Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Er zijn 41!! kandidatenlijsten ingediend. Nog even en we kunnen allemaal op onszelf stemmen en dan hebben we allemaal 1 stem :joy:

2 likes

hahaha ja 41 gaat echt ver. Maar je hebt ook geen enkele garantie dat als je bijv. PvdA (of GL) stem we wƩl een verenigd links krijgen, dus dan voelt dat toch een beetje als een matige reden om toch voor de PvdA te kiezen. BIJ1 ligt dan toch dichter bij mijn idealen dan PvdA/GL en ik ben best wel blij met wat zij met maar ƩƩn zetel toch hebben kunnen agenderen in de Amsterdamse gemeenteraad.

1 like

Ja is zo! Het is ook wel een prisoners dilemma, als je nou zeker wist dat genoeg anderen het ook deden dan had het zin. Maar ik heb makkelijk praten want een van de grote partijen past prima bij mij. Ik vind soms ook gewoon die houding irritant van ā€˜een partij moet alles precies vinden wat ik vind anders stem ik niet op zeā€™, want dat werkt gewoon niet zo en het is belangrijk dat we van de terreur van Rutte afkomen :sob::sob: rutteur? Terrutte? Nee helaas het werkt niet. Anyway een medium linksige regering is nog altijd beter dan nog 4 jaar gladde consultants aan de macht alleen dan nu ook gezel met de PVV erbij.

6 likes

Jongens waarom heeft het Amerikaanse verkiezingen topic een miljoen berichten en dit topic drie?? Wat gaan jullie stemmen en waarom, vertel!!

6 likes

Ja laten we allemaal voor deze keer de PvdA afspreken no backsies!! In dit essayā€¦

3 likes

Ja inderdaad, als ik garantie zou hebben dat bijv. 45% van de Nederlanders sowieso links zou stemmen en we heel dicht bij een linkse meerderheid zouden zijn die samen wil werken, was dit een veel simpelere keuze, dan heb je inderdaad het idee dat jouw stem het verschil kan maken om een links blok met meerderheid te krijgen.

Vind het ook altijd wel grappig als ik hier gesprekken over heb met vrienden in het VK, die stemmen toch wel Labour ongeacht wat er precies gebeurt of of ze nou wel of niet achter de precieze koers van Labour op dat moment staan, want echt een alternatief hebben ze niet. Die snappen mijn dilemmaā€™s dan ook echt slecht haha (maar goed zoā€™n systeem lijkt me ook tien keer niks ik heb liever onze versplintering denk ik).

2 likes

Ik ga denk ik op BIJ1 stemmen maar heel soms twijfel ik ook nog een beetje of een grote partij niet beter is. Stel dat ze geen zetel krijgen dan voelt het toch een beetje alsof je je stem hebt weggegooid. Aan de andere kant staan ze er volgens mij best goed voor en vertrouwen ze er zelf ook wel op dat het goed komt. En als je kijkt naar wat de PVDD in ~10 jaar heeft kunnen bereiken, terwijl iedereen ze uitlachte toen ze net begonnen, stemt dat best hoopvol voor de kleine links partijen.

8 likes

Ja aan de pvdd moest ik ook denken en op zich kan een kleine partij natuurlijk prima groeien. Ik heb alleen geen zin om tot Rutte VIII te moeten wachten tot links het weer een keer overneemt :joy:

Ik heb daarbij een beetje hetzelfde gevoel als mensen die niet op Biden wilden stemmen omdat ze per se Bernie hadden gewild, of Amerikanen die op een independent ofzo stemden. Ja het is misschien niet ideaal om op een grote partij te stemmen die niet 100% aansluit maar ik vind het toch een stuk chiller om een kleine partij in de oppositie te zien groeien terwijl rechts niet aan de macht is :sob:.

4 likes

Weet iemand eigenlijk of je als je stembureaulid bent je zelf ook op dat stembureau mag stemmen? Ik ben stembureaulid in een andere gemeente dan mijn woonplaats dus zou mijn stempas dan moeten omwisselen voor een kiezerspas. Kan het online niet vindenā€¦

Als iedereen zo denkt weet je zeker dat ze geen zetel krijgen heā€¦

Bij de vorige verkiezingen mocht dat niet, tenzij je idd omwisselde naar een kiezerspas. Ik ben gewoon in de middag even naar mijn woonplaats gereden, naar een stembureau waar het sowieso altijd al rustig is, dus dar kon prima.

