Hoe lichter (maar wel warm) de slaapzak hoe duurder. Volgens mij kan je vooral dons klein opvouwen en daar hangt een prijskaartje aan inderdaad.
Mijn wandelschoenen zijn inmiddels echt aan vervanging toe en ik zie de laatste tijd mensen die op trailrun schoenen wandelen. Heeft iemand daar ervaring mee? Lijkt me wel echt een stuk chiller dan de grote logge schoenen die ik nu heb (en altijd de helft van mijn koffer in beslag nemen) Ik zou er ook mee in de bergen willen wandelen!
Zit ik ook net naar te kijken, zelf dus nog geen ervaring maar een reisblogger die ik volg loopt op Hoka speadgoat trailrunners.
Ik heb er geen ervaring mee maar eerder wel een en ander over opgezocht, voordat ik wandelschoenen ging kopen. Wat ik vond is dat er voor- en nadelen aan zitten, haha. Het is inderdaad lichter aan je voeten, dus dat is chill, en een paar is waarschijnlijk goedkoper dan een paar goede wandelschoenen (maar gaat waarschijnlijk veel minder lang mee). De nadelen zijn volgens mij dat ze minder lang meegaan doordat ze over het algemeen minder stug zijn, dat ze geen enkelstabiliteit bieden, over het algemeen minder warm zijn mocht je tochten in kou gaan maken, niet genoeg ondersteuning bieden/stevig zijn voor wandelen met bepakking, etc⦠Het ligt dus een beetje aan waar je ze voor wil gebruiken. Ik denk dat als je echt lange/meerdaagse (berg)wandelvakanties doet, je waarschijnlijk wel baat hebt bij wandelschoenen die bedoelt zijn voor het terrein waar je loopt. Maar voor een hike een keer tijdens je zonvakantie zijn trailrunschoenen waarschijnlijk prima geschikt?
Ik loop al een paar jaar op trailrunschoenen, ook in de bergen en op meerdaagse trekkings met zware bepakking, en vind het echt heerlijk. Lekker licht, niet zo warm in de zomer, en de mijne zijn waterdicht. Ik heb ook hoge bergschoenen maar die pak ik eigenlijk nooit meer sinds ik mijn trailrunschoenen heb.
Enkelondersteuning is wel een dingetje ja. Ik ben vorig jaar gevallen met bepakking en heb zo een enkelblessure opgelopen die met hoge bergschoenen denk ik voorkomen had kunnen worden. Dat is wel een nadeel!
Ik doe al mijn wandelingen op mijn altra lone peak 8ās. Verschillende terreinen mee gedaan en ook bergen (op het moment in Wales voor wat leuke tochten) en ze laten me nooit in de steek. Ik heb er elastische veters in, hierdoor voelt het haast of je op bloten loopt omdat je schoen goed meebeweegt met je voet. Kan het iedereen aanraden!
Ik heb een paar maanden geleden trailrunners aangeschaft en ben er heel blij mee, ik vind het heel fijn dat ze zo licht zijn. Ik kan er daardoor heel lang op lopen en verschillend terrein (ook in de bergen) gaat prima, nooit problemen mee. En ik doe zelf het liefst een beetje avontuurlijke wandelingen.
Ik heb wel ook nog hogere wandelschoenen en die zou ik wel dragen als ik bijvoorbeeld angelās landing zou hiken.
Enkelondersteuning is iets dat je over het algemeen helemaal niet nodig hebt behalve als je echt een lastige trail gaat lopen of een hele zware rugzak hebt. In gewone situaties is het niet bewezen dat het blessures voorkomt.
Edit: mijn trailrunners waren wel duurder dan mijn wandelschoenen trouwens. Ik heb ze ook echt van een wandelmerk met profiel aan de onderkant. Hokaās zou ik niet mee in de bergen gaan.
Ik kan je echhhht een plastuit aanraden! Ik heb zelf een keer een tocht van 1000km genaakt en dit ding was echt onmisbaar.
Je kan je na het plassen als je het handig doet een beetje ādroogvegenā ermee en daarna wapper je hem uit en is hij vrijwel droog als je hem opbergt. Daarmee werd ik zelf een stuk minder snel vies iig.
Een andere hele handige bijkomstigheid vond ik dat ik staand kon plassen en met een wijd kort broekje zelfs zonder mijn tas of broek uit te doen (ik kon hem dan via de pijp van mn broek doen zeg maar). Oja, ik hoefde dan ook mijn tas niet af te doen, dit scheelde me echt een kwartier per dag denk ik.
Ik heb trouwens de liberpee, op hun website staat ook een video van hoe je hem kan gebruiken. Is van hard plastic, dat is het fijnst. In nieuw zeeland heb je vast iets vergelijkbaars.
Sorry geen aandelen maar ik raad dit echt elke wandelaar aan haha
Ik loop de TA op Altra Superior 6 en ik vind ze fijn. Loop nooit op bergschoenen omdat ik ze te zwaar vind en als ze nat worden blijven ze ook nat. Mijn schoenen worden heel snel nat, maar drogen vrijwel meteen.
