Vogeltopic

Captain Beaky durft uit de kooi! Hij vindt het heerlijk om op dat stukje te zitten en als ik een stokje vasthoud gaat hij daar ook op staan (omdat hij weet dat hij dan wat lekkers krijgt). Hij knabbelt ook aardig aan mijn vingers, als het te hard gaat laat ik het merken door het stokje te wiebelen want ik wil liever niet dat hij me bijt, maar ik snap het wel, hij test alles met zijn snavel.

De afgelopen dagen heb ik Beaky vooral laten wennen aan meer soorten eten en ik leer hem hoe hij om eten kan zoeken en kan spelen.

Het is een kieskeurige kapitein, hij pikt alleen de zonnebloem pitten uit de zaadmix die ik van de verkoper mee gekregen had en eet de gezonde pellets helemaal nog niet. Wel lust hij het meeste fruit, al blijft appel zijn favoriet tot nu toe. De pellets vermaal ik nu eerst over de rest van zijn eten heen zodat hij toch wat gezonds binnen krijgt, en de zonnebloem pitten haal ik eruit. Hij mag ze nog steeds wel, maar aangezien hij die het lekkerst vindt gebruik ik ze om hem mee te trainen en te belonen.

Overdag als ik naar werk ben is mijn vriend er wel, maar Beaky vindt het helemaal niks als hij niet 100% de aandacht krijgt en maakt veel kabaal wanneer mijn vriend aan het werk is aan het eind van de kamer. We maakten ook wat fouten in het begin. We bedekten de kooi niet en Beaky kreeg niet genoeg rust in het donker en schreeuwde daardoor veel overdag. Ja, daar zou ik ook chagrijning van worden! Ook wist Beaky niet hoe hij met speelgoed moest spelen, wij zijn het enige vermaak dat ie kent, dus nogal logisch dat hij constant wil dat we bij hem zitten.

Daarom deed ik wat onderzoek naar hoe ik hem bezig kon houden. Ik heb rieten balletjes gekocht en daar zijn geliefde zonnebloem pitten in gestoken. Hij negeerde ze eerst, maar wat ik tot nu toe van Beaky heb geleerd is dat ik alles langzaam moet introduceren dus ik moest mijn plan aanpassen.

Ik gaf hem eerst een zonnebloem pit uit mijn hand met het rieten balletje vlakbij in zicht, totdat hij daar niet meer bang voor was. Dan, een zonnebloem op het balletje leggen (en natuurlijk hem vertellen hoe flink en knap en slim hij is als hij hem durft te pakken) en dat een paar keer herhalen. Daarna “verstopte” ik een zonnebloem pit in het balletje maar maakte het heel makkelijk, en herhaalde die stap totdat Beaky er zonder schroom naar hapte.

Nu heb ik verschillende bezigheden in zijn kooi waar zonnebloem pitjes in verstopt zitten en hij vindt het helemaal geweldig om ernaar te zoeken! Als hij het niet leuk meer vindt heeft hij zijn normale gezonde eten in zijn bakje. Zo leert Beaky langzaam aan met dingen te spelen en de objecten in zijn kooi te onderzoeken en verveelt hij zich een stuk minder.

7 likes

Wauw wat een knapperd! En zo snel al gewend! Zo leuk.

Dat van die zonnebloempitjes verstoppen is een heel goed idee. Wat hier trouwens ook heel erg in de smaak valt zijn van die touwen als speeldgoed. Ik heb zowel touwen waar mijn vogel overheen kan lopen van de ene kant naar de andere. Maar ook zoiets:

Daarmee vermaakt hij zich best een tijdje want met die sliertjes gaat ie helemaal kroelen en zijn snavel “flossen”.

Verder hangt er ook nog een speeltje in zijn kooi (is eigenlijk voor papegaaien) waar hij stukjes gekleurd, niet giftig papier uit kan trekken. Soort van bal. Blijft natuurlijk nooit heel, maar vogels vinden slopen geweldig (althans die van mij) dus als er iets los kan dan is ie helemaal tevreden. Je kunt ook navulling kopen om het speeltje weer bij te vullen.

