Mijn werkdag is officieel tot half 5 als ik om 8 begin. Dan zijn om 3 uur mijn kinderen weg, stel ik heb een vergadering/bijeenkomst/oudergesprek/overleg met collega’s van 3 tot 4, heb ik nog een half uur om nakijkwerk te doen, mijn lessen voor de dag erna voor te bereiden & mijn lokaal op te ruimen.
Laat staan als ik rapporten moet schrijven of oudergesprekken voorbereid. Dat lukt gewoon niet in dat aantal uur.
(Dat compenseert die vakanties overigens).
Die voorbereiding van je lessen kost veel tijd (+nog alle behoeftes van kinderen in de gaten houden en daar op in spelen.) En is ook nodig, ik geef op een random dag de volgende lessen:
- rekenen
- lezen
- schrijven
- speelwerktijd
- tekenen/crea Of muziek
- Gym of sociaal-emotionele les (anti pest lessen o.a.) of verkeer
Gemiddeld 6 lessen per dag dus om voor te bereiden en na te kijken en te anticiperen op wat er die dag is gebeurd en wat de dag erna dus anders/extra moet.
Nou heb ik wel het probleem dat ik er soms in doorsla, maar wil je het gewoon oké doen heb je echt tijd nodig.
Dus dit als voorbeeld
Side note: dit is geen klaagzang, absoluut niet. Ik hou van mn werk en mijn kinderen en haal er energie uit!
Oh en edit: ik ben het ermee eens dat hier dingen in moeten veranderen, vandaar dat staken vpor o.a. werkdruk. Dat heeft als resultaat dat wij nu onderwijsassistenten hebben die met groepjes werken (en je als leerkracht dit niet hoeft voor te bereiden) en een gymdocent, wat mij 1x per week 3 kwartier “vrij” geeft om onder schooltijd dingen te doen.
Oh en edit 2: bijvoorbeeld die rapporten. Ik heb 34 kinderen, stel ik ben per kind 20 minuten bezig voor 1 rapport (wat best vlug zou zijn, maar stel), dan ben ik alsnog 11 uur bezig ( ). Dat redt ik nooit binnen mijn werkuren, dus dat moet wel thuis/in het weekend/'s avonds…