Waar kwam jij pas heel laat achter? #2

Blijkbaar kan je met autorijden de koppeling ook los laten als je remt? Ik rijd al 8 jaar met de koppeling in totdat ik uitgeremd ben bij het terugschakelen (voor een rotonde of stoplicht bv) :sweat_smile:

5 likes

Ja dat laatste, ik dacht altijd dat je bij het laten opkomen van de koppeling helemaal van de andere pedalen (rem en gas) af moest blijven (tot een zeker punt natuurlijk). Oke ik leg dit vaag uit maar volgens mij snap je wat ik bedoel haha

2 likes

Dat echtelijke verkrachting pas in 1991 verboden is in Nederland, ik dacht al ergens eind jaren 70. Las ergens dat het in Duitsland in 1997 verboden werd en schrok ervan hoe laat dat was maar Nederland was maar nauwelijks eerder.

Dit is wel toevallig, ik heb iets soortgelijks aan de hand:

Achtergrond: ik heb voorheen in diesel gelest, vriend reed diesel en mijn moeder in lease-auto ook. Mijn vorige eigen auto (Opel Corsa - benzine) kende een “gevoelige koppeling” noem ik het maar even.

Maw; ik kon in al deze auto’s makkelijk koppeling volledig laten opkomen in 1, daarna beetje gas (maar ook in zijn 1 rolde de auto al aardig weg, en hoefde ik echt niet per se bij te gassen).

Nu rijd ik in een Fiat 500 met een vrij zware koppeling, en moet het heel anders (anders sla ik af). Ik doe navraag in mijn omgeving en wat blijkt: sommige mensen geven al gas VOORDAT zij de koppeling überhaupt laten opkomen, en anderen geven tussendoor ook al aardig gas (tegelijk met laten opkomen koppeling). Ging wereld voor me open. Dat laatste snap ik nog wel maar eerst gassen? Nee nooit gedaan

2 likes

Aha dus je legt en houdt je voet al op het aangrijpingspunt (“van nu beetje gas”), en dan geef je gas en daarna restant-koppeling. Dat is wel logischer, en snap ik beter (hoewel nog wat contra intuïtief omdat bij alle vorige auto’s stap 1 koppeling, stap 2 gas was).

Ik dacht nu dat mensen hun koppeling volledig ingedrukt hielden en dan eerst een beetje gas gaven? Dat lijkt me heel gek

Haha al dit gepraat over koppelingen. Had gister mijn 2e rijles en 1,5 uur lang rondjes gereden met koppeling etc. Werd vannacht zelfs wakker met de stappen in mijn hoofd en heb toen een uur wakker gelegen :joy:

6 likes

Ook slecht voor de auto.

Ik trap de koppeling gewoon helemaal in bij een stoplicht en dan laten opkomen als het groen is. Scheelt misschien een halve seconde, maar wel beter voor de auto dan een slippende koppeling.

@Scorpiovibes maar als ik dan wegrij laat ik de koppeling dus ook meteen opkomen tot aangrijpingspunt en dan geef ik gas bij. Niet al bij het begin want dan klink je als een idioot van 18 jaar die stoer wil doen.

7 likes

Ja precies, nu je het zegt;
de 2/3 personen die aangaven: “eerst gas” zijn van die zgn. “Autogekkies” (race fora, auto’s opknappen)

Wat milieu betreft; deze Fiat heeft ook een start/stop systeem maar dat vond ik ook maar irri en heb ik uitgezet. Missh doe ik dat straks wel weer aan

Dat het nummer ‘On the Floor’ van Jennifer Lopez en Pitbull een sample bevat van ‘Lambada’ van Kaoma.

5 likes

Poppenspeler Danny Verbiest, die zijn medewerking heeft verleend aan verschillende Bassie en Adriaan-series, baseerde zijn pop Samson, de hond uit het Vlaamse kinderprogramma Samson en Gert, op Lara [een hond die een rol hand in Bassie en Adriaan].

Zonder Bassie & Adriaan geen Samson. :upside_down_face:

4 likes

Ik kwam een tijdje terug dit lichtelijk bizarre Instagram-account tegen: Emily in Parasite. Maar door dit forum ben ik er nu achter dat het een parodie is op een schijnbaar vreselijke film, Emily in Paris! Thanks forum :thumbsup:

2 likes

Ik kwam er kortgeleden pas achter hoe het hele onderwijsstelsel in elkaar steekt.

