Werk (algemeen topic)

Hoe werken jullie thuis? Ik zit nu aan de eettafel op een laptop maar ga binnenkort waarschijnlijk bij een ander bedrijf werken. Nu werd ik net gebeld dat ik over de computer, hun hebben het liefst vast met 2 schermen, moest nadenken en wat ik nodig had/wil. Maar ik heb niet zoveel plek eigenlijk. Heb 2 kinderen dus de 3 slaapkamers zijn bezet en de zolder word binnenkort verbouwd. Twijfel nu over een tijdelijk bureau in mijn slaapkamer, maar of dat weer wat is.

Iemand nog geniale ideeën?

Ik heb een hele tijd een opzet met apart beeldscherm etc op mijn eettafel gehad. Ik haalde alles alleen weer weg als ik het niet meer nodig had. Dat was wat gedoe, maar wel heel prettig om niet achter een laptop te zitten!

Bureau in je slaapkamer kan prima werken als er genoeg ruimtere is natuurlijk :slight_smile:

1 like

En @Flippie
Maar ruim je dat elke dag op dan? Want wij eten wel elke avond aan tafel.

Ik had een vilten mand waar ik dan alles in kon leggen. Schoof ik vervolgens een kast in, van de Ikea. Werkte voor mij erg goed :blush:

1 like

Ik heb 10 maanden vanuit de slaapkamer gewerkt met externe schermen. Daarvoor 4 maanden in de keuken, met extern scherm en toetsenbord die ik elke dag moest opruimen (en niet deed waardoor we 50% van de tijd tussen mijn werkstukken in lunchten). De slaapkamer vond ik veel fijner. Aan het einde van de werkdag hoefde ik zo alleen de papieren op een net stapeltje te doen en was daarna “vrij”, terwijl ik in de woonkamer non stop naar werk keek. Had wel standaard een foto als achtergrond in teams zodat collega’s niet tegen het bed aan keken.

2 likes

ik ga per 1 dec bij mn nieuwe werk beginnen en heb nog 2 weken verlof.
wil 1 week opnemen en 1 week uit laten betalen.
een vriendin zei dat uitbetalen niet slim is omdat je dan alles kwijt bent aan belasting, is dat zo??
ik kan alleen vinden dat je 37% belasting betaalt over die uren maar krijg je (een deel) daarvan ook niet terug met je jaarteruggave volgend jaar?

1 like

Ja volgens mij is het iets van de helft wat je aan belasting betaald.

@Meka en krijg je dat dan (gedeeltelijk) weer terug?

Weet ik niet eigenlijk. Ik heb m’n belastingaangifte van 2020 geopend, maar begrijp er niet zo veel van :thumbsup:

Nee volgens mij niet. Net als bij vakantiegeld of een eindejaarsuitkering. Door zo’n bedrag uit te keren heb je meteen ook recht op minder arbeidskorting en algemene heffingskorting dus als je dit met 37% uitgekeerd zou krijgen heb je ook een grote kans dat je nog extra moet betalen bij je inkomstenbelasting. Iemand heeft dit laatst goed uitgelegd in het Belastingaangifte topic!

bedankt iedereen! denk dat ik maar gewoon 2 weken vrij neem : D

1 like

Argh mijn werkgever heeft geen pensioenvoorziening en ik vind het zo irritant en een beetje gierig. Nu ben ik dadelijk zelf een paar honderd euro kwijt van mijn netto salaris. Baal daar echt van.

5 likes

Weet ik eigenlijk niet meer, volgens mij wist ik het wel maar besefte ik niet helemaal wat dat inhoudt. Heb gisteren wel een super goed pensioengesprek gehad met een adviseur :smiley: dus ben nu helemaal up to date. Best trots op mezelf haha.

2 likes

Klinkt heel rot! Is er geen collega die je spullen evt kan afgeven? Beterschap!

O ja. Dan kan ik verder alleen nog post en scans bedenken en anders is het niet anders :stuck_out_tongue: Succes!

