Wandelen/hiken en trekking

Voor de te araroa ben ik mog opzoek naar sandalen, voor na het wandelen. Ik lees dat mensen crocs gebruiken omdat die half gesloten zijn en dat nodig is met zandvliegen, maar ik wil ze ook gebruiken voor en na die wandeling als ik naar warme landen ga. Ik ben dus opzoek naar lichtgewicht sandalen. Ik ben zdlf blij met mn havianas met bandje om de enkel of wilde teva’s kopenz, maar die zijn dus wel open en weet niet zo goed hoe erg dat is.

Iemand advies?

Geen advies maar wow wat vet dat je de te araroa gaat lopen, veel plezier alvast!

3 likes

Ik had gewoon open sandalen. Van die hele lichte van de decathlon. Kon daar niet echt op wandelen, was meer een camp shoe. Ik hield gewoon mijn trailrunners aan om rivieren over te steken enzo. Sand Flies zijn heel irritant maar niet per se aan je tenen? Dat heeft me nooit gestoord
Crocs lijken me ook chill op zich, maar het lijkt me altijd vervelend dat ze zo bulky zijn. Zie ze meestal buiten aan een rugzak hangen en dat lijkt me irritant! Zeker op de TA waar je veel stukken door heel dens bos hebt, dan blijf je de hele tijd haken.

Zoiets had ik https://www.decathlon.be/nl/p/sandalen-voor-wildkamperen-mt500-waterafstotend-rubberzool/_/R-p-174331
Zag ook mensen met enkel teenslippers voor savonds/ zero days. En inderdaad crocs.
Echte Teva’s lijken me wat zwaar, maar misschien is dat het waard voor jou!

1 like

Lange tochten lukten hier echt niet meer toen mijn kind niet meer gedragen wilde worden. Waren soms wel een hele dag bezig met zes kilometer. En dan onderweg van alles te doen: beekjes door, dammetje bouwen, broodje eten, stukje met een liftje en even spelen, etc. Dat laatste is ook wel het makkelijkst: naar boven met een lift en dan boven lopen, of naar beneden lopen, zodat je niet teveel hoogtemeters hebt. En af en toe een stuk in je nek. Dus het was een totaal andere wandelervaring, maar alsnog heel leuk om samen te doen en buiten te zijn!

Chaco’s? Kan je ook aan tijdens het wandelen. Die zitten echt veel lekkerder dan Teva’s.

1 like

Ik heb geen advies over die zandvliegen maar Teva’s zijn wel heel veelzijdig. Grote bonus is dat je er sokken in aan kan. De original maken ze nu ook met een extra dunne zool. Scheelt denk ik wel iets in gewicht. Andere optie die ongeveer even zwaar is, is de Birkenstock van kunststof. Model EVA heet het volgens mij.

1 like

Mijn teva’s gaan elke vakantie mee! Slippers heb ik dan niet meer nodig. Soms doe ik ook sokken aan in de teva’s! En je kunt er prima op lopen.

Ik heb net mijn vluchten naar Portugal geboekt in april om daar de Camino te lopen. Zo spannend, maar echt al zin in!

14 likes

Leuk! Ik ga ook in april. Wanneer ga jij?

1 like

Leuk allebei!! @EleanorRigby en @Moet

Ik ga waarschijnlijk in april of mei m’n laatste stukje afmaken van de camino. Van Santiago naar Finisterre. M’n voeten konden het 2 jaar geleden niet meer na de Portugese camino, maar ik wil het wel nog graag doen. En daarna verder reizen door Portugal of Spanje met de trein denk ik.

3 likes

Heel laat bericht, maar ik loop de TA ook op het moment! Misschien zijn we elkaar al eens tegen gekomen, haha. Ik ben bijna klaar met het noorder eiland.

1 like

Wow wat toevallig!! Nee, ik ben north bound en zit pas op wandeldag 9, dus gaat wel even duren voordat ik je tegenkom, maar super leuk!

Ik vind het trouwens erg zwaar en niet leuk op de meeste momenten, maar vandaag was wel leuk en ik ben nu in een dorpje waar ik een paar zero days doe en heb al allemaal vrienden hier, dus misschien ga ik het toch leuk vinden :joy:.

