Ja het was een heel verhaal haha, en het gaat eigenlijk al vanaf het begin aan mis. Op de website van TBS staat een heel verhaal over hoe het bedrijf opgericht is uit een soort idealistisch idee wat supervernieuwend was voor die tijd, maar daar klopt precies niks van. Het volledige concept is gewoon gejat van een klein Amerikaans bedrijf dat ook the Body Shop heette. Productnamen, de branding, verpakkingen, hele productcatalogussen zijn ongeveer 1 op 1 overgenomen door de oprichtster, die uiteindelijk dat Amerikaanse bedrijf heeft betaald om hun naam te veranderen.
Verder veel green/woke washing, de oprichtster vond dierproefvrije producten eigenlijk maar stom hippiegedoe, en qua ingrediënten zijn de producten allemaal niet zo ~natural~ als ze het doen lijken. Ik keek net voor de gein even en hun tea tree olie heeft 10 verschillende ingredienten, met tea tree olie ergens halverwege lol. Quality control was ook niet zo best blijkbaar, producten waar 400 keer meer bacteriën inzaten dan mocht van de FDA, dat soort dingen. Dat laatste is wel van de nodige jaren geleden, ik weet niet zeker hoe dat nu zit.
En dan is er dus ook nog een MLM-tak, The Body Shop At Home, waar de verkopers blijkbaar worden aangemoedigd om te liegen over hun inkomsten om zo nieuwe mensen binnen te halen
Zoals @Schaakmat al zei niet illegaal, maar wel gewoon twijfelachtig haha.
Ben vast nog wat dingetjes vergeten maar dat was het wel in grote lijnen denk ik!