Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. De situatie: wij hebben begin juni een tafel gereserveerd voor morgen (1 juli, bijna een maand van tevoren dus). Dit was géén reservering voor op het terras, maar gewoon een reservering in het algemeen. Dit restaurant heeft vooral tafels binnen en een paar buiten. Nu kregen we vandaag te horen dat ze met slecht weer niet kunnen garanderen dat je een plekje (binnen) hebt en dat er dan kans is dat je niet kan komen, of dat je daar heen gaat en voor niks voor de deur staat omdat er geen plek meer is. Als je ruim van tevoren heb gereserveerd en je hoort vlak van tevoren dat je toch niet kan komen omdat ze overboekt zijn, dan is dat toch gewoon jammer? Zeker als je hier al een maand naar uitkijkt. Mag ik dat zuur vinden? Of moet ik dat met een grote glimlach aannemen en er totaal niet mee zitten?
Ik zeg niet dat ik geen begrip heb voor de restauranthouder, natuurlijk moet zij haar tafels vullen en ik snap dat je dan soms mensen moet teleurstellen. Maar dat betekent niet dat ik het niet jammer mag vinden als mijn reservering waar ik al een maand naar uit kijk misschien niet door gaat. En die gevoelens kunnen naast elkaar bestaan. Ik kan én begrip tonen voor het restaurant dat ze soms zulke keuzes moeten maken, én het jammer vinden dat mijn uitje waar ik al heel lang naar uit kijk misschien niet doorgaat.