Tweede Kamerverkiezingen 2023

Ik heb D66 gestemd en twijfel deels. Enerzijds sta ik nog wel achter mijn keuze, maar ik had deze hele ontstane commotie natuurlijk niet voorzien (ja duh niemand natuurlijk) en ben ergens wel teleurgesteld in Kaag en had meer verwacht van haar. Dit was natuurlijk de kans om Rutte aan de kant te te zetten. Anderzijds, snap ik ook wel weer wat ze gedaan heeft. Helemaal als je het twitter draadje leest wat @flwhrs hierboven al eens deelde, denk ik dat ze een hele sterke onderhandelingspositie voor zichzelf heeft gecreëerd waarvan ik hoop dat ze die correct gaat benutten. Eigenlijk heeft ze Rutten buitenspel gezet, maarja Rutte zal dat wel weer allemaal anders zien :rolleyes:

Ben vooral erg onder de indruk van oa Ouwehand, Azarkan en ook Marijnissen na gisterenavond. Zij waren gisteren wel echt sterk.

4 likes

Same

1 like

Same. Ik heb wel D66 gestemd omdat ik zelf op midden zit, dus niet perse dat ik spijt heb dat ik van links ben afgestapt met het idee dat dit slim stemmen was. Maar ben toch wel wat teleurgesteld in Kaag. Ik had het idee na haar debatten dat zij wel wat feller zou zijn en ook wat meer tegen dit soort bullshit zou ingaan, misschien naĂŻef.

Ik zou volgende verkiezing wel overwegen om linkser te stemmen dan ik zelf ben. Aan de andere kant is het als kleine/oppositiepartij makkelijk om hier keihard is mee te gaan aangezien je daar toch niet echt glazen mee ingooit dus wie weet wat hun hadden gedaan als ze zoveel zetels als D66 hadden.

Ik was gister ook positief verrast door ze! Ik vind Sylvana altijd al een krachtige vrouw maar het is toch anders in je eigen bubbel om het zo even te noemen of in een debat in het kabinet. Ik heb ook PvdA gestemd maar werd gister sylvana en esther fan!

7 likes
30 likes

Aahahah geweldig

1 like

Ik vond juist Simons een beetje tegenvallen. Ze had vaak wel een punt, maar dat werd dan ondergesneeuwd door rare vergelijkingen (“vroeger bij de tv
”) of het was een beetje warrig waardoor het niet goed overkwam. Zo was zij diegene die aangaf dat er geen protocol is voor de verkenning, maar haar punt niet wist over te brengen. Dat argument werd daarna slim gekaapt om van Rutte af te leiden en te zeggen “ja er is ook geen protocol, dus ja eigenlijk hebben we niks fout gedaan door het over Omtzigt te hebben gehad”. Ik denk wel dat dit bij haar een kwestie van trainen is en dat zij snel goed kan worden, maar je zag overduidelijk een niveauverschil tussen haar en bijvoorbeeld Ouwehand of Marijnissen.

De slechtsten vond ik Hoekstra, Baudet (maar die doet toch mee voor spek en bonen) en Klaver (z’n opsomming was leuk maar daarna zat hij uren te slapen).

8 likes

ik kijk nu terug na de pauze om 2 uur 's nachts en dat ze niet gestemd hebben voor de motie van wantrouwen nadat hij het toegeeft!??? (al zei hij wel sneaky “waarschijnlijk” ervoor dus niet 100%)

Ja, eens.

Ik heb precies hetzelfde en ben gisteren lid geworden van BIJ1 om zo een beetje te steunen.

3 likes

“Er was net geen meerderheid voor de motie van wantrouwen: 72 van de 150 zetels.”

omg ik dacht niet dat het irritanter kon dan bij het impeachment stemmen, als je erover denkt dat dit alleen is omdat vvd ook mocht stemmen.