Beetje ingevraagd tip maar qua beloning vindt de mijne dit geweldig:

Dat kun je in zulk soort houder zetten:

Maar kun je ook in je hand proberen te houden of eerst eentje geven in de kooi zodat ie de smaak kent en de volgende keer in je hand (ze mogen er max twee per week). Je hebt verschillende smaken, zowel gemixt als los per smaak en de mijne doet er echt een moord voor. Tam maken lukt me niet bij hem, maar als hij me aan ziet komen met dat bakje (hij krijgt er altijd eentje in het weekend) dan gaat ie al helemaal klaar zitten zodat ie direct kan eten. Binnen een uur is het bakje dan ook gewoon bijna leeg.

1 like

Oh wat een handige tips, dankjewel!! Ik heb toevallig al zo’n touw speeltje maar Beaky is er nog wat bang voor, hij snapt er de lol nog niet van. Misschien moet ik daar ook wat zonnebloem pitten in verstoppen. :stuck_out_tongue:

Ik zal idd zien of ie het leuk vindt om te slopen, ik heb deze op Amazon besteld. Hopelijk is het wat.


Die jelly cups lijken ook echt goed, die zal ik snel proberen! :smiley:

Zo’n speeltje had die van mij eerst ook maar dat was na 2 jaar zo vies en ondergescheten dat ik die andere heb gekocht haha.


Zoiets bedoelde ik trouwens met die sliertjes. Deze is van ali (zou ik zelf niet kopen want weet niet of dat allemaal getest enzo is op giftige stoffen), maar bij de intratuin dierenwereld hebben ze ook zoiets. Ik geloof zelfs een paar verschillende. Of anders bij de dierenwinkel vast ook wel. Daar kun je ook dingetjes in verstoppen en dan leert ie direct spelen. Ik doe er bij de mijne wel eens gierst in of gedroogd fruit.

1 like

Oohh die lijkt mij ook wel leuk om zelf te maken eigenlijk! Inderdaad makkelijk om er van alles in te verstoppen en dat Beaky niet al te veel moeite hoeft te doen om het te vinden. Thanks :smiley:

Ja kan inderdaad ook. Kost amper wat en dan kun je het ook nog qua grootte aanpassen. Werkt in ieder geval als een tierelier want als ik er gedroogd fruit in stop hoor ik binnen no time pok pok pok gevolgd door een vogel die als een soort bungeejumper zonder touw naar beneden springt om de buit bij elkaar te rapen haha.

En dat papier kun je natuurlijk steeds terugstoppen als het niet te kapot of vies is.

1 like

Ik zou oppassen met dit soort touw speelgoed. Als ze het opeten komt het in de krop en daar kan niet uit

1 like

Oh echt? Goed dat je het zegt. Als ik de kooi schoon maak dan check ik ook altijd op losse stukken enzo. Maar dat spul is vooralsnog niet kapot te krijgen. Had eerst een soort katoenen ding waar hij wel plukken van af trok. Daarmee maakte ze (had eerst twee vogels maar eentje is gestorven aan legnood) altijd nestjes, maar opeten deden ze eigenlijk nooit. Maargoed wil dus niet zeggen dat het wel kan gebeuren. Ga er wel op letten, zo gauw als ik een los stukje ontdek gaat dat ding ook meteen weg.

2 likes

Snelle update: Hij vindt het nu ook fijn om geaait en gekriebeld te worden!

17 likes

Oh mijn God ik word hier zo blij van :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ach jezus wat schattig :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

We zijn ongeveer twee maanden verder, ik werk door Corona thuis en Beaky vindt het helemaal geweldig. Nog meer aandacht!