Hoe was het begin voor jou? Ik vind het echt zo een uitdaging met alles wat op je af komt.

4 likes

Ahh dan duurt het nog even inderdaad! Het noordereiland schijnt veel makkelijker te zijn en tegen de tijd dat we echte hoogtemeters maken zijn we al fit. Wij begonnen met the ninety mile beach en dat was een zware, maar fijne manier om erin te komen. Kan me voorstellen dat vanaf Bluff beginnen een ander verhaal is…

Ik vond het afgelopen week ook erg zwaar… We hebben net de Tararuas gedaan en dat was zes dagen klimmen en dalen en heel veel zweten. Ik moest bijna huilen toen ik op dag vijf wéér mijn zweterige jurk met oud zweet (:nauseated_face:) aan moest. Dagen van 14 uur gewandeld, we hebben daarna drie dagen op de bank gelegen haha.

Mijn tip zou gewoon zijn om je tijd te nemen, te genieten van de mensen, de omgeving en de natuur. Natuurlijk is het doel om het te halen, maar het belangrijkste is dat je er van geniet! Je mag me altijd pm’en over de ta :).

2 likes

Hey volgens mij lees ik jouw nieuwsbrief/blog!
Daarin ging het precies over een bezwete wandeljurk :joy:

2 likes

Haha wat leuk! Dat klopt :slight_smile: Hoe kwam je erbij om het te volgen?

1 like

Wij kennen elkaar persoonlijk :relaxed: van de opleiding

1 like

Haha, spannend zo! Ik heb echt geen idee wie je kan zijn, maar leuk dat je meeleest :blush:

2 likes

Pff lang bericht geschreven, maar die is weg :skull:

Maar ik snap je helemaal met je jurk die naar zweet stinkt :smiling_face_with_tear: dat kan echt het laatste zetje zijn als je er klaar mee bent! En het is veel zakken en dalen he? Ik ben heel langszaam jn stijgen en dalen en ook steeds bang dat ik verkeerd stap dus kijk juist niet uit na alle hoge bergen straks :sweat_smile:

Ik had dat afgelopen dagen met mijn wandelbroekje, dat na bijna 2 weken afschudden na het plassen echt niet meer lekker rook :skull: echt steeds als ik stilstond rook ik het, echt zoo vies. Ik heb nu een depdoekje besteld, maar die krijg ik pas in Queenstown.

Maar mijn grootste uitdaging is wel mentaal. Ik heb het idee dat ik een imposter ben en dit niet kan en vergelijk mezelf steeds met mensen die sneller lopen en het wel leuk vinden. En steeds als er dan weer iets gebeurd bevestigd dat die gedachte. Ik weet echt wel dat ik mijn eigen tocht mag lopen en ik heb hierna niks gepland, dus genoeg tijd om meer te ontdekken van het land als ik er langs loop, maar toch blijf ik me vergelijken! Gelukkig vind ik daarin ook herkenning bij andere hikers :slight_smile: en nadeel van bluff is dus dat je de eerste paar dagen wel lange dagen moet lopen omdat er weinig accomodatie’s zijn en daarna had je longwood forest, wat voor mijn gevoel eindeloos duurde in de regen.

En ik ben nu dus voor het eerst in een stadje (te anau) en het is zooo gek ook wel om na zoveel rust ineens weer in een stad te zijn :sweat_smile: blijkbaar went het toch snel.

Van dat plassen is zo herkenbaar hahaha, echt hiker trash. Als je een riviertje oid kunt vinden, lekker met kleren aan zwemmen, dan is het semi-schoon :laughing:.

Dat mentale aspect lijkt me zwaar, zeker als je alleen bent. Maar ook een heel mooie reis om met jezelf te maken, zie het als onderdeel van de hike! Ik heb mijn vriend om tegenaan te zeuren en die heel veel doet, daar ben ik echt dankbaar voor (atm is hij de tent aan het opzetten). En stadjes zijn soms zo overweldigend haha!

1 like

Hebben jullie tips voor een slaapzak die heel klein opgevouwen kan worden? En niet extreem duur? Ik had er een van lowland outdoors aangeraden gekregen, maar die is €160. Of is dit een normale prijs?