Tweede Kamerverkiezingen 2021 (Deel 1)

Op 17 maart 2021 is het weer tijd voor Tweede Kamerverkiezingen, het leek me dus wel tijd voor een topic!

12 likes

Goed idee! Lubach gaat in het voorjaar ook een verkiezingsseizoen maken :slightly_smiling_face:

1 like

Jij dacht, Thierry is weg, nu wil ik er wel over praten? :stuck_out_tongue_winking_eye:

16 likes

Haha ik wilde eigenlijk vorige week al een topic openen maar toen miste ik een beetje directe aanleiding, nu vind ik het wel tijd.

Wat een nare gast zat er bij M trouwens, die de oproer rond Kauthar Bouchallikht ging vergelijken met die rond JFVD, echt appels met peren…

3 likes

Echt totaal belachelijk. Ze heeft zelf nooit direct iets met de Moslimbroederschap te maken gehad, meerdere keren gezegd dat ze hun gedachtegoed verwerpt en dat ze achter het GroenLinksprogramma staat. Neem overigens ook aan dat Femyso niet zomaar financiering van de EU zou krijgen als ze echt zo islamistisch waren. Wat ik echt een gigantisch verschil vind met bijv. hoe er over JFvD geoordeeld wordt, is dat daar daadwerkelijk berichten gestuurd zijn door mensen, het ging over dingen die ze zelf zeiden. Vind ik echt totaal iets anders dan “ja maar ze kent mensen die…”. Nou ja ik hoop dat de kous af is nu ze zelf ook een interview gegeven heeft (https://www.trouw.nl/politiek/kauthar-bouchallikht-als-groenlinkser-zal-ik-milli-gorus-niet-meer-bezoeken~bde61eb3/).

1 like

Ik heb me opgegeven voor stemmen tellen! Lijkt me wel leuk om een keer mee te maken. Je moet van 20:45 tot 2:00 beschikbaar zijn maar ik lig meestal om 22:00 in bed en moet de dag erna gewoon werken, maar dat zien we dan wel weer.

Weet overigens nog niet wat ik zelf ga stemmen haha.

4 likes

Hugo de Jonge stopt als lijsttrekker!

1 like

Het is ook altijd wat met het CDA. Maar ben vooral benieuwd wie nu het lijsttrekkerschap op zich neemt. Toch Omtzigt met Hoekstra als premierskandidaat? Of Wobke zelf? Bijzonder wel dat er nu ook wordt gezegd dat De Jonge sowieso al geen ambitie hiervoor had maar het slechts deed uit plichtsbesef.

Ik ben ook heel benieuwd wie er nu naar voren gaat stappen, zou Omtzigt met Hoekstra als premier een goede combinatie vinden!

Hoorde dat het CDA partijcongres van dit weekend is uitgesteld, helaas dus nog even wachten op pareltjes als dit.

4 likes

Wat een epische tv leveren die congressen van het CDA toch op hè? Kijk nu al uit naar alle shade richting de partijvoorzitter, waarover ik nu al alleen maar slechts lees :thumbsup:

1 like

Ah ik dacht, ik begin dit jaar op tijd met me oriënteren. Dus ik wilde vast een stemwijzer doen, maar die staan nog niet online. Stom!

Ben vandaag ook al lekker met @Kusjessoldaat op insta aan het roeptoeteren dus kan hier ook nog wel bij!

Iedere nieuwe partij in de komende verkiezingen gaat meedoen heeft een aantal ondersteuningsverklaringen nodig om op de stemformulieren te komen ( en zendtijd te krijgen)
dat geldt ook voor Bij1 https://www.bij1.org/programma . Het is een formulier wat je meeneemt en invult op je stadshuis waarin je aangeeft dat jij vindt dat een partij mag meedoen aan de verkiezingen. Ze hebben minimaal 600 verklaringen uit heel Nederland nodig ( zeker ook uit kleinere districten) voor 1 februari

Dus als je nog een excuus zoekt om een frisse neus te halen of iets positiefs te doen, ga even naar https://www.bij1.org/ondersteuningsverklaringen , lees het door, print de verklaring uit en neem deze leeg mee naar het stadshuis om te tekenen ( neem ook een ID-bewijs mee).

Edit: Je kunt dit dus ook doen als je niet op Bij1 wil stemmen. Het is geen commitment maar puur een verklaring dat jij denkt dat mensen hiervoor zouden moeten kunnen stemmen op 17 maart.

1 like

Let op dat je bij de meeste gemeenten een afspraak moet maken om de ondersteuningsverklaring te laten tekenen. Niet bij allemaal maar check wel even de website voordat je voor niks naar de gemeente gaat.

En dan zet ik Volt er ook nog maar even neer, ook zij kunnen nog wat ondersteuningsverklaringen gebruiken:

3 likes

Yes en hetzelfde voor Nida! :heart_eyes:

Al begreep ik dat je er per persoon maar 1 in mag leveren dus die van mij is naar bij1 gegaan.

1 like

Weet iemand misschen wanneer de stemwijzer online komt? Ik wil dit jaar eigenlijk niet op GL stemmen, en ik vind de stemwijzer wel een fijn hulpmiddel ipv iedereen zn verkiezingsplan door te lezen. Maar ik kan nergens echt vinden wanneer die uitgebracht wordt dit jaar

@Lila Ja dit dus. GL is een beetje bezig met jonge zieltjes winnen door heel hard te roepen over mooie plannen die ze toch niet waar kunnen maken. Op zich heb ik natuurlijk liever meer GL en minder rechts in de tweede kamer maar ik vind ze gewoon irritant dus nu wil ik niet meer op ze stemmen haha. En ik denk dat er partijen zijn die dichter in de buurt komen met wat ik zelf zou doen/promoten (geen grootste beloftes dus). Had wel al gekeken naar PvdD and Bij1 maar ik vind het lastig vergelijken en overzicht houden, en heel eerlijk ik heb wel meer te doen in mijn leven dan alles uitpluizen.

4 likes

Dit is nog wel concept-programma toch? Ik verwacht dat dat er in het definitieve programma niet in staat.

Ik weet overigens totaal nog niet wat ik ga stemmen hoor

Ja ik! Kon me ook goed vinden in hun programma. Plus een nieuwe partij (maar dan wel met dit soort idealen) zou Nederland wel goed doen.

1 like

Ik heb geen kinderen dus persoonlijk maken die zaken voor mij minder uit. Maar het zegt voor mij dat ze staan voor gelijkheid in de samenleving. En dat is iets waar ik heel erg in geloof. Heb het programma al even geleden gelezen dus weet niet meer de precieze details maar wel dat ik daarna het idee had dat het aansluit met wat ik belangrijk vind.

Dat is nu ook weer een risico wat het voor mij ook lastig maakt. Maar aan de andere kant, anders veranderd er nooit iets. Als dat is wat je graag wil. Ik weet ook niet of Volt een lijstverbinding aan gaat. Dat is voor mij nog wel belangrijk omdat anders de restzetels naar de grootste partij gaan (als ik het goed heb onthouden) en ik wil echt voorkomen dat mijn stem op de een of andere manier bij de VVD eindigt.