Als je wel gaat dan is dat toch voor het onderwijs al maanden van te voren toch bekend? Kunnen ze daar wellicht ook op anticiperen, denk ik. Of denk ik nu te makkelijk?
Ik heb dit pas vanavond op de bank bedacht haha, maar zou het dan inderdaad z.s.m. willen regelen, dus dan zou er eventueel vervanging voor mij geregeld kunnen worden. Als ze dat nodig vinden (ik ben geen groepsleerkracht).
Is iemand hier door passie voor haar werk verhuisd naar een ander deel van het land, ver weg van familie en vrienden?
Ik studeer af dit jaar en wil me heel graag gaan verdiepen in een vakgebied. Helaas kan dit enkel 2,5u van waar ik nu woon. Ik moet dus ergens helemaal van 0 starten en ik ben best gehecht aan mijn familie en vrienden in de buurt + schrik om me eenzaam te voelen. Anderzijds wil ik helemaal voor mijn carrière gaan en heb ik bepaalde doelen voor ogen die ik graag wil bereiken. Het is echt mijn grote droom en geeft me veel voldoening op persoonlijk vlak ook als ik hiermee verder kan.
Maar ik zit precies een beetje tussen 2 vuren, kies ik voor mijn ambitie (alsook voldoening, gezien ik op deze manier zin geef aan mijn leven) of voor mijn privé leven?
Oja: ik heb geen vriend, dus ergens is het fijn dat ik daarmee geen rekening hoef te houden. Anderzijds durf ik nu eigenlijk ook niet te daten omdat ik niet weet waar ik terecht kom na afstuderen…
Ik zou het doen, omdat 2,5 uur niet onoverkomelijk is en het een fase van je leven is, hoeft niet voor altijd. Het kost misschien even tijd om daar een leven op te bouwen en mensen te leren kennen, maar ik denk altijd maar zo: vrienden (en familie) kunnen ook ineens gaan verhuizen dus het is zonde om hun aanwezigheid als reden te hebben om niet te gaan. Wie weet ontmoet je daar weer heel leuke mensen en wordt dat je tweede thuis! Weet niet of je in nl woont maar een weekend vrij abonnement kost maar 30 euro, kan je elk weekend terug eventueel
Ik heb dit ook gedaan, en dan is mijn werk nog niet eens mijn passie maar gewoon een leuke baan. Hoewel ik het soms wel lastig vind dat ik niet even bij mijn familie langs kan voor een kop koffie heb ik nooit spijt gehad. Ik ga regelmatig een weekend naar familie/vrienden en je bouwt vanzelf een nieuw leven op in je nieuwe woonplaats. Ik merk dat veel vrienden ook niet eeuwig op dezelfde plek blijven wonen dus inmiddels zijn er veel mensen verspreid over het land.
En mocht je toch niet kunnen aarden in je nieuwe woonplaats dan kun je altijd nog terug naar je oude woonplaats.
Je kan loonheffing maar bij één inkomen toepassen. Het meest gunstig is bij de baan met het hoogste salaris / meeste uren. Bij je IB zal blijken of je in totaal misschien te veel belasting hebt betaald. Als dat het geval is, krijg je dat na het doen van IB aangifte terug.
Nee.
Je werkgever berekent voor jou hoeveel belasting jij per jaar ongeveer moet betalen, en dat betaalt hij voor jou per maand alvast. Met de loonheffingskorting ‘aan’ zeg je tegen je werkgever: over de eerste €6000 hoef ik geen loonheffing te betalen, dus neem dat even mee in je berekening.
Als je dat tegen een andere werkgever óók zegt, gaan ze in totaal misschien te weinig voor je afdragen, want ze weten niet van elkaar wat jij bij de ander verdient, en passen allebei die korting voor jou toe. Dan moet je (mogelijk) terugbetalen.
Je zou ook nergens loonheffingskorting kunnen aanzetten, dan houdt niemand vooraf rekening met die eerste €6000 ‘gratis’, en dan bepaalt de belastingdienst achteraf bij je aangifte dat je teveel vooraf hebt betaald en nog iets terugkrijgt.
Enige waar je mogelijk mee in de problemen zou komen is als je bij beide banen ergens hoog in de eerste belastingschijf verdient, beide banen rekenen met dat ‘lage’ belastingtarief, en achteraf blijkt dat je voor een groot deel in de tweede schijf valt, dan heb je over een deel van je inkomen te weinig belasting betaald.
Maar die grens ligt bij €70.000 bruto/jaar, dus daar kom je helemaal niet in de buurt met je huidige salaris.
Daarnaast zijn de heffingskortingen (korting op de te betalen belasting waardoor je over die eerste 6.000 geen belasting betaalt) ook inkomensafhankelijk inmiddels. Ze gaan vanaf een bepaald inkomen naar beneden. Dat wil zeggen dat werkgever 1 te veel korting zou kunnen verrekenen omdat hij geen rekening houdt met het extra inkomen bij werkgever 2.
Het veiligste is bij allebei de loonheffingskorting uit zetten, dan krijg je sowieso geld terug. Maar dat komt pas maanden later en intussen merk je dat maandelijks wel flink in je inkomen.