4 likes

Ze deden het goed hĂš! Ik ben van beide partijen lid (bij1 en pvdd), twijfelde de laatste tijd soms over mijn lidmaatschap bij pvdd maar als ik zie hoe goed Esther Ouwehand (en Sylvana Simons) het doet heb ik er weer helemaal vertrouwen in. :relaxed: Hoop ook dat er een mooie samenwerking kan plaatsvinden in die hoek!

10 likes

https://www.instagram.com/p/CNKsU-TFcrt/

De column van Johan Fretz is weer erg goed, vooral deze zin (over Kaag) is zo scherp:

‘‘Maar het feit dat de motie van afkeuring die zij samen met Wopke Hoekstra indiende als slap wordt gezien, komt juist door Ruttes moedwillige devaluatie van zulke moties.’’

6 likes

Ik ben zo benieuwd hoe dit gaat uitpakken
 het is juist wel House of Cards :see_no_evil:

2 likes

Ik heb eigenlijk wel het gevoel dat Rutte op gaat stappen, al dan niet vrijwillig. Imagoschade is nu zo groot, dat moet je denk als partij helemaal niet willen. Laat staan dat een heleboel partijen nu ook gezichtsverlies zouden lijden als ze met hem gaan samenwerken.

6 likes

Ik vind dat er hier wel hard over Kaag wordt geoordeeld, niet per se verbaasd over overigens, haha. Maar niemand weet toch hoe het verder gaat, misschien pakt ze Rutte straks helemaal bij de strot aan de onderhandelingstafel, mag ze nog iets laten zien?!

Heb wel telkens het gevoel dat zij echt denkt: jezus moet ik hier m’n tijd aan verspillen, er is gvd serieus werk aan de winkel.

Misschien naĂŻef van mij, maar zij heeft hier 1000x meer verstand van dan ik, laat haar haar werk maar gaan doen. Plus ik vond Olongren wel authentiek en schuldbewust en neig er naar haar (onhandige) verhaal toch het voordeel van de twijfel te geven. En als haar verhaal klopt, dan klopt dat van Rutte ook.

Ik vind het ook naïef dat het linkse forum-blok ( :troll: flauw, veel forummers iig) hier denkt dat alles anders was gelopen als er nu een linkse regering was. Alsof die linkse fractieleiders niet aangetast worden door die Haagse slangenkuil
? Denk echt dat dit soort praktijken in alle hoeken voorkomen, rechts, links, midden, conservatief en progressief.

Heb zelf dit jaar kennis gemaakt met gemeente-politiek en omg, wat daar al voor smerige spelletjes worden gespeeld
 Politiek is gewoon ranzig, zal echt niet veranderen met een andere staatsman of een linkse progressieve regering.

Maar misschien ben ik te pessimistisch.

21 likes

Wie zegt dit?

Geen idee wie precies, is een beetje de algehele vibe die ik voelde terwijl ik +500 posts door scrollde.

Maar voel jij dus niet zo denk ik?

Ja we zijn een links bolwerk :joy: maar ik denk dat het sentiment deze dagen meer is geweest: het is nu echt echt klaar met Rutte, we vertrouwen Kaag (nog?) niet en we zijn een beetje verliefd geworden op Ouwehand, Marijnissen en Simons. En Wilders kan goede argumenten aandragen maar is nog steeds een lul.

6 likes

Misschien pakt ze Rutte inderdaad bij de strot, maar dan nog vind ik het jammer hoe ze dit doet. Het was compleet geoorloofd om hier een motie van wantrouwen aan te nemen en door het nu misschien achter de deuren te doen doe je net zo goed mee aan de ‘smerige’ politieke spelletjes die ons bestuur nu is. Ik snap touwens wel dat dat nou eenmaal is hoe de politiek NU werkt, maar als de nieuwelingen er allemaal zo hard aan mee gaan doen verandert precies 0, zeker wanneer er in dit geval ook een andere optie was.

edit: Los van dat dit wel een slimme zet van haar is waarschijnlijk hoor! Ik geloof echt wel dat ze weet wat ze doet, ze heeft er genoeg ervaring voor.