Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

14 euro per uur zou er voor zorgen dat er geen werkende armen meer in Nederland zijn (meeste partijen laten volgens mij ook wel de meeste toeslagen erbij wegvallen, of gaan ervanuit dat nog maar weinig mensen er gebruik van hoeven maken). Verder is het niet helemaal op niks gebaseerd, toen het minimumloon ingevoerd werd, werd dat gesteld op 60% van het gemiddelde loon. Het huidige minimumloon is ~40% van het gemiddelde loon, arbeid is steeds minder waard geworden terwijl de productie omhoog is gegaan en dat is gewoon echt niet logisch.

Ik snap je punt op de korte termijn wel hoor, ik ben recent WO afgestudeerd en verdien 15 euro per uur dus dan is die euro misschien niet de moeite en kosten van studie waard, maar zoals @tessel zegt heb je met een opleiding vaak wel groeimogelijkheden in je carrière, wat bij veel minimumloonbanen heel beperkt is.

10 likes

Weet je al welke kandidaat? Ik vind dat #17 het echt verdiend om in de kamer te komen. Ze is inhoudelijk sterk, bevlogen en komt op voor belangen van jongeren.
Echt een welkom contrast met de zweem van zure grijze mannen die soms ook om de partij kan hangen.

4 likes

@grace don’t worry! Ik ga ook voor Ploumen. Gotta support Limburgers in Den Haag.

5 likes

Haha dit kan eigenlijk echt niet, maar stiekem toch wel heel grappig :face_with_hand_over_mouth:

3 likes

Klopt wat je zegt over de doorgroeimogelijkheden. Toch denk ik dat een verhoging naar €14,- een ontslaggolf veroorzaakt, met een sociale ramp tot gevolg. Het gelijktrekken van de lonen, geluiden die je soms hoort, is een goedbedoelde en sociale gedachte. Maar onwenselijk danwel onmogelijk. Het verdelen van de welvaart zou mooi zijn, maar de welvaart wordt nu eenmaal door bedrijven gecreëerd.

Je kan zo’n wetsvoorstel natuurlijk wel aan voorwaarden verbinden, zoals dat je niet je prijzen even hard mag laten meestijgen ter compensatie. In de staat New York is recentelijk het minimumloon van bepaalde grote ketens verhoogd naar $15 en de priizen van die ketens zijn maar met $0.20 verhoogd. Dus het kan wel. Zo’n voorstel moet alleen juridisch wel goed in elkaar zitten zodat er geen loopholes in zitten dus er zal wel wat tijd overheen gaan voor het echt ingevoerd kan worden. Maar het moet wel, er zijn nu mensen in Nederland die fulltime werken en toch in armoede leven, dan klopt het systeem gewoon niet en daar moet wat aan gedaan worden.

8 likes
Ongevraagd stemadvies

Oofff je stemt op de PvdA en steunt de jonge zwarte vrouw op #17, Mikal Tseggai, om eventueel met voorkeursstemmen in de kamer te komen :smiley:
Ploumen komt toch wel in de kamer (als ze geen andere post krijgt).

5 likes

Ik las gister het partijprogramma van PvdD. Daarin stond dat zij ook lagere loonkosten voor werkgevers willen, zodat het niet minder aantrekkelijk is om medewerkers in dienst te hebben. Daar tegenover staat dan minder toeslagen die de overheid betaalt, zodat het (denk ik) geen kostenpost is.

En zelf denk ik ook dat armoede voor veel stress zorgt en dus minder mentale welzijn. Kost dat indirect ook geld voor de overheid? Dit laatste weet ik niet zeker hoor, gooi hem er even in haha. Correct me if i’m wrong.

1 like

Ja klopt hoor. Als je echt te weinig geld hebt, maak je vaak ook onverstandige keuzes met geld.

Interessante podcast over het minimumloon: https://www.vpro.nl/programmas/polititia/aflevering-12.html

2 likes

Jaaaaa! Klopt klopt! Was ook mijn plan! Gister nog mijn moeder hierover geïndoctrineerd. Maar dit was even op het lijsttrekker niveau gezien.

1 like

Ik heb mijn studie uiteraard gedaan vanwege interesse. Maar het weegt zeker mee dat je er later wat mee verdient.
Als het minimunloon indd 14 euro wordt, denk ik serieus dat er veel mensen uitvallen qua studies. Ik werkt in de media en ict kant, daar kan ook veel zelfstudie in worden gedaan of vanuit je werk bijscholing.
Ik viel precies tussen alle opleidingsregelingen in (ik ging studeren toen het leenstelsel kwam, kreeg ook geen half studiegeld in mijn eerste jaar). Oftewel ik zit met een dikke schuld. Eerdat ik dat heb afbetaald zijn we ook honderdenjaren verder. Dan heb ik misschien wel loonsverhoging ondertussen, maar weegt dat op tegen mijn aflossing.

Maar ik heb denk ik inderdaad meer die focus op mezelf en minder richting anderen.

Bedankt voor jullie antwoorden @tessel @Sea @monkeyslut @Chuckie

4 likes

Haha love this :grin:

Volgens mij had je haar ook in een ander topic genoemd? Ik wilde namelijk op iemand anders in de lijst stemmen maar ben daarna even haar gaan bekijken (haha klinkt zo gek) en het wordt nu toch Mikal :grin:

1 like

Dit. Sorry D66, maar Kaag gaat echt geen premier worden zolang Rutte bij de grootste partij is die mee regeert. Die man hoort zichzelf net te graag praten

15 likes

Ben ik het niet mee eens. Als je rekent met 50k en 35 jaar aflossen, met de huidige 0% rente, is dat 114 euro. De kans dat jij in de ICT/media die 114 per maand bovenop het minimumloon gaat bereiken lijkt me heel groot. Je zit nu misschien in een startersfunctie, maar doordat je die hbo/wo opleiding hebt gedaan ga je waarschijnlijk nog wel vooruit in salaris. Mede daarom houdt DUO ook die 2 jarige aanloopfase aan.

Daarnaast hebben we het nu over een situatie dat je veel moest lenen (oprecht rot voor je, superkut dat dit ooit zo geregeld is) maar dat gaat als het goed is wel veranderen.

@Foefjeisthuis ooh wat leuk! Ja @grace en ik zijn pro-Mikal propaganda hier aan het verspreiden.

7 likes

Dit dus. Ik snap niet zo goed dat mensen ineens denken dat het “strategisch” om voor Kaag te gaan ipv links wat ze normaal zouden doen want het enige wat je doet is dat bestaande blok verstevigen.

24 likes

Aah super! Ik doe met jullie mee :raised_hands:t5:

1 like

Dat stukje over New York klopt niet helemaal. Alleen in NYC is het 15 dollar en dat is al langere tijd zo. In de rest van de staat is het ook verhoogd maar met veel minder dan de ruim drie euro die het in NL zou betekenen. Dus dat is echt niet te vergelijken.

Hee ja ik ga ook Mikal stemmen!

3 likes

Ja ik ga ook op haar stemmen denk ik!

1 like