Mijn ouders zijn behoorlijk culinair onderlegd, maar als ze vragen of ik kom eten vraag ik altijd om bietjesstamppot met een kuiltje voor de jus en krokant gebakken speklapjes.
Niets bijzonders, maar overheerlijk en echt “thuis” voedsel
Ik ga vanavond bij Seoul Sista eten
Jaa dat zijn ook echt van die dingen die bij je ouders thuis het lekkerst zijn! Ik vraag m’n moeder bijna altijd om andijvie met gekookte aardappelen en een gehaktbal als ik daar mee eet, maak ik zelf nooit maar geniet daar echt van altijd
Haha herkenbaar. Bij mij was dit vroeger gekookte aardappels met bloemkool en een gehaktbal. Lekker prakken met jus en appelmoes. Bonus als de appelmoes ook nog zelfgemaakt was
Sushi
Pannenkoeken
Hahaha ja echt he!! Heerlijk op z’n tijd
Ik ga binnenkort bij m’n ouders spruitjes eten haha
On topic: vanavond eet ik penne courgette prei spekjes
Franse stoof met bio kip, bio spekjes paprika, tomaat, sjalotjes en rijst.
Omg dit ziet er lekker uit! Heb je een recept?
Zeker! Ik weet niet meer waar het recept vandaan komt maar ik gebruik deze en dan doe ik een eigen invulling voor de vulling:
Quiche
Deeg
- [ ] 75 g boter
- [ ] 150 g bloem
- [ ] 1 ei
Vulling
- [ ] 5 eieren
- [ ] 200 ml slagroom of crème fraîche
- [ ] zout en peper
Bakken
- [ ] bakbonen
- [ ] bakpapier
Bereidingswijze
- Kneed van de boter, de bloem en 1 ei en een snufje zout een soepel deeg. Vorm een bal van het deeg en laat het afgedekt minstens 1 uur rusten in de koelkast.
- Rol het deeg op een met bloem bestoven werkblad uit tot een dunne plak. Bekleed een ingevette en met bloem gestoven taartvorm met het deeg en snijd de randen bij.
- Verwarm de oven voor (elektrisch: 200 °C / hetelucht: 175 °C / gas: stand 3). Leg een vel bakpapier op de deegbodem en verdeel er de bakbonen over. Bak de deegbodem 10-12 minuten in de oven.
- Neem de bodem uit de oven en verwijder het bakpapier met de bakbonen. Verdeel de ingrediënten naar keuze over de bodem. Klop 5 eieren los met de slagroom of crème fraîche en breng op smaak met zout en peper. Giet het eimengsel in de deegbodem en bak de quiche 35-40 minuten in de oven.
Ik heb hem zonder bakbonen en bakpapier gebakken, dat gaat prima. Ik had hem ook iets langer gebakken dan 40 minuten.
Voor de vulling had ik 2 pakjes geitenkaas, een klein zakje spinazie, een prei en twee blikjes artisjokken. Eerst had ik boter gebruind in de pan, daarna de prei daarin gebakken, en de spinazie even kort mee gekookt en alles (behalve de helft van de kaas) door het ei gemengd. Daarna in de quiche vorm gedaan en de andere helft van de kaas eroverheen gekruimeld. Met het serveren had ik er nog wat honing over gedaan.
Spruitjes
Puree met fishsticks en tartaar
Soep uit zak met een afbakbroodje.
M’n nieuwe ontdekking. Een super lekkere pompoenpasta met salie, guanciale, mascarpone, pepertje en parmezaanse kaas.
Hmm klinkt heel lekker! Heb je een recept of is het improvisatie?
Flammkuchen met geitenkaas, gekarameliseerde rode ui, spruitjes en pijnboompitten
Zoete aardappel stamppot met spinazie, feta, walnoten en zon gedroogde tomaten
Ik heb dit recept gebruikt.
En guanciale ipv magere spekreepjes gebruikt en salie ipv peterselie. En nog rucola en een rode peper erbij gedaan.
Ja ik vond het heel lekker, maar ik weet niet in hoeverre het recept authentiek is!