Too Good To Go / Overblijvers

https://toogoodtogo.nl/about-us

We bestrijden voedselverspilling door restaurants en winkels te helpen hun overtollige voedsel te verkopen in plaats van weg te gooien. Onze missie is om wereldwijd voedselverspilling te verminderen, en onze visie is om een ​​wereld te creëren waarin geproduceerd eten ook op een bord belandt. Ieder jaar wordt een derde van het geproduceerde voedsel verspild. Dat is zonde, dus pakken we de voedselverspilling aan!

Het idee is dus dat je via een app een bestelling kunt plaatsen bij een winkel of restaurant in de buurt, waarbij je aan het eind van de dag een pakketje met overgebleven etenswaren kunt ophalen. Het is dus een verrassing wat erin zit!

Leuk om hier te kletsen over de app, wat je hebt besteld, betaald en wat je hebt gekregen, of het lekker was etc!

Ik trap af met mijn eerste bestelling vandaag bij Marqt in Amsterdam

  • Curly kale red (?)
  • Sinaasappel
  • Dadels
  • Dadels met roomkaas
  • Poppycake
  • Groente met feta
  • Groente in zoete aardappeldip (met gember en pompoenzaadjes)
  • Twee toetjes met chiazaad en amandelmelk

Ik heb 5 euro betaald! En kreeg de optie om vega te kiezen, dus dat heb ik gedaan. Alles was ten minste tot vandaag houdbaar, maar ik ga er vanuit dat alles nog wel in ieder geval een paar dagen langer houdbaar is.

18 likes

Ohh wat leuk! Ik wil Koekla proberen in Rotterdam, maar de bonnen zijn bijna altijd uitverkocht

1 like

Ik snap die app echt niet maar het lijkt me wel echt leuk als ik het zo zie bij jullie!

Edit: o ik zie nu al inderdaad dat dingen over zijn nu is het iets logischer haha

Leuk om te zien! Bij mij in de buurt zit het nog niet helaas.

Leuk topic! Ik heb ook al verschillende keren iets gehaald. Maar ik merk dat ik het nogal verslavend vind haha, dus nu al een tijdje niks meer gekocht. Wat ik tot nu toe heb gehad, allemaal in Rotterdam:

  • Pakket van Jordy’s bakery. Het verschilt per dag en per persoon wat je krijgt maar wij hadden een meergranenstokbrood, drie harde bolletjes, een kaascroissant, twee koffiebroodjes en twee chocoladecroissantjes. Kost 4.50 geloof ik en was allemaal heel lekker! Sowieso de lekkerste chocoladebroodjes die ik ooit heb gehad.
  • Pakket van de Salad bar in de Markthal. Hier kreeg je een beker soep, een vers sapje en een dessert. Was allemaal heerlijk maar ik had stiekem gehoopt op een salade haha. Maar denk dat ze dit niet weggeven omdat het makkelijk te bewaren is.
  • Avondeten bij pasta bar Sicily, ook in de Markthal. Ik kreeg een stuk pizza, een bakje met twee soorten pasta met bolognesesaus en een klein bakje salade caprese. Heb hier met twee personen van kunnen avondeten en was lekker, vooral de mozzarella. Verschilde ook wat je kreeg per persoon, voor ons kregen mensen bijvoorbeeld een hele pizza. Vind het wel jammer dat de eigenaar vertelde dat hij vaak speciaal dingen klaarmaakt voor To Good To Go, dat gaat voor mij een beetje voorbij aan het hele concept van het tegengaan van voedselverspilling. Zo wordt het meer een socialdeal.
  • Mijn vriend heeft ook een keer bij Panzero afgehaald en kreeg twee ‘broodjes’. Het waren niet echt broodjes maar een soort gefrituurd deeg met vulling, wel lekker maar ik zou het zelf niet nog een keer halen.
  • En ik heb een keer ontbijt gehaald bij het Ibis hotel. We kregen een grote papieren zag en mochten alles meenemen van het ontbijtbuffet wat we wilden. Dacht van tevoren dat we dan vooral de restjes zouden krijgen, maar ze waren zelfs nog aan het bijvullen toen wij er waren! Best wel zonde van het eten. En we mochten bijvoorbeeld ook appels, bananen en voorverpakte ontbijtkoek enzo pakken, wat allemaal makkelijk bewaard zou kunnen worden voor de dag erna. Vond het enigszins genant om veel mee te nemen, maar tegelijkertijd met ons was er een jongen die zonder schaamte 8 croissants en de halve fruitschaal in zijn tas mikte haha. Als je hier heen gaat zou ik zelf wat bakjes/bekers meenemen, je kon bijvoorbeeld ook yoghurt, roerei en rauwkost enzo meenemen omdat dat anders weggegooid zou worden maar dat bleek een beetje lastig in een papieren zak.

Ben in ieder geval heel enthousiast! Vind het alleen jammer dat je niet kunt aangeven dat je vegetarisch eet. Nu eet mijn vriend wel vlees maar als ik alleen zou zijn zou ik niet weten wat ik met bijvoorbeeld de pasta bolognese zou moeten. En ik hoop stiekem dat er in de toekomst meer terecht gaat komen bij armere gezinnen, zij kunnen echt iets met zo’n groot pakket van de bakker voor weinig geld terwijl ik merk dat ik het zelf vooral doe omdat ik het leuk vind terwijl ik best zelf een brood kan kopen.

