Ben er eindelijk uit hoor. Twijfelde eeuwen tussen GL en PvdD. Nu denk ik dat GL flink wat stemmen gaat krijgen dus daarom stem ik op PvdD (klinkt logisch he haha)
Ik weet niet of iemand me kan helpen, maar ben aan het uitzoeken op welke vrouw ik ga stemmen via stemopeenvrouw. D66 staat op 16 zetels dan wel 17 in andere voorspellingen. Op nummer 17 staat Hülya, leuke kandidaat MAAR kan zijn dat ze er sowieso in komt zonder mijn stem dus. De eerstvolgende vrouw die me aanspreekt is nummer 22, Lisa (zitten nog 2 vrouwen voor). Maar heeft dat dan zin? Stemmen niet meer mensen op voorgaande vrouwen waardoor er alsnog niet een EXTRA vrouw binnen komt?
En stel ze halen 17 zetels, en iedereen stemt op de vrouw na Hülya dan valt zij toch ook af? Alsnog geen extra vrouw.
Voor iedereen die GroenLinks gaat stemmen maar nog niet weet op wie; Milka Yemane! Misschien is het niet zo tactisch voor meer vrouwen in de kamer, want ze staat op 34. Maar het zou zo tof zijn als zij met voorkeursstemmen alsnog in de kamer kan komen. Volg haar al een tijdje en ze is echt een prettig persoon, actief in de campagne en heeft al veel bereikt, gun het haar zo. Misschien ligt het aan m’n bubbel maar ken ook best wat mensen die op haar gaan stemmen dus ik heb hoop
Ik ook!
Ja klopt. Een kandidaat moet 25% van de kiesdeler aan stemmen krijgen om met voorkeursstemmen verkozen te worden. De kiesdeler is het aantal stemmen dat nodig is voor een zetel in de TK. Vorige jaren lag dat rond 17 duizend stemmen. Eigenlijk moet je dus zorgen dat de man op plaats 15 niet met voorkeursstemmen verkozen wordt (sorry #15) en dus nummer 16 én nummer 17 die plek krijgen.
Net 5 mensen overtuigd om voor D66 te gaan
Kaag had me in moeten huren joh
Nog even hierover, Sheila Sitalsing verwoordt het zoals altijd weer veel beter. Houd hoop!
Een wondertje bij de stembus: het kan
Mijn vaders vrienden stemmen altijd wat hij stemt (ze komen hier ook niet vandaan/wonen hier niet lang genoeg om alles helemaal te begrijpen) dus ze gaan voor advies altijd naar hem toe, omdat hij weet wat hun belangen zijn.
Toeval wil dat ik dit jaar voor het eerst m’n vader zover heb dat hij GroenLinks gaat stemmen, dus ik heb net even lekker zo geinfluenced dat er 8 stemmen voor nummer 17 bijkomen. Hoppa
Als je jezelf nog wilt martelen…
Das kapital van Karl Marx. Serieus zijn boeken zijn niet door te komen, ook de Nederlandse boeken zijn onleesbaar haha. De wikipedia pagina is nog beter te lezen dan het boek.
Maar dan ga je er dus vanuit dat d66 alleen maar met links wil regeren (wat niet zo is. Dat is dacht ik niet hun uitgesproken voorkeur). Ik snap deze strategische theorie echt niet. Je stemt dus als linkse persoon centrum in de hoop dat d66 voorkeur heeft voor de linkse partijen. Dan kan je toch veel beter links stemmen, zodat asl een middelgroot d66 met vvd en pvda/groenlinks gaat praten, het linkse blok nóg groter is én je niet het risico neemt dat je straks hebt bijgedragen aan een groot d66 dat gaat regeren met rechts? Dit soort strategische wensen komen uiteindelijk nooit uit omdat die partijen niet precies datgene gaan doen wat in jouw hoofd zit. Je moet wat mij betreft vooral d66 stemmen als je denkt dat zij de beste keuze zijn.
Het idee van de boel naar links trekken door op het midden te stemmen klinkt voor mij zo enorm onlogisch.
Ja thanks voor dit! Bijna al mijn vrienden geven dit argument en gaan allemaal voor d66 en ik kreeg ze gewoon niet goed uitgelegd waarom dit opzich zelf geen goed argument is om d66 te stemmen. Dus ik ga ze het nu op deze manier nog een keer uitleggen. Het valt me in mijn omgeving echt op hoeveel mensen altijd links stemden en nu voor d66 gaan.
Ik denk ook winnaarseffect
GroenLinks gaat slecht in de peilingen, D66 goed. Mensen stemmen graag op een winnaar. En als je economisch niet super links bent maar sociaal wel is D66 een prima keuze.
Ja, helemaal waar. Ik ga het ook niet doen, want om over links te kunnen gaan is er ook een krachtig links blok nodig. Maar de neiging zit er gevoelsmatig wel en niet alleen bij mij. Denk dat D66 wel gaat profiteren van veel strategische stemmers. En ik hoop dat ze er gebruik van gaan maken door een progressieve route af te dwingen.
Oh nee. Thierry is vandaag in mijn stad en het is echt heel druk
Zowel 50+ als Krol op 0 zetels: ruzie is voor niemand goed.
Domme vraag maar hoe wordt eigenlijk bepaald wie minister president wordt? Wordt daar over gestemd door de coalitie? Dan zou het dus Kaag kunnen worden als de VVD onder de 38 zetels blijft en de rest op haar stemt?
Long shot maar heeft iemand dat filmpje van Mikal Tseggai wat een tijdje geleden over het internet ging waarin je haar als jong meisje ziet bij een spelprogramma en dan zegt ze hoi ik ben Mikal ik ben 13 jaar (ofzo) en ik wil graag in de politiek
Ik zoek die video
Yes staat op haar insta bij de reels! Toevallig vanmiddag gezien
wow dankje zo snel!!