@Aksiram Als je het project eigenlijk niet wil doen, kan je dan niet een bericht naar hem sturen met iets als: Ik vind het gezellig om collegiaal / vriendschappelijk contact met je te hebben, maar ik vind het een stap te ver gaan dat je, zonder overleg met mij, opeens hebt geregeld dat we een project met elkaar gaan doen. Eerlijk gezegd zie ik dat project niet echt zitten dus ik vind het vervelend dat je mij in deze positie hebt gebracht. - Dan ben je eerlijk en duidelijk en hopelijk begrijpt hij dan dat hij een grens over is gegaan, misschien kan hij dan nog wat oplossen voor jou.
Als het toch door gaat, kan je eventueel ook bij je baas aangeven dat je vanwege de reistijd er niet echt om zit te springen om heen en weer te reizen en of hij er okĆ© mee is dat jij bijv. niet iedere week naar die vestiging gaat, maar 1 keer per maand o.i.d. en de rest via Skype. De coronacrisis heeft al laten zien dat dat prima kan. Dat maakt het misschien wat gemakkelijker voor jou en is ook weer een signaal naar die collega dat jij geen interesse hebt om meer bij hem in de buurt te zijn dan wat nodig is om als collegaās samen te werken.