Edit; wow beetje lang haha sorry

16 likes

Had de app ook gedownload nadat ik erover las bij Jennie from the blog. Helaas is er bij mij in de buurt nog niks.

1 like

Zit gewoon niks in Tilburg gvrdmm

4 likes

Hoe werkt het als je iets koopt? Kan je het dan dezelfde dag halen? Of als ik bijvoorbeeld nu iets koop dat ik het dan morgen ophaal? Of krijg je een berichtje?

Hier zit helaas ook nog niets. Kijk regelmatig even op de app met goede hoop.

1 like

De ‘aanbiedingen’ komen er om 00:00 s’nachts op, en dan staat er ook een tijd bij hoelaat je het die dag kunt ophalen! Dit verschilt per plek.

@unwrittensmiles wat leuk dat zij meedoen! ja, in ams moet je er ook vaak vroeg bij zijn

3 likes

Ik ben naar vegabond gegaan en heb 4,99 voor mijn voucher betaald. Hiervan kreeg ik een croissant, een sapje en een wrap.

Helaas heeft de wrap 2 uur in de stad niet overleefd (niet gek met 32 graden!!!) het rook helemaal zuur.

Het sapje was zo enorm vies en smaakte naar wortelsap met een flinke nasmaak van selderij… heb er 3 slokken van op en had het vervolgens weg gepleurd want het was niet te zuipen.

Croissant was wel prima, het was aan de zoete kant en proefte niet als echte croissant maar had daar geen probleem mee. Het was alsnog wel lekker.

Wat wel enorm vreemd was, was dat de tijden 2 x werden aangepast… in de eerste instantie moest het tussen 18.00/18.30 worden opgehaald, vervolgens 16:30/17:00 en eindstand kreeg ik nog een sms dat het 16:00/16:30 opgehaald kon worden. Beetje slordig vond ik het. Wel kon je, je geld terug vragen en kreeg je een sms van too good to go.

Ik vind het een heel leuk initiatief en zou het graag uitproberen, maar het probleem is inderdaad dat je niet aan kunt geven dat je vegetarisch eet (of bepaalde allergieën hebt? Al snap ik dat ze vanwege het concept jammer maar helaas met allergie geen rekening kunnen houden)
Bij de restaurants in mijn buurt zag ik ook nergens dat je het bij je bestelling door kon geven (kan dat soms wel?).
Dat houdt me wel tegen, ik heb ook niemand aan wie ik iets met vlees zou kunnen afgeven en dan zit ik sowieso zelf nog zonder eten :sweat_smile:

2 likes

Ik snap het sowieso niet want hoe weten ze nou de avond van te voren al wat ze over gaan houden?

9 likes

Ik heb de app nu ook een paar dagen en in eerste instantie viel het me tegen wat er in Nijmeggen werd aangeboden. Maar gisteren keek ik en toen waren er dingen bij gekomen, en nu wil ik zeker iets gaan bestellen. Wordt vervolgd dus!

Waar krijg je die optie als die aangeboden wordt? Tijdens het bestellen?

Oh oké… dus je kunt er niet echt van uit gaan en misschien krijg je wel iets dat je niet lust… en bijv bij een bakkertje ja ik zit er niet echt op te wachten om smiddags nog 2 chocolade croissanten ofzo te eten haha. Bij mij “klikt” het concept nog niet zo erg dat ik gelijk enthousiast ben. Maar misschien als we hier nou een restaurant in de buurt hadden waarvan ik alles lustte maar net te duur was zou ik het wel doen om het te kunnen proberen.

@ILoveCurls

1 like

Nee bij het ophalen pas! Toen ie de tas uit de koeling haalde vroeg ie of ik vega wilde, want die stond vooraan.

Je kunt dus niet van tevoren je opties doorgeven, maar dat zou het concept ook een stuk ingewikkelder maken denk ik. Dan is er kans dat restaurants alsnog met overblijfselen zitten.

@Natiui jammer, klinkt niet echt positief!

1 like

Heb nu een aantal keer iets opgehaald bij bakkers. Je krijgt altijd redelijk wat mee, maar het moet inderdaad wel je smaak zijn. Zo kreeg ik eens een heel wit brood mee, maarja, dat eten wij eigenlijk amper thuis dus dat was wel jammer.

Ik heb het nu een aantal keer gedaan bij een bakker! Voor 5e kregen we een grote tas met 1,5 tot 2 broden, en nog wat losse andere dingen zoals zachte broodjes, pistoletjes, eierkoeken, krentenbollen. En soms zitten er ook een paar gebakjes bij.
Ik vind het echt leuk want we stoppen de broden in de diepvries en hebben dan genoeg voorraad voor 2 weken, en nog wat lekkers erbij voor die avond en de volgende dag met lunch.
Er zitten niet echt restaurantjes bij mij in de buurt die het doen, wel ook nog een keer bij een groentekraampje gedaan. Was ook een goed pakket, alleen die is alleen op zaterdag en dan ben ik niet zo vaak thuis op de tijd dat je het op moet halen.

1 like

Ik heb gister mijn eerste pakketje gehaald bij een koffietentje en daar zit in:
Een stuk gember
Een banaan
Een stukje appeltaart
Een half brood
Stuk of 10 punttomaatjes

Wil nu het nog een keer bij de bakker proberen :slight_smile: Benieuwd wat je daar krijgt.

1 like