dan met ‘twee voeten op 1 tree’ te doen dus niet tree voor tree. (Intens vage uitleg snapt iemand me?
dus stap met rechts, links ernaast op zelfde tree en dan weer stap met rechts, links ernaast op dezelfde tree en zo door)
Nou dat zei ik dus ook; ik ging de eerste week sochtends naar beneden, einde ochtend/begin middag weer naar boven , dan weer naar beneden en na het avondeten weer naar boven. Maar dat vond zij vanuit haar expertise/vakgebied dus eigenlijk alweer te veel. Zeker in de kraamweek en daarna ook het liefste zo min mogelijk.
Leuk bedacht maar zo werkt het natuurlijk niet helemaal, helemaal niet als je partner weet werkt en er nog een kind rondloopt die je niet iedere dag her en der onder wilt brengen om diverse redenen (hadden we zonder corona ook niet gedaan) & een middenin een lockdown 
De dag na de bevalling. Ik wilde echt niet boven liggen
Volgende dag al maar was steeds paar uurtjes en terug. Daarna helaas ziekenhuis.
Ik hoop de volgende keer lekker week in bed, tenzij we hittegolf hebben, die kamer is dan niet te doen.
Ik ga alvast opzoek naar een groot loungebed voor in de tuin haha.
Denk dat dat bij onze tweede ook mee speelde. Ik wilde lekker buiten zitten
… en T zien spelen, en ook hem betrekken bij E. En dat ging wel lastig boven
Gewoon dezelfde dag. Zat ook meteen op een harde stoel. Kraamzorg keek m’n verbaasd aan. Zou dit niet aanraden. Het is zo verweekt daar beneden allemaal. Neem je rust op bed.
Er komt nog lang geen tweede als die al komt, maar ik wil dan waarschijnlijk weer een keizersnede. Hoe doe je dat dan met traplopen? Ik weet niet eens hoe ik boven zou komen in eerste instantie.
We wonen nu gelijkvloers en dat was heel fijn.
Ik woonde bij de eerste keizersnede gelijkvloers en dat was inderdaad ideaal. Bij de tweede keizersnede in een huis met een trap. Wat ik heb gedaan is een goedkoop wiegje op Marktplaats gehaald en die in de woonkamer gezet.
De eerste weken ging ik 's ochtends naar beneden en 's avonds naar boven. Rusten deed ik op de bank beneden. Baby kon dus slapen in haar wiegje in de woonkamer (waar het niet dat ze liever bij ons lag…).
Na een week of 2 ging ik overdag nog een keer de trap op-en-af. Met 6 weken kon ik prima meerdere keren per dag de trap op.
Vergeleken met de eerste heb ik echt heel erg gelet op rust pakken en niet te overmoedig te zijn. En nu met 8 weken heb ik mijn peuter dochter misschien nog maar 3x getild. Dat vereist soms wat planning en inzet van anderen, maar ik merk dat het heel erg goed helpt in mijn herstel.
Denk dat het ook zo verschilt per persoon. Ik ging na krap 2 dagen naar huis en traplopen ging redelijk soepel. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik veel ‘stoerder’ ben maar juist aangeven dat het per individu zo kan verschillen.
(Ik zat ook in zo’n keizersnede FB groep en daar waren vrouwen die zeiden na drie dagen auto te rijden en door de winkels te struinen. Daar kan ik me dan niets bij voorstellen, ik was de eerste keer blij toen ik na een week 50 meter kon lopen).
@Ovenschaal bedankt voor jullie verhalen. Ik denk inderdaad dat het per persoon scheelt. Eigenlijk kon ik alweer vrij snel soepel lopen, maar traplopen was ook gewoon niet nodig, dus geen idee hoe dat was gegaan. Bij een tweede kan ik me weer heel anders voelen.
Gelukkig klinkt het in ieder geval niet als een onmogelijke taak.
En ja na een week 50 meter was ook echt een overwinning. Helemaal slap en toe aan een dutje daarna. Ik kan me niet voorstellen om weer boodschappen te doen na een paar dagen, ik was zo bang dat alle hechtingen eruit scheurden en er een gapend gat zat :’)
Hier een huis met een trap en kwam na 5 dagen ziekenhuis thuis en kon eigenlijk meteen traplopen, ook meerdere keren per dag ondanks de keizersnede. Liever niet terwijl ik tegelijkertijd iets moest tillen, maar ook dat kwam zeker weleens voor de eerste tijd. Denk inderdaad dat het zo verschilt per persoon. Ik werd heel ongelukkig in bed boven, of in bed in het ziekenhuis.
Weet ook niet of je last van je bekken kan hebben als je een keizersnede hebt gehad? Of dat het puur gaat om het herstel in je buik/je baarmoeder.
Ik heb de baby sowieso amper getild en verzorgd die eerste tien dagen, ik durfde het gewoon niet en kon niet lang staan. Dus de trap op of af durf ik al helemaal niet haha. Lijkt me inderdaad eng.
@LegallyBlonde volgens mij kan het wel vanuit je zwangerschap nog? Geen idee, gelukkig is dat me bespaard gebleven.
Ik heb 1.5 week geleden een keizersnede gehad. Ben 2 nachten in het ziekenhuis gebleven. Traplopen lukte wel toen ik thuis kwam. In en uit bed komen vond ik de grootste uitdaging. De eerste nacht was het echt met huilen van de pijn.
Dat is het dilemma van de dag hier
ik ben er achter gekomen dat mijn baby het heel snel warm heeft, die ligt meestal in haar normale kleren in een dichtgeritste voetenzak of wikkeldeken van jolein in de bak. Maar mijn kinderwagen gaat best wel hoog dicht en dan leg ik haar wat lager, zodat ze lekker beschut ligt
Eerst deed ik haar nog zo’n onesie aan voor buiten maar dat is veel te heet voor haar heb ik gemerkt.
Mijn baby is nu 4 weken en die heeft aan: rompertje, boxpakje, jasje. Daarover een wollen dekentje en dan de kinderwagen dichtgeritst. Daarmee heeft ze het vaak eerder te warm dan te koud buiten, afhankelijk van de temperatuur dus ik ben ook nog een beetje zoekende in wat handig is. Oja en mutsje heeft ze natuurlijk ook altijd op buiten.
Ik lees dat veel mensen hier een tula free to grow hebben. Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van de tula explorer? Bij de explorer kun je ook vooruit dragen zie ik. Ik heb al een draagdoek en ben daar erg blij mee, dus de draagzak zou extra zijn en voor als de baby te zwaar wordt voor de draagdoek.
- tula explorer
- tula free to grow
0 stemmers
Anders namelijk… ik heb geen tula maar wel een draagzak waarmee je ook voorwaarts en rug kan dragen en de keren dat ik beiden kinderen voorwaarts heb gedragen zijn echt op 1 hand te tellen, ik vind het met name voor mezelf een stuk minder comfortabel, hoe ik hem ook afstel kind drukt vervelend op mn buik/blaas met achterkant. Wel bij beiden pas geprobeerd toen ze ouder waren (K. rond het jaar en R. rond de 9 maanden een keer en toevallig vorige week).
Tldr: als je eigenlijk een voorkeur voor 1 vd 2 hebt en je enige twijfel voorwaarts dragen is en het is ook nog voor naast de draagdoek zou ik het daar niet van af laten hangen.