Tips, ervaringen & aanraders #5

Ik had geen placemat maar wel een vloermat van NouiNoui. Vond het wel heel goede kwaliteit, maar in vloermatten is er niet zo veel keus geloof ik. Met placemats heb je dat wel meer.

1 like

Die wilde ik ook noemen! Is leuk geschreven, maar wel informatief. Het had echt een toegevoegde waarde in aanloop naar de bevalling

1 like

Wij hebben ook die van Action en voldoet inderdaad prima. De printjes wisselen en soms zitten er best leuke bij, dus zou dat zeker eerst kijken als ik jou was!

1 like

Ik weet niet of ik goed zit in dit topic maar onze baby is nu een maand oud en met name s’avonds niet in slaap te krijgen, zeker niet in de co sleeper. Ze slaapt nu vaak (met veel moeite) in bij ons in bed, en dan leg ik haar na haar nachtvoeding in de co sleeper. Ze slaapt dan wel door tot de volgende ochtend. Het consultatiebureau zei vandaag echter dat we haar zodra ze moe lijkt in haar bedje moeten leggen en haar dan alleen moeten laten, omdat ze ‘alone time’ nodig heeft en moet leren de rust bij zichzelf te vinden ipv bij ons oid. Het huilen moet dan vanzelf ophouden en dan valt ze in slaap. Nou vanavond geprobeerd en haar 5 min laten huilen, toen vond ik het echt genoeg geweest. Ze was helemaal overstuur en klaar wakker weer door het huilen. Online lees ik ook juist dat laten huilen helemaal niet goed is en stress en langdurige schade tot gevolg kan hebben. Ik snap daarom het advies van het consultatiebureau niet zo goed en wil het eigenlijk niet opvolgen. Zijn er hier misschien moeders met ervaring hiermee?

Ja precies, dat dacht ik juist ook! Ze zei ook dat we haar niet gelijk mogen optillen als ze huilt enzo, ook overdag. Het gaat zo in tegen mn gevoel en vind het zo zielig, wil haar gewoon troosten en dan is ze meestal ook wel stil.
@Ovenschaal lief je reactie, dankjewel! Bij welke leeftijd sliep jullie dochtertje beter?

2 likes

Heeft iemand die twistShake mat met bord en is het een aanrader? Past het op het stokke dienblad?

Ja & ja.

@Mar22 ik vind het vrij ouderwets advies. Prima als jij je er goed bij voelt, maar dat maak ik uit je berichten niet op. Gewoon doen wat jij fijn vindt. Het slapen van mijn zoontje is de eerste zes maanden een nachtmerrie geweest en nu slaapt hij geweldig (hij is nu 10 maanden). Ik heb hem altijd opgepakt als hij huilde en hij sliep vaak op ons of in de draagzak. Als jij dat niet wil, ook prima. Hopelijk kun je je weg een beetje vinden. Maar met een maand kun je weinig verkeerds doen hoor. Succes!

3 likes

Bij ons ging dit precies hetzelfde! Overdag sliep ze meestal prima in haar bedje, maar tussen 19-22/23 was ze heel verdrietig. Dan sliep ze op ons of bij ons, en ‘s nachts dan weer in bed.
En dat ging allemaal vanzelf beter! Die eerste weken en maanden is een baby nog zo klein en zo te lezen doen jullie het echt prima! De noodzaak zou wat anders zijn als jullie baby de hele nacht op jullie slaapt (want dan slaap je zelf niet) maar dat is niet zo toch?

2 likes

Ik herken zeker van de jongste wat @Beervis zegt. Die sliep overdag als een os in haar co-sleeper op onze kamer, maar na 17.00 leek dat ding opeens van lava ofzo. Dan wilde ze ECHT NIET.

Het CB heeft wel een punt dat het goed kan zijn zelf in slaap te vallen / in een eigen bed te slapen maar jouw kindje is nog wel heel jong om daar nu al heel geforceerd mee aan de slag te gaan.

(En dat even laten huilen, alsof een kindje in paniek dan na 5 tot 15 minuten denkt: Oh toch niet zo erg
 weet je ik ga lekker slapen. )

2 likes

Ik ben het hier echt zo mee eens! En wij zijn echt wel ouders die vanaf 4-5 maanden wél actief met slaaptraining aan de gang zijn gegaan. Maar dan is je kindje al zoveel groter. Heb ook veel gehad aan de slaapgidsen van Snuggles and Dreams en ook daar staat bij de eerste 2 maanden: doe wat nodig is, slaap is slaap. Met dus vanuit mij de kanttekening: wel met oog op je eigen gezondheid. Mijn dochter was in die uren soms schor van het huilen, no way dat ik haar had laten huilen.

2 likes

Met niet meteen optillen bedoelde ze misschien eerst proberen te troosten terwijl de baby nog in bed ligt? Bijvoorbeeld door erbij te zitten en te aaien/zingen/praten. Maar als het echt overstuur huilen is toch oppakken natuurlijk.

Maar vooral blijven doen wat goed voelt en een beetje proberen, ik vond het zelf ook echt moeilijk in het begin (waar doe je nou goed aan met al die adviezen?!) maar je leert je baby echt vanzelf beter kennen en een manier vinden die voor jullie werkt.

Vond het zelf ook fijn om hier op het forum te lezen dat echt niet iedereen altijd maar naar het CB luistert en dat je ook gewoon op je eigen intuĂŻtie mag en kunt vertrouwen.

