Ja alleen zwarte beren! Ik heb al twee keer een zwarte beer gezien, een keer verderop in een boom en een keer op de weg maar toen zat ik in de auto. Ik kom liever een zwarte beer tegen want dat die mensen doden is echt heel zeldzaam, ze vermijden je liever. Een poema kan onvoorspelbaar zijn dus die dan liever niet haha.
Ik heb geen berenspray mee maar als ik alleen hike heb ik wel altijd dingen mee uit voorzorg zoals een mes (haha alsof ik daarmee een beer kan afweren maar ok) en bijv een fluitje. Af en toe fluit ik daar dan op zodat eventuele dieren mij kunnen horen aankomen want ze gaan je liever uit de weg natuurlijk. Grizzly hoop ik overigens nooit tegen te komen 
@Loxodonta ja die dingen weet ik allemaal wel. Maar het is meer dat ik me wel eens afvraag… wat als dit gebeurt en ik ben alleen en ik kan niet lopen?
ik ben heel erg team dieren met rust laten en ik blijf altijd goed op het pad dus de kans is klein. Al zei vorige week iemand op een hike tegen mij dat er verderop een ratelslang op het pad lag maar ik had hem niet gezien. Het pad was daar wel nauw dus soms denk ik dan hij kan wel in het hoge gras naast het pad liggen en dat kan ik echt niet zien dan.