We laten hem zo veel mogelijk vrij rond vliegen, hij is alleen in zijn kooi als het te warm is en we de ramen wijd open moeten hebben, als we eten (anders probeert ie het te kapen) of als hij slaapt. Verder zit hij op onze schouders lekker te knuffelen en te chillen, te spelen of probeert ie iets te slopen.

Hij taalt trouwens niet echt naar het meeste speelgoed dat we gekocht hebben, het is eigenlijk alleen leuk als het A: iets is wat ik moet gebruiken en B: iets is wat hij niet mag slopen of C: geluid maakt en glimt.

Beaky iets verbieden is lastig, hij is zo eigenwijs als een kat en kan vliegen, maar langzaam aan beginnen we hem dingen te leren zoals “stay” en “gentle” en “please don’t bite that cable I need for work” etc.

Uitslapen kun je trouwens wel vergeten met hem haha, zodra hij het eerste minuscule bewijs hoort dat er iemand wakker is begint hij enthousiast zijn volledige geluidsrepertoire uit te oefenen, en als je niet reageert krijst hij luid van ongenoegen. Hoe durven we hem niet per direct aandacht te geven!

Maar het is echt heel gezellig met hem hoor, we zijn zo gek op hem en hij heeft echt zijn eigen persoonlijkheid en voorkeuren, dus dat ie net een overly attached girlfriend is nemen we maar voor lief.

11 likes

Ik ontdek net dit topic en wat leuk deze verhalen! Hoe gaat het met beaky?

Ik heb vroeger ook parkieten gehad en een dwergpapegaai. Vond het altijd hele leuke vogeltjes! Het leukste nog als je je hand uitsteekt en ze ernaartoe vliegen om op je vinger te zitten met hun pootjes omg.

2 likes

Omg ja dat gevoel als zo’n klein beestje je helemaal vertrouwd en zo op je hand of schouder hupt is moeilijk te omschrijven. :heart_eyes:

Beaky is een hartstikke blij vogeltje haha. Hij heeft lekker veel houten speelgoed om te mollen (binnen en buiten zijn kooi) en is de hele dag aan het spelen, knuffelen en dingen uit te vreten waarvan hij wel weet dat het niet mag maar hij kan vliegen en ik niet dus dan probeert ie het toch haha. Omg en hij is tegen alle verwachtingen in begonnen met praten! Conures zijn niet super duidelijke praters en hebben een beetje een robot stemmetje (Als ze praten, want meestal leren ze dit nooit) maar je verstaat het wel. Hij zegt nu heel vaak “Good Boy” en maakt kus geluidjes :sob::smiling_face_with_three_hearts: Hij begint vooral met praten als hij aandacht wil en gekriebeld wil worden.

We hebben door de maanden heen ook ontdekt wat voor soort activiteiten hij leuk vind. Favoriete spelletjes zijn:

Wrestlemania - Beaky gaat vaak met zijn snavel aan mijn vinger hangen en dan weet ik al hoe laat het is, worstelen! Hij laat mij hem op zijn rug leggen zodat ie naar mijn vingers kan grijpen en happen. Ik zorg er wel voor dat ik alleen zijn koppie en pootjes kietel en zijn rode buikje niet aanraak, want dat is verboden terrein voor vogels haha (erogene zone)

Duvet Time: Ik leg een dekbedovertrek over ons heen om een soort tent te creëren en hij vind het t mooiste wat er is en gaat helemaal op ontdekkingstocht. Niet alle vogels vinden dit leuk maar Beaky houd van graven en dit komt in de buurt.

Zoom taxi: Dit komt het meest in de buurt van wanneer je een baby of kleuter hoog in de lucht houd om te laten “vliegen”. Beaky kan zelf natuurlijk vliegen maar vindt het geweldig om zich te laten taxi-en.

Ik ben wel benieuwd hoe het straks gaat als de pandemie over is en we weer bezoek kunnen hebben (mijn partner zit in een risico groep dus we doen heel voorzichtig) want Beaky is meestal super lief tegen ons maar ik weet niet hoe hij met vreemden is! Ik hoop op net zo leuk maar voor hetzelfde geld moet ie niks van ze hebben haha.

