Wat eet je vanavond #2

Mexicaans-achtig prutje van paprika, bonen en chipotle pepers, met verse guac en tortillachips

1 like

Ik vind dit heel leuk :grin: Qua nepvlees ben ik wel fan van sojabrokken, die laat je eerst even in water weken, dan uitknijpen en een nachtje marineren (ik gebruik meestal de marinade voor wintersate van kokkie slomo). Sojabrokken koop ik gewoon bij de toko trouwens.

Qua zomerse salades ben ik gek op wortelsalade, supersimpel ook. Wortels raspen, mengen met gele rozijnen en gehakte pecannoten, aanmaken met olijfolie, citroensap en een beetje zout.

Mais op de BBQ vind ik ook top, en dan na het roosteren bestrijken met boter en bestrooien met kerriepoeder, kaneel, eventueel een klein beetje chilipoeder, en kokosrasp :heart:

Venkel vind ik heerlijk in combinatie met (bloed)sinaasappel, misschien eerst roosteren op de BBQ en dan voor een salade gebruiken, met een citrusdressing?

Ohhhh en er schiet me net te binnen dat ik laatst de lekkerste prei ooit heb gegeten van De Zusters, die hadden ze een hele poos op de BBQ gehad (ik dacht een uur, en volgens mij daarna de buitenste bladeren eraf gehaald) waardoor hij vanbinnen een soort gekarameliseerd was. En er zat een soort miso dressing/saus bij en het was echt een fantastische combi. Ik heb het miso gedeelte laatst geprobeerd na te maken voor bij gekarameliseerde uien, toen heb ik het gemengd met sherry en een klein beetje suiker maar denk dat mirin ook goed zou werken. Weet alleen niet hoe praktisch deze is omdat ie dus zo lang op de BBQ moet :sweat_smile: Meer schiet me even niet te binnen maar misschien heb je hier iets aan!

3 likes

Wij hadden laatst gevulde puntpaprika met geitenkaas, walnoten en honing. Simpel, maar erg lekker.

2 likes

Salade van rode biet, appel, aardappel, ui en haring.

https://ottolenghi.co.uk/recipes/pappardelle-with-rose-harissa-black-olives-and-capers

2 likes

Bavette van de barbecue met stokbrood en aardappelsalade (aardappel, doperwtjes, gekookt ei, augurk en peterselie).

1 like

Voor vlees zou ik voor iets groots gaan als spareribs, buikspek, bavette oid.
Gewoonwateenstudentjeeet heeft volgens mij lekkere recepten. Heb het zelf nooit gegeten, maar op haar site staan een paar dingen die me heel lekker kijken (de prei, aubergine en pompoen bijv.):
https://gewoonwateenstudentjesavondseet.nl/2020/05/aubergines-barbecue.html
https://gewoonwateenstudentjesavondseet.nl/2019/02/prei-kolen-big-green-egg.html

1 like

Griekse kip met rosevalaardappeltjes en groenten. Super lekker airfryer recept! https://uitpaulineskeuken.nl/2018/06/kip-uit-de-airfryer.html

Groentesoep :heart: en een broodje met kruidenboter erbij.

1 like

Ik ben hier nu ook mee bezig, maar al die balletjes vallen uit elkaar :tired_face:

Een heel stokbrood met kruidenboter. Koos inspiratieloos. :slightly_smiling_face:

Ja dat had ik de eerste keer ook. Iets minder panko en wat meer vocht kan helpen. Heb je rundergehakt gebruikt?

Hahaha ik zat serieus een halfuur geleden ook te bedenken of dit goed avond eten was. Toen zag ik je berichtje, dus het is voorbestemd.

2 likes

Rundergehakt inderdaad! Zal het dan de volgende keer proberen hoe jij het nu zegt. Deed niet af aan de smaak hoor, het was wel heel lekker!

Gefeliciteerd trouwens!

Ah ja rundergehakt valt sowieso iets sneller uit elkaar (maar is dan wel weer lekkerder bij dit soort recepten vind ik zelf). Ik doe zelf altijd eerst één eetlepel panko, mix het dan door elkaar en als het dan nog te nat is doe ik er steeds een eetlepel bij totdat het goed is. Erbij kan altijd nog, maar eruit halen natuurlijk niet.
Van de saus maak ik trouwens ook altijd het dubbele want vind dat best min, maar dat kan ook komen omdat ik het nadat ik de gehaktballetjes heb aangebakken, in de slowcooker verder laat garen.

Dankjewel! :blush:

Spaghetti aglio e olio, mijn standaard ikhebnietsinhuis-maaltijd

Maar die prei ligt tussen de kolen, toch? Dan kan je toch tegelijkertijd nog iets op het rooster leggen?

1 like

Stokbrood met aioli
Kaasjes
Zelfgemaakte börek (als het lukt lol)
Citrussalade met venkel, amandel en labneh
Appelcrumble
:drooling_face:

We wilden gaan picknicken maar aan de lucht te zien wordt het denk ik een indoor picknick.

6 likes

Lasagne met ricotta en spinazie mm

1 like

Heb nog groentesoep van gisteren en nog een bolletje dus ook weer broodje kruidenboter erbij nomnom.