@kali Een bakboek.
Ik heb een lichtelijke verslaving aan bakboeken. En als ze enige historische waarde hebben vind ik ze al helemaal interessant.
Het is dit boek:
Een Amerikaans kerstkoekjesbakboek uit 1949 en het is alsof het al die tijd in de kast heeft gestaan, of in ieder geval op een droge schone plek. Het boek heeft geen geur en is gelukkig niet muf.
Als ik een bakboek tweedehands koop (wat soms niet anders kan omdat het bijvoorbeeld heel oud is) kom ik weleens kruimeltjes of vlekken tegen. Maar dit boek is van binnen perfect, het lijkt nooit echt gebruikt te zijn. De bladzijden veren terug als je bladert en zijn nooit gevouwen geweest door te lezen, echt bizar. Geen smetje, geen stof, niks. Ik heb er 16 dollar voor betaald maar zie exemplaren met vlekken voor een veelvoud daarvan, dus ik heb het idee dat de verkoper niet goed wist dat dit een redelijk uniek boek is.
Ik weet al wat ik als eerste wil gaan bakken (chocolate drop cookies). En ik ben blij met het feit dat alle gebruikte ingrediĂ«nten âgewoonâ zijn. Kaneel, bloem, suiker, eieren, kruidnagels, dat soort dingen. Dingen die ik altijd in huis heb.
Gewoon lekker simpel. Dat is echt een voordeel met dit soort oude boeken.
Met bakboeken van deze leeftijd heb ik over het algemeen meestal 3 uitdagingen:
- De maateenheden zijn soms gek. Chocolade wordt in âsquareâ gemeten (hoe groot is dat vierkant dan? Gelukkig heeft Google daar een antwoord op en is 1 square chocolade 1 ounce, wat weer 28,3 gram is).
- De hoeveelheden zijn voor hele grote gezinnen. Als ik voor het eerst een recept probeer hoef ik geen â4 dozen cookiesâ maar is 1 dozijn voldoende. Voor ik ga bakken moet ik dus even rekenen.
- En de bakvormen (voor zover die gebruikt worden) zijn niet altijd gespecificeerd. Met koekjes valt het meestal wel mee, maar als er bij een plaatkoek om een âtrayâ wordt gevraagd, is het handig om te weten hoe groot die bakplaat is. Een paar centimeter te groot of te klein en je baktijd (en resultaat) is dus anders. Dat is een kwestie van uitproberen de eerste keer, zelf notities maken en die met een papiertje toevoegen aan het boek of zelf noteren in een schriftje.
Gelukkig vind ik dat gepuzzel leuk. 
Enne; hoe leuk is die cover.