Ik trek wel heel licht (4,5kg, zonder eten en drinken) en als je zwaar pakt dat zijn dunne instabiele schoenen misschien niet fijnā¦
Ik loop ook op altraās (lone peak) love it, maar heb nu een peesontsteking, dus ik denk dat schoenen met dikkere zool en meer enkelondersteuning wel beter voor me zouden zijn! Ik ga morgen hier toch even kijken wat ze voor alternatief hebben.
En 4,5 kg, girllll !! Ik zit denk ik op 9 kg? En als ik dan valt mijn tas echt nog mee vergelekn bij veel andere.
Haha ja, ik heb een ultra light nerd als vriend ;). Maar negen is inderdaad al veel minder dan meesten hebben! Als er dan eten en zo bij komt dan ga je dat wel voelen aan je voeten⦠wij gaan vanaf overmorgen de richmonds in en dan moeten we negen kilo aan eten mee nemen
Ik ben geen fan van stevige wandelschoenen omdat ik het gewicht aan mijn voeten niet verdraag. En inderdaad ook niet handig voor in de bagage.
Ik loop sinds 2021 met barefoot walking shoes.
Ik heb momenteel deze van Freet (vallen klein, neem minstens 1 maat groter):
Ik vind ze alleen niet goed op terrein met veel scherpe stenen, zonder duidelijk wandelpad. Maar meestal loop ik op wandelpaden (met stenen in).
Wauw knap hoor! Delen jullie ook veel? Dat lijkt me ook wel het voordeel!
Oh en de richmonds is mijn angst maar ik heb al gehoord dat voor noboās je alles al een keer hebt meegemaakt, dus niks nieuw is. Hopelijk zit het weer mee! Veel succes en ben heel benieuwd hoe je het vind!
Ja, we delen de tent en slaapzak (dubbele slaapzak ). Daarnaast slapen we op van die foammatjes die alles behalve lekker slapen haha.
Wat naar trouwens van die peesontsteking! Hoop dat dat beter gaat. In elk geval is de Queen Charlote track heel erg mooi, daarmee zijn wij net klaar!
Ja Altras zijn ook ineens zero drop, ik kreeg daar ook last van aan mān achillespees. Schijnt dat je daar meestal gewoon aan moet wennen maar ik draag ze niet meer.
Ik draag liefst Salomon speedcross of XA pro. Zijn ook lichte trailrunners maar niet zero drop, zeker de XA pro hebben best een stevige zool met wat extra onder de hielā¦De speedcross zitten het lekkerst vind ik, maar slijten wel hƩƩl snel op ruw terrein. Ik vind ze ook chill omdat ze met zoān schuivertje zijn en je geen veters moet strikken lol
Toen ik startte aan 90 Mile beach had ik hetzelfde gevoel. Je moet ook ineens 30 km doen over het zand en mān schoenen bleken toch net een half maatje te klein en ik vond het echt zwaar fysiek. Ik had ook het idee dat ik niet goed voorbereid was, maar echt na een tijdje liep het los, ik vond een groepje die ongeveer op mijn tempo ging, en ik vond mān ritme. Heb de prestatiedrang ook helemaal losgelaten, lekker een paar zeros nemen en side adventures doen als je daar zin in hebt!
De Richmondās zijn zo mooi! Het is het gezeul meer dan waard
Ik liep zelf sobo maar in mijn herinnering was het begin en einde van de tocht redelijk gespiegeld. Het āheftigsteā deel qua hoogtemeters ligt zo ongeveer in het midden, en tegen dan ben je echt wel goed ingelopen!
Trouwens, op dit moment is Ultrarunner Karel Sabbe bezig aan FKT van de TA, vind het echt hallucinant om hem te volgen en alle plaatsen te herkennen.
Ik heb Karel Sabbe voorbij zien rennen, zo vet!
Inmiddels de richmonds uit en man, mijn knieĆ«n en pezen hebben het wel zwaar te verduren gehad met de negen dagen aan eten op mijn rug. Vooral bij mijn kuiten doet het pijn, als beginnende hielspoorā¦
Iemand nog tips/goede stretches?
Wauw, klinkt fysiek zwaar!! Hoe vond je het verder?
Ja, het was zwaar. Maar inderdaad heel mooi, zoals iedereen zegt. Heel gave uitzichten over zee en de bergen en langs de hutten gaan is gewoon heel leuk en cozy. Mijn tip is om gewoon rustig aan te doen, wij hebben ook een hut nero (nearly zero, bijna 0 kilometer gelopen) gedaan in Hunters hut wat heel fijn was.
Jaaa goede tip! Klinkt zwaar maar te doen! Hoe was het weer? Ik denk dat ik het ook zo ga aanpakken.
Mijn voet is nog steed sniet helemaal hersteld, maar ik heb ondertussen op de fiets 2 great rides gedaan. Ook echt een aandader, ik wil er onderweg meer gaan doen!