Het leek me wel leuk om een universitaire studie te doen, maar het blijkt dus dat dat helemaal niet kan (tenzij je nog ergens 30.000 euro hebt liggen, wat ik niet heb).
Dus het enige wat kan na een hbo-bachelor is een universitaire master, waarbij meestal een schakel-programma nodig is.
Maar voor de dingen die ik wil doen word ik simpelweg niet toegelaten?! Er zijn echt maar een paar masters mogelijk, waarbij ik ook nog eens een minderwaardig diploma zou krijgen. (Bij rechten bijvoorbeeld kan ik dan nooit een toga-beroep uitoefenen?! Niet dat ik dat wil, maar ik wil wel gewoon een normaal diploma). What the fuck joh.
Ik voel me echt dom dat ik hier nu pas achter kom.

Ik snap echt wel dat ik na een korte master niet dezelfde kennis heb als iemand die de gehele studie heeft gedaan, daarom wil ik zelf ook liever de gehele studie doen, maar dan moet ik achterlijk veel geld betalen en wie heeft dat?!?!
Wat een deceptie zeg. :disappointed_relieved:

En ik vind het ook belachelijk dat er weinig in deeltijd wordt aangeboden. Of het wordt wel aangeboden maar je moet alsnog 3x per week overdag aanwezig zijn, beetje lastig hè als je werkt.

Ik wist dus echt niet dat je op je 16e je gehele toekomst al uitgestippeld moest hebben omdat je anders gewoon de boot mist.

5 likes

Oh shit!

2 likes

Ik ben het helemaal met je eens en daarnaast vind ik het ook belachelijk dat het instellingstarief ook geldt als je hiervoor een bachelor op een ander niveau hebt gedaan (dus dat een 2e hbo bachelor extra geld kost kan ik nog enigszins inkomen ook al zou dat niet moeten, maar dat daarna een wo bachelor ook voor instellingstarief gaat vind ik volkomen onlogisch en oneerlijk).

Mocht je een tweede opleiding in de zorg of het onderwijs overwegen: daar geldt altijd het normale collegegeldtarief voor (dus geen instellingstarief, ook als je al eerder een bachelor hebt gehaald)

2 likes

Dit klopt niet, het is wel zo dat er nu andere regels gelden voor het afbetalen (je mag er langer over doen om het terug te betalen). Er is ook een studieschuld afbetalen topic, daar worden de voor en na 2015 situaties beter en uitgebreider uitgelegd.

Edit: wat er wordt omgezet in een gift is bijv je ov kaart, en voorheen je uitwonende/thuiswonende beurs als je binnen 10 jaar na het begin van je studie afstudeerde.

Nee begrijp ik, het is ook niet makkelijk en er verandert ook nog wel eens wat. Neemt niet weg dat het moeilijk is om tijdens je puberteit een vakkenpakket te kiezen en voor je 20e een tiental k studieschuld aan te gaan. Dit was een ‘praktische’ reactie op de posts van jou, @Puzzelmeiske en @Willem maar blijft natuurlijk zuur.

1 like

@Puzzelmeiske Ja dat vind ik vooral zo raar, dat een hbo-bachelor ineens hetzelfde is als een wo-bachelor. Prima hoor, als ik ook hetzelfde zou verdienen nu. :’)

@Shenanigans Die 14 jaar geleden gaat bij mij over de hbo-opleiding die ik toen begonnen ben. En afgemaakt, inderdaad met kwijtschelding van het terugbetalen van de studiefinanciering. Dat is natuurlijk heel fijn. Maar wat Puzzelmeiske dus ook zegt, het is gewoon heel raar dat ik na die hbo nu niks anders meer kan doen.

Voor jou extra lastig ja, niemand die het voor je kan betalen. Ik vind het zelf trouwens ook niet zo fijn hoor. Bij ons moet je sowieso nog minstens 2 jaar in dienst blijven als je op kosten van de baas een studie doet. En dat wil ik dan juist niet natuurlijk.

Ik hoop echt dat er wat dingen gaan veranderen op dit gebied, vooral voor alle studenten die nu standaard een schuld hebben. Maar ook dat ze mensen wat minder tegenwerken die graag hogerop willen komen of een ander vak willen doen.

Kun je een premaster doen?

1 like

Dat ‘Qmusic’ waarschijnlijk bedoeld is als ‘cue music’, zo van: start de muziek.

18 likes

Er is er eentje waar ik misschien voor in aanmerking kom, daar moet ik nog wat dingen voor uitzoeken!