Oh en niet alles is leuk hoor, hij is geen perfect engeltje. Soms word ik (hard) gebeten omdat ik zijn seintjes niet goed lees of omdat hij iets deed wat niet mocht en ik hem stopte of omdat ik zijn eten in zijn kooi wil doen etc. Hij schreeuwt het ook uit als hij een van ons niet kan zien, we proberen dat af te leren maar het blijft lastig want het is nou eenmaal een stage 5 clinger en wil al-tijd bij ons zijn.

5 likes

Zoooo cute! Echt fijn dat hij zo tam is geraakt en zn eigen spelletjes heeft :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Mehhh het lukt me maar niet om de parkiet tam te krijgen. Hij heeft in het begin vast gezeten in zijn voerbakje waarna ik hem moest bevrijden en hij uit de kooi kwam. Ging niet uit zichzelf naar de kooi terug waardoor ik hem moest vangen.

Sindsdien word ie echt panisch als ik alleen al met mijn hand in de kooi kom :pensive: iemand tips hoe ik hem toch nog tam krijg?

Awh :disappointed_relieved: Wij hebben iets soortgelijks en ik weet ook even niet meer wat we kunnen doen. Wij hebben twee jonge valkparkieten, een mannetje en een vrouwtje/pop. Het mannetje is vanaf het begin heel erg nieuwsgierig en af en toe ook wat brutaal en het vrouwtje is bang en voorzichtig. Ze kwam gelukkig steeds losser en ging dan bij ons in de buurt of op je hoofd zitten. Laatst was ze 's nachts ergens van geschrokken en heeft ze een bloedveer gekregen. Ze is waarschijnlijk in de kooi ergens achter blijven haken of is wild aan het fladderen geweest (dat doet ze vaker). M’n vriend heeft haar toen uit de kooi gepakt, wat bloem op de wond gedaan om het te stelpen en haar vastgehouden totdat het stopte met bloeden en ze weer rustig was. Ze heeft m’n vriend wel heel hard gebeten toen, maar dat was vast uit paniek. Vanaf dat moment is ze nog banger voor ons geworden en als je nu je hand bij haar in de buurt doet gaat ze hissen en naar achteren :pensive: Ik wil proberen om te oefenen met bijvoorbeeld trosgierst uit m’n hand te laten eten, maar ze vindt dat nog wel heel spannend. Voor m’n gevoel moeten we nu weer helemaal opnieuw beginnen met het winnen van vertrouwen. Wat ook niet echt helpt is dat het mannetje in de puberteit is en dingen doet die niet mogen en soms heel fel is (zowel tegen ons als tegen haar).

Ik heb veel mazzel met Beaky gehad qua tam maken maar vond dit filmpje wat ik in mijn research-fase had gekeken ook wel heel fijn en volgens mij is het wel vrij algemeen advies voor bange vogels. Hopelijk heb je er wat aan!

Sinds een paar dagen komt ze uit zichzelf bij ons zitten :smiling_face_with_three_hearts: Jaaa, zo blij! We hebben niet intensief geoefend zoals ze in sommige filmpjes doen. We hebben dat wel een paar dagen geprobeerd, maar we hadden het idee dat dat zelfs een beetje averechts werkte. Ze vertrouwd ons nu genoeg om bij ons te komen chillen en op onderzoek uit te gaan. Nooit gedacht dat ik me zo trots zou voelen over een huisdier, maar toch is het zo haha.

Op de foto ook ons andere vogeltje. En ik heb m’n vriend even onherkenbaar gemaakt :stuck_out_tongue:

8 likes

Wat leuk! Ze kijkt zelf ook wel een beetje trots.

Soms mis ik het zo dat ik niemand in mijn omgeving heb die (tamme) vogels heeft. Ik zou echt graag weer die pootjes op mijn hand willen voelen, dat vond ik zo leuk als kind :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes