Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Ik heb bij de Europese verkiezingen ook op hen gestemd en ze hadden toen zoveel stemmen dat ze daarmee in de Nederlandse kamer wel gekomen waren, maar Europees lag die verdeling van minimum stemmen anders. Ze hebben ook al bijna alle ondersteuningsverklaringen binnen, ik ga er dus vanuit dat ze wel een zetel krijgen.
De restzetelverdeling is volgens mij bij alle partijen een probleem, stel GroenLinks haalt 10,9 zetels dan wordt dat ook verdeeld dacht ik.
Maar daar weet ik de exacte details niet van.

Restzetels gaan niet naar de grootste partij! Die gaan naar de partijen met het grootste gemiddelde van aantal stemmen per behaalde zetels.
Uitleg: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/hoe-worden-de-zetels-van-de-tweede-kamer-over-de-politieke-partijen-verdeeld

2 likes

https://www.ad.nl/politiek/kieswijzer-hulp-bij-keuze-voor-de-tweede-kamerverkiezingen~a3705a0e/

Voor de liefhebber haha

3 likes

4 likes

Bij mij stond Sigrid op 1, gevolgd door Jesse en Lilianne. Ik neig nu naar PvdA ivm Ploumen, maar moet het partijprogramma nog even lezen. Weet niet wat hun klimaat plannen zijn.

2 likes

Ben benieuwd of de verkiezingen wel doorgaan, er is volgens mij nog zo weinig geregeld rondom stemmen en hoe dat in z’n werk moet gaan.

Het gaat sowieso wel door. Ik las dat het over drie dagen verspreid gaat plaatsvinden en dat er wordt gepleit voor stemmen per post voor oa 70+


niet verbaasd maar wel irritant dat een van mn minst favo politieke hoofden zo groot in beeld kwam.

Ik merk wel dat ik het afgelopen jaar echt semi van de aarde afgevallen ben qua wat er speelt in nederland. Over minstens 25% van de stellingen heb ik geen mening. Ik zag dat de stemwijzer half februari uit komt, hopelijk helpt dat een beetje. In mijn herinnering geeft die ook de argumenten van partijen.

1 like

Interessant topic, ik weet zelf nog niet op welke partij ik ga stemmen merk met name dat ik onvoldoende scherp heb wat de onderlinge verschillen zijn op links qua standpunten en over sommige onderwerpen heb ik ook te weinig kennis om een onderbouwde mening over te hebben

Deze geeft na invullen de argumenten vd partijen!

1 like

Het gaat zeker door hoor! Ik ben al ingedeeld op het stembureau. Het stemmen wordt verdeeld over drie dagen en alles wordt coronaproof. Bij onze gemeente is in elk stembureau de hele dag iemand aanwezig om mensen te wijzen op de hygiene.

Oh niet gezien, dankjewel!

Bij mijn gemeente is er nog niks bekend, zullen wel te weinig mensen hebben ofzo.

1 like

Die is uit 2017 haha lijkt me niet helemaal up to date

2 likes

oh dat is dom! ik zal m weer verwijderen

Ik ben nog nooit zo lost geweest als bij deze verkiezingen. Ik ken Volt niet, maar ik ga me eens inlezen.

2 likes

ik ben mijn screenshot kwijt maar ik had GL op 1 en Bij1 op 2, overweeg sterk om Bij1 te stemmen
vind het wel lastig dat het zo’n kleine partij is

3 likes

Ik twijfel nog heel erg tussen de PVDA en SP, denk dat die definitieve keuze pas in het stemhokje gemaakt wordt. Ik ga dit topic wel volgen!

Dan past die partij toch bij je mening dat er opgekomen moet worden voor zwakkeren in de samenleving? Dat dat niet op een lijn ligt met je persoonlijke belangen maakt niet uit toch. Is eerder een verschil tussen opportunistisch en ideologisch stemmen zeg maar.

Ik wist niet eens dat Volt meedeed! Ik heb een keer met hun lijsttrekker aan een project gewerkt en naar aanleiding daarvan hun programma gelezen en op ze gestemd in de EU. Maar ik stem principieel niet op kleine nieuwe partijen want er zijn er zo achterlijk veel in Nederland en ik vind het een verloren stem zo. Ik vind het ook gewoon niet ok dat er zoveel mini partijen zijn en ik wil daar een hogere drempel voor. Zeker als je links stemt (ik) vind ik dat we veel meer naar een links blok toe moeten ipv allemaal op net andere partijen stemmen die opkomen voor een specifiek detail dat jij toevallig belangrijk vindt. (En ja kleine partijen kunnen groot worden maar als er 51? opties zijn is dat wishful thinking)

8 likes

Aan de ene kant ben ik het hier heel erg mee eens, maar ik zie een links blok nu al zodanig niet gebeuren (of ja ik heb hier recent niet heel veel overna gedacht maar voorheen zag ik alleen maar voor me hoe links dan totaal ten onder zou gaan in een soort ego/machtsstrijd tussen Klaver en Asscher) dat ik ook zoiets heb van “nog een partij erbij kan ook geen kwaad”.