1 like

Dit is niet waar. Loonheffing is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Over extra loon zoals het uitbetalen van vakantiedagen, vakantiegeld, eindejaarsuitkering etc houden meeste werkgevers bij de loonadministratie loonheffing in tegen het hoogste percentage. Dit om te voorkomen dat je achteraf bij moeten betal bij het doen van aangifte IB over het jaar. Moeten bijbetalen kan inderdaad anders voorkomen, omdat dit extra inkomen je jaarinkomen verhoogt (wellicht val je in een hogere schijf door het extra inkomen) en mogelijk je heffingskortingen verlaagt. Er wordt áltijd bij je aangifte een definitieve afrekening gemaakt of je niet teveel of te weinig belasting hebt betaald

Tldr: vakantiegeld en dergelijken worden NIET zwaarder belast dan regulier inkomen

5 likes

Toen ik ging wisselen heb ik zoveel mogelijk vrij genomen. Ik vind vrije tijd meer waard dan het geld dat je netto zou krijgen voor een weekje.

Ik moest dan ook erg loskomen van mijn oude werk.

Ik heb de luxe positie op twee plekken een baan aangeboden te hebben op dit moment. Eenmaal in het onderwijs en eenmaal in de gehandicaptenzorg. Met mijn hart weet ik wat ik wil; ik loop nu stage op die locatie (onderwijs) en ik ben er écht zo gelukkig. Bij de instelling heb ik een goed gevoel - maar je weet maar nooit hoe het echt is, hoe het team is, de mensen, de cliënten etc.
Maar dan… het salaris.

In het onderwijs staat het eigenlijk al vast dat ik in L11/1 zal beginnen, ze nemen de jaren werk ervaring niet over (ik heb 6jr ervaring in de gehandicaptenzorg en met de doelgroep waar ik nu mee ga werken in die school). Ik heb er nog geen gesprek met de directeur over gehad, maar van collega’s hoor ik dat het een onbegonnen zaak is. Het salaris komt (even obv fulltime) neer op 2758, en als ik er bijv 5jr werk, op 3150.
In de gehandicaptenzorg begin ik al direct op 3290 en zal het na 5jr op 4095 zitten… Het scheelt écht veel geld… En ik merk dat dat dus toch met me aan de haal gaat…

Heeft hier wel eens iemand echt met z’n hart gekozen ivm verstand? En kreeg je daar spijt van?
Want mijn verstand zegt dat ik wel gek ben om het onderwijs in te gaan. Maar ik sta er nu 16-18u onbetaald (want master stage) en ben er nog geen dag met tegenzin heen gegaan.

(ik post bewust hier ipv sollicitatie topic, omdat ik benieuwd ben naar de ervaring van mensen met een baan haha)

2 likes

@Oprah
Ja ik ga er met het onderwijs dus wel 200€ netto op achteruit tov nu, dus het wordt wel puzzelen of het dan haalbaar is mijn man 4 dagen blijft werken… Vooral omdat er dan dus eerst bijna 5jr over heen gaat voor ik op ‘niveau 0’ zit van nu…

Argh, ik haat geld. :’)

Hier hetzelfde antwoord als bovengenoemd. Ik heb drie jaar terug mijn fulltime baan in een bepaald vakgebied opgezegd om weer te gaan studeren. Studie is werken en leren tegelijk, dus ik heb wel een vaste baan in het ziekenhuis waar ik de opleiding doe. Maar als ik het niet haal/ weg moet, heb ik wel echt een zwaar probleem qua geld.

Desondanks heb ik er absoluut 0,0 spijt van. Mijn vorige werk ging ik namelijk helemaal niet met plezier heen, ik vond het 90% van de tijd oersaai. Mijn huidige baan ga ik nooit met tegenzin heen en ik vind mijn meeste dagen echt heel leuk en ik mag zoveel interessante dingen doen. En dat vind ik veel meer waard, zeker als ik vergelijk hoe ik met toen voelde en hoe ik me nu voel. Je werk is vaak zoveel uur van je week, dat mag wel een beetje leuk zijn dan.

1 like