Ik wil wel even een proefberekening voor je maken @Canvastas? Beide bedragen zijn exclusief vakantiegeld denk ik? Heb je nog ergens een eindejaarsuitkering of andere extra’s?
Juist als je in die middelste valt, is dat probleem er. In de formule zie je: hoe hoger je inkomen, hoe lager de korting.
Je inkomen is totaal 29.420 euro per jaar waarvan 25.272 bij baan 1. Als je bij baan 1 de loonheffingskorting aan zet, houden zij rekening met 2.888 - 6,007% x (25.272-21.318)= 2.650 algemene heffingskorting en 3.887 + 2,610% x (25.272-22.357)= 3.963 arbeidskorting. Totaal 6.613 korting op de te betalen belasting.
Eigenlijk zou je recht hebben op 2.888 - 6,007% x (29.420-21.318)= 2.401 algemene heffingskorting en 3.887 + 2,610% x (29.420-22.357)= 4.071 arbeidskorting. Totaal 6.472 korting op de te betalen belasting.
Werkgever 1 houdt dus rekening met 6.613-6.472=140 euro te veel korting dus dat zou je aan belasting moeten bijbetalen bij de aangifte. Valt redelijk mee dus, het scheelt dat de arbeidskorting tot een jaarinkomen van 36.650 juist hoger wordt bij een hoger inkomen. Dus ik zou het met je huidige inkomsten wel aandurven om bij werkgever 1 de korting aan te zetten en bij 2 uit. Als je bij één van de twee stuk meer gaat verdienen, dan wordt het bij te betalen bedrag wel groter.
Vind het echt niet oké dat je baas dit op vrijdagavond stuurt! Kan me helemaal voorstellen dat je er nu steeds mee bezig bent, hopelijk kun je het nog een beetje van je afzetten dit weekend.
Ik weet niet of dit het goeie topic is…
Mijn opa heeft een Tia gehad, zij wonen in zuid Frankrijk en hij zal binnen kort overlijden - m’n oma belde vanavond… Maar, stel we willen naar de uitvaart, krijg je voor een buitenlandse uitvaart meer verlofdagen? Of moet je dan aanvullen met onbetaald verlof (onderwijs)? Want het zal minimaal 3 dagen zijn (reis heen, de dag, reis terug)…
Ik kon dat op internet niet zo snel vinden…
Heb je een CAO waar hier iets over in staat? Sowieso veel sterkte.
Staat dat niet in arbeidsvoorwaarden, aanvullende voorwaarden oid? Of is er op intranet een document over soorten verlof?
Bij mijn werkgevers, overheid en bedrijfsleven werd er geen onderscheid gemaak tussen binnenland En buitenland. Grootouders is 1 dag van de uitvaart.
Misschien kan je het navragen en uitleggen en krijg je misschien meer dagen.
Sterkte!
Bedoel je dat je tijdelijk iemand vervangt? Naast je eigen functie of ipv. En kun je na afloop vd periode terugkeren naar je eigen functie? Denk goed om afspraken te maken over de duur en einde?
Geen ervaring met cultuursector/cao. Staat er in jullie cao iets bijzonders hierover, wellicht mbt de vergoeding? (Wordt soms vervangingstoelage genoemd)
Ik heb nu sinds 2 maanden een andere baan. Het is fysiek best pittig waardoor ik mij iedere dag zo gesloopt voel en ontzettend last heb van mijn lichaam en dan met name mijn rug, schouders en nek. Op deze manier weet ik niet hoelang ik dit nog volhoudt. Ik had vandaag echt een mental break down toen ik thuis kwam. Vooral als ik er weer aan denk dat ik weer op zoek moet gaan naar een andere baan en weer moet gaan solliciteren.
Misschien even langs de fysio gaan?
Dat helpt helaas niet maar bedankt voor het meedenken
Ik heb dit ook wel eens zelf berekend door de formules van de belastingdienst zelf te gebruiken, bijvoorbeeld hier: Tabel algemene heffingskorting 2022
Arbeidskorting
Edit: sorry, zie dat je deze tabel al eerder gezien hebt.
- Je berekent hoeveel korting je krijgt als je je loonheffingskorting aan laat staan bij baan 1 door je geschatte jaarloon (dus inclusief evt. 13e maand + vakantiegeld) in te vullen in die formule. Bereken zowel de algemene heffingskorting als je arbeidskorting.
- Dan bereken je de kortingen waar je eigenlijk recht op hebt door je totale jaarinkomsten van beide banen in te vullen. Dit bedrag zal lager uitvallen.
- Bereken het verschil tussen deze bedragen, dit is wat je ongeveer zal moeten terug betalen als je loonheffingskorting bij baan 1 aan laat staan.
Dit mis ik zo erg! Ik ga ook fysiek nog naar mijn werk maar ook daar hoor ik niks meer omdat er bijna niet meer gesocialized wordt vanwege corona
@Canvastas dit bericht van Tessel klopt helemaal. Om de heffingskortingen uit stap 1 en 2 uit te rekenen, kun je gewoon de tabellen op de website van de belastingdienst gebruiken!