1 like

@ iedereen
Dank voor jullie reacties! En wat ‘fijn’ om te lezen dat sommigen hetzelfde probleem hadden savonds, maar dat het toch is goedgekomen zonder te laten huilen! Dat maakt mij wat zekerder over onze aanpak en we gaan haar dan niet laten huilen. Ze slaapt de eerste paar uur dus bij ons in bed, wij liggen dan wat krapper maar we slapen prima. Dus dat is geen probleem @Beervis
@ixxi ze noemde als voorbeeld dat je dan voor de gesloten deur staat te luisteren naar je huilende kind, dus volgens mij bedoelde ze echt helemaal negeren.
Soms als ik weet dat ze echt heel moe is en ze is een beetje aan het jammeren in de co sleeper, dan aai ik haar een beetje over haar buikje en vaak valt ze dan wel in slaap na een paar minuten. Bij echt huilen pak ik haar wel op en mag ze bij ons.
Ik las online idd dat je vanaf 6 maanden wel kan oefenen met ‘gecontroleerd laten huilen’. Wellicht dat we het dus later nog gaan proberen.
@Keroppi het advies om haar te laten wennen aan het feit dat ze moet slapen in de co sleeper vind ik idd wel terecht. Bijv niet meer slapen in de box, maar als ze moe is gelijk in de co sleeper leggen. Dat ze leert dat ze daar slaapt, spelen doet ze in de box. Maar als ze dan niet wil slapen in de co sleeper, dan moeten we haar dus volgens het cb laten liggen totdat ze wel slaapt
 alsof ze idd na zoveel minuten huilen in paniek denkt ‘oh er komt niemand, ik ga slapen joe’

2 likes

Mijn kind heeft nieuwe boekjes nodig, vind ik.
Wat vinden jullie de leukste boekjes met beginnend voorlezen? Dus wel veel plaatjes en weinig tekst. Momenteel zijn Gonnie en Gijsje, Dribbel, Kikker en Paco hier favoriet, maar ik ben wel toe aan wat afwisseling! En toe aan een uitje naar de kinderboekenwinkel (waar ik natuurlijk ook gewoon rond kan kijken en vragen).

1 like

Van wie zijn deze billen en sst de tijger slaapt zijn leuk en kunnen ze ook als ze beginnen te praten wat van leren vind ik :slight_smile:

2 likes

We hebben er een geitje bij is hier de grote favoriet! En Coco kan het hebben we pas gekregen en valt ook in de smaak.

3 likes

Indd, ik zou haar ook niet laten huilen, omdat ze zichzelf simpelweg nog niet kunnen troosten zelf. Mijn middelste kind heeft tot 9 maanden oud al haar dutjes op mijn geslapen en S nachts hebben we samen geslapen tot ze 20 maanden oud was, ze slaapt nu als de allerbeste, slaapt zelf in in haar bed, met alleen een muziekje aan, vaak is ze in 10 min in slaap. Dus echt, ze wennen er niet aan, je geeft ze alleen geborgenheid en veiligheid. In mijn ogen dan. :sweat_smile:
Mijn baby is nu bijna een maand oud en die slaapt ook gewoon lekker bij me. Ik heb dat wel een beetje losgelaten, alles dat moet van het consultatiebureau. Ik doe waar ik me zelf goed bij voel en misschien is dat voor anderen echt mega bizar, maar voor mij voelt het prima en ik weet nu dat het met het kind ook echt wel goed komt.

Dus, volg vooral je eigen gevoel en kijk wat wel en niet lukt

9 likes

Ik denk er ook precies zo over en in die eerste maanden werd ik zo onzeker gemaakt over alles wat ‘moet’. Uiteindelijk hebben we gezegd ‘met 6 maanden beginnen we met slaaptraining’, gewoon om een deadline te hebben en ook voor onze gemoedstoestand, en toen was het dus niet meer nodig.

4 likes

Ik deel veel van wat jij hier zegt! Box is om te spelen (wij hebben hem na een week weggedaan, haha), bed is om te slapen. En al die technieken van luisteren en binnenkomen ken ik allemaal, maar wel vanaf 4 maanden pas. Wij zijn echt ‘strenge’ ouders op slaapgebied, onze dochter slaapt alleen in bed en met vaste slaapjes (9 maanden is ze dus), maar dat hebben we langzaam opgebouwd.

4 likes

Tip voor iedereen is om lampjes te gebruiken als je na 16.00 met de kinderwagen loopt of als je met je kleine op een loopfiets bent bijvoorbeeld. Je ziet zo weinig in het donker als automobilist. Zeker rondom de opvang bij ons moet je echt 8 ogen hebben omdat veel auto’s daar stoppen of wegrijden, volwassenen en kinderen stappen uit, sommige worden met de fiets opgehaald andere lopend etc.
En in het donker zie je gewoon slecht! Gewoon fietslampjes aan je kinderwagen en je jonge kinderen maken! Zoveel veiliger

@Suikerklontje je hebt ook nog deze: https://www.ikea.com/nl/nl/p/skvallra-onderlegger-wit-transparant-10394935/

Die heb ik voor mezelf sinds ik eens secondenlijm op onze houten tafel heb geknoeid

14 likes

Mijn zoontje heeft ook te weinig geduld voor veel tekst. Hij vindt naast wat jij al noemde ook Muis leuk en de boekjes van Bobbie zijn favoriet! Die laatste zijn op rijm, dat leest ook lekker weg

1 like