Ik vind deze aflevering en Toprak helemaal niet zo leuk. Die focus op dat uiterlijk de heletijd en een gezonde leefstijl. Natuurlijk is dat laatste belangrijk, maar het is zó belerend. ‘Laten we een warme chocomel drinken, maar dan wél zonder slagroom.’
Jaa, hallo wat is dat?
Ik kan bevestigen dat dit absoluut een ding is.
Deze aflevering heeft echt een hoge cringefactor voor mij. Al ben ik nog maar net begonnen. Weet niet of ik het psychisch aankan om hem af te kijken. Ik zou echt zo graag willen roepen dat niet alle christenen zo zijn. Maar goed. Ik vind het toch dan ook wel weer mooi hoe ze hun geloof vormgeven. Het ligt natuurlijk ook aan de montage, ze hebben het wel extra aangedikt denk ik
Ik vond het gister echt een heeeele bijzondere aflevering. Hoe zij omgaan met het geloof/kerk, hoe hun brein werkt etc. Ik vond het maar een schaap achtig stel, ondanks dat ze wel heel zorgzaam zijn voor hun dochtertjes. Toprak bedoelde het wel echt goed qua make-over, maar denk juist dat het goed zou zijn om aan het innerlijke self care te werken, in plaats van alleen uiterlijk. Het enige leuke aan heel die aflevering was die cute kitten omg
Als ik de programmamakers was, zou ik haar denk ik naar een christelijke self care guru of make over ding sturen, die zijn er genoeg en spreken haar denk ik wat meer aan. Dan wordt zij ook wat meer in haar waarde gelaten en zitten ze op dezelfde golflengte.
Ze hadden haar geloof ook juist kunnen inzetten en gebruiken
Ja, dat was wel een goede inderdaad! Wel knap van Toprak, getuigt ook van inlevingsvermogen.
Ik vond het cringe omdat het zo ontzettend op de regeltjes was. Natuurlijk zijn er regels, die verschillen per community, maar ik miste hun eigen motivatie. Dat ze bijvoorbeeld nu wilden trouwen omdat ze het mooi vonden, of omdat ze hun relatie wilden bezegelen. Het was heel erg volgzaam. Terwijl er zoveel redenen kunnen zijn om het zelf te willen, ook om zelf seks te bewaren voor het huwelijk, of juist niet. Ik miste een beetje de intrinsieke motivatie, ik denk dat dat het is.
Edit: en ik heb het idee dat juist dit de vooroordelen die er bestaan zouden bevestigen.
Volgens mij wordt dit door iedereen verkeerd geïnterpreteerd. Ze zei dat ze normaal de pil gebruikt, maar die soms vergeten was en dan gewoon geen seks had die avond/periode. Dus ik denk dat ze met 2x bedoelt, dat ze toch 2x seks heeft gehad toen ze de pil vergeten was en het toch meteen raak was.
Dat moment dat haar man in dat cafeetje stond. Zo droog ‘heee…’
Pfffff wat een saaie aflevering, mijn god (hehe). Alsof ik op een kringverjaardag van verre familieleden zat. Wel een schetige baby
Misschien durven ze die niet te hebben? door de omgeving?
Ik ben getrouwd met een zwart schaap. Daarmee bedoel ik, dat mijn man uit een gereformeerd gezin komt en daar uit is gestapt. Het moment dat hij hardop uitsprak geen beleidenis te willen doen, werd hij vriendelijk verzocht het ouderlijk huis dan te verlaten. Dus trok ie bij mij in, oei. Toen waren de rapen echt gaar. Het heeft jaren praten gekost voor die relatie weer oké was. De boertjes en zusjes zijn allemaal braaf beleidenis gaan doen, 2 hebben naar ons uitgesproken dit eigenlijk niet helemaal achter te staan; maarja…
Ps. Ik ken ook geweldige christelijke “communities”. Maar kan me voor stellen dat als je dit soort dingen in je familie of gemeenschap ziet gebeuren je uit “angst” handelt, eerder dan intrinsieke motivatie …
Het zou ook echt wel interessant zijn als ze het gesprek over anticonceptie aangegaan waren met een professional, opties laten zien. Ook voor alle mensen die kijken. Denk dat dit meisje het daar niet zo snel met bijvoorbeeld vriendinnen over heeft…
Zag wel echt een verbetering gedurende de aflevering! Zou die kerk trouwens geen kerkkoor hebben waar ze bij kan?
Kijkt er nog iemand?
Ik!
Ik zit ook weer klaar!
Jeetje was ik maar zo fotogeniek. Ik ben altijd een misvormde aardappel op foto’s.
Ik heb altijd zoveel irritaties aan die Kim. Ben benieuwd hoe ver ik kom deze aflevering
Lekker samen zwangerschapstesten doen. Gezellig.
Ik heb gemist hoe lang ze samen zijn. Maar nog niet lang dus?
Hmm vind haar niet echt arrogant? Ze benadrukt wel de verschillen tussen haar en de mensen in haar dorp maar krijg niet het idee dat ze zichzelf echt beter vindt dan zij. Lijkt mij ook vreselijk om geen aansluiting te hebben bij de mensen om je heen omdat je andere interesses enz hebt.