Dat snap ik, maar mag je op het stembureau stemmen waar je stembureaulid bent? Kiezerspas aanvragen is niet zo zeer het probleem, maar ik zie het na een shift van 10 uur plus reistijd niet meer zo zitten om nog in mā€™n eigen gemeente naar een stembureau te gaan dus ik wil liever daar op locatie stemmen als dat kan (bijv direct na afloop vd shift)

Ik heb bij de laatste EU verkiezingen op Volt gestemd met deze gedachtengang, en vervolgens kregen die geen zetel. Voelde best lullig haha

Ik heb een beetje het idee dat we langs elkaar heen praten :sweat_smile: Mijn vraag is: mag je met in mijn geval een kiezerspas op de locatie waar je zelf stembureaulid bent stemmen? Of mag je uberhaupt niet stemmen op de locatie waar je zelf stembureaulid bent?

Ik snap het idee ook wel hoor, en kan me voorstellen dat dat lullig voelt. Maar ik lees zo vaak ā€˜ik overweeg om op partij x te stemmen maar straks krijgen ze geen zetel en dan is mijn stem verlorenā€™, en dat is eigenlijk heel zonde, want als iedereen die overweegt om op die partij te stemmen dat ook daadwerkelijk doet in plaats van bang te zijn dat zijn/haar stem verloren gaat dan is de kans groot dat ze wel degelijk een zetel krijgt. Als meerdere mensen op een partij willen stemmen maar dat niet doen want ā€˜straks is mijn stem wegā€™ dan werk je eigenlijk met zā€™n allen mee aan het scenario waar je bang voor bent.

Schrijf dit overigens niet om je over te halen om op Bij1 te stemmen hoor, maar ik hoorde/las deze opmerking zo veel, ook over andere partijenā€¦

1 like

Jawel hoor, je mag gewoon op je eigen locatie stemmen als je een kiezerspas hebt of zelf in die gemeente woont, dat is geen probleem. Je medestembureauleden moeten jou wel net zo goed checken als ieder ander, dus gewoon ID mee, etc.

1 like

Ik heb toen ook op volt gestemd maar ik denk dus dat wel die hoeveelheid van stemmen hen motiveerde nu weer mee te doen (met hoeveel stemmen ze daar kregen hadden ze vlgs mij bij landelijk wel een zetel gehad).
Mijn zus vertelde dat ze eens PvdA had gestemd ipv GL omdat er toen de kans was dat die de grootste kon worden, maar uiteindelijk scheelde het alsnog een hoop met de grootste en voelde het voor haar als een weggegooide stem.

1 like

Dit was het antwoord dat ik zocht. @Jenn ook dank. Ik kon nergens online vinden of je als stembureaulid ook mocht stemmen op de locatie waar je helpt. Als dat wel kan (wat dus het geval is) moet ik een kiezerspas aanvragen, als het niet kon niet en na mijn shift stemmen in mn eigen gemeente. Daarom haalde ik de kiezerspas erbij

Ga je een hele of een halve shift draaien? (Heeft verder helemaal niks met je vraag te maken hoor, ben gewoon nieuwsgierig)

Een halve maar in de gemeente waar ik ga helpen is de ochtendshift van 6.00 tot 16.00 en ik heb nog ong 30 min enkele reis reistijd (heb samen met collegaā€™s een stembureau ā€˜geadopteerdā€™ dus leuke manier om goed bezig te zijn voor de democratie en mijn collegaā€™s weer voor het eerst in dan precies een jaar weer te zien). Denk dat ik daarna wel moe ben en lekker op de bank wil zitten :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

Maar ze gingen wel op in een grotere fractie die daardoor net iets sterker stond die ook bij hun gedachtegoed paste. Ik snap het dilemma want ik heb hetzelfde, PvdA of Volt. Maar zo veranderd er ook maar heel weinig en blijven het altijd de ā€˜oudeā€™ partijen. Wat niet per sĆ© slecht hoeft te zijn natuurlijk. Maar ik vraag me ook af of we de drempel voor nieuwe partijen niet wat op moeten hogen, er doen er n 37 (?) mee aan de verkiezingen, dat is gewoon absurd veel. Zegt ook wel wat over de verdeeldheid en versplintering van de Nederlandse politiek dat hier blijkbaar steun voor is. Al doen veel partijen (Volt wel) niet eens mee in alle kiesdistricten dus weet je bijna zeker dat die geen zetel gaan winnen.

1 like