Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Het is gelukt met het stembureau examen. Viel reuze mee!

Staat een artikel op Nos over kandidaat-kamerleden voor de komende verkiezingen.
De eerste staat op de lijst voor de VVD. Snap niet hoe dat kan? Als er een partij niet welwillend tegenover vluchtelingen staat is het de VVD wel.

Maar wel heel mooi dat er zoveel oud-vluchtelingen kandidaat zijn. Zij kunnen de Kamer zeker verrijken.

Ik heb tot 18 maart om de elearning te voltooien :joy: Zo lang nog. Dus in theorie kan het op de dag van de verkiezingen? Lijkt me een fout in de mail haha

Huh, dat lijkt me niet te kloppen nee…

Het kan nog veel erger, Ulysse Ellian is de zoon van Afshin Ellian, een hoogleraar in Leiden die samen met Paul Cliteur en Andreas Kinneging tot het beruchte rechts-conservatieve clubje behoort. Die heeft regelmatig gezegd dat hij immigratie als een bedreiging van de Nederlandse cultuur ziet en hij heeft zich ook expliciet voor Pim Fortuyn, Geert Wilders en Thierry Baudet uitgesproken.

(Overigens wil ik Ulysse hiermee niet voor het gedrag van zijn vader veroordelen hoor, meer om aan te geven dat het zeker niet vanzelfsprekend is dat mensen die ooit zelf in die situatie zaten nu ook een welwillende houding ten opzichte van andere vluchtelingen hebben.)

3 likes

f68a1925fe5926eccb029292c952c1f4

2 likes

Ilias is nog best populair, ik ben docent en heb er op dit moment twee in mijn klassen! (Van Agamemnon zou ik dan toch net iets gekker opkijken hahaha)

1 like

Je hebt helemaal gelijk dat het veel genuanceerder ligt, daarom trouwens ook wel des te smeriger dat politici zo op die onderbuikgevoelens van mensen inspelen en erin meegaan. En dan heb ik het zeker niet alleen over FvD en PVV, de VVD heeft hier ook echt wel een handje van.

2 likes

Nouja, daarom vind ik het dus apart dat je als ouders een vluchtelingenachtergrond hebben, je lid wordt de VVD.

Ik snapte je punt eigenlijk niet zo goed. Ik ben behoorlijk goed de hoogte van hoe het asielzoekers in Nederland vergaat, wilde vooral mijn verbazing uiten hoe je dan bij de VVD terecht komt.
Maar ik ken ook een voormalig asielzoeker die PVV wil stemmen, dus helemaal verbaasd moet ik ook niet zijn.
Edit: en ja, dat is vrijheid. Maar als het aan zulke partijen lag waren veel mensen hier allang niet meer, dus ik snap niet goed dat wat je zelf hebt, je een ander niet gunt.

Off topic: Ilias is de Arabische versie van ā€œElia(s)ā€ of ā€œElijahā€. Naam wordt veel gebruikt en zul je dus mogelijk nog vaker tegenkomen haha. Maar ik begrijp de associatie met het boek van Homerus :smiley:

2 likes

Ik vind het wel mooi dat je dat zo zegt. Zo zou het ook moeten zijn, maar ik weet niet of dat in de praktijk zo is. Ik zie situaties waarin dat niet zo is. En beleid maakt het soms ook wel heel moeilijk om daar los van te komen.

1 like

Ik weet echt niet zo goed wat ik moet stemmen dit jaar. Ik ben een trouwe D66-stemmer (realistisch sociaal-liberaal, zou ik zeggen), maar ben de laatste tijd echt een beetje op ze afgeknapt, met dat avondklok-gebeuren en blits maken over politieke besluiten waar zij in de stemming tegen waren.

Heb alleen voor mijn gevoel geen goed alternatief. Zal me eens in de kleine partijen verdiepen, maar het voelt zo ā€œzinloosā€ om daar op te stemmen. Vind het echt lastig.

1 like

Zeikschrift heeft allerlei kieswijzers/overzichtssites achter elkaar gezet in een artikel, zie:

2 likes

Ik lees dan gewoon de website door van de partijen die ik overweeg. En ik volg graag debatten/interviews/podcasts. Op een gegeven moment weet je dan wel wat de verschillen zijn.

Ik heb het meer oldskool gedaan wat dat betreft. Heb de partijen die in de top uitkwamen bij mijn stemwijzers op hun eigen website de verkiezingsprogramma’s doorgenomen (wel best wel wat werk haha) en dan gewoon lijstjes gemaakt op 'n A4, alles in rood waren dingen waar ik het niet mee eens was, en groen dingen waar ik het wel mee eens was en zo kon ik een duidelijker onderscheid voor mezelf maken

3 likes

Ik heb voor het eerst een klein verkiezingspostertje voor m’n raam :muscle:

kom mee naar de pvv klinkt chiller

3 likes

Misschien is ā€˜Ga voor de PvdA!’ een betere optie.

2 likes

Kom ga naar de Pee Vee Dee Aaa! Bekt wel beter. Ik krijg JONG en Bij1 op 1 en 2 uit de stemwijzer, mhihihi is het erg sad om op een jongerenpartij te stemmen als je uit de 80’s komt? :joy:

1 like

Doet me denken aan de vorige verkiezingen, toen ik daar in een Barcelona-traningspak stond in het stemlokaal, omdat ik in de tuin aan het werken was, en echt het idee had dat ik een vette trick uithaalde, omdat ā€œiedereenā€ vast dacht dat ik PVV zou stemmen.

Terwijl: nobody cares.

4 likes