Ik ben het hier wel mee eens. Aan het begin van de middelbare school deed ik door het zijn van een opstandige puber in combinatie met een moeilijke thuissituatie nagenoeg niets waardoor ik dreigde af te glijden. In de bovenbouw ging het allemaal beter, haalde ik zonder al te veel moeite goede cijfers en zag ik het belang ook veel meer in. Ik las vorige week toevallig ook een artikel op NOS over dat er een heel vernieuwend voorstel is gedaan door de Onderwijsraad oid over traditionele niveaus op de schop gooien, meer vakken op verschillende niveaus aanbieden aan leerlingen en pas na drie jaar middelbaar onderwijs een definitief advies geven.
Het artikel waar ik het over heb waarin meer veranderingen genoemd worden kan ik niet vinden, maar in dit artikel worden wel een aantal voorgestelde veranderingen genoemd: https://nos.nl/artikel/2319528-onderwijsorganisaties-definitief-schooladvies-pas-in-derde-jaar-middelbare-school.html
Ik meen me ook iets te herinneren over bepaalde Scandinavische landen waarin een langere, gelijke middelbare schoolperiode wordt aangehouden, ongeacht niveau, en dat dit een gunstig effect heeft op de uitvalpercentages. Is er een onderwijskundige hier die hier meer over weet?