Werk (algemeen topic)

Ik ben een paar dagen terug erg kwaad geworden op m’n manager. Ik heb in oktober gemeld dat er in januari een probleem zou ontstaan en gevraagd of daar een oplossing voor gevonden kan worden. Die kwam er niet. En nu is mijn manager een paar dagen geleden naar ons gekomen met de melding dat we het moeten doen lukken (en diezelfde dag nog moesten regelen)? Ik ben zo kwaad geworden, de tranen stonden in m’n ogen en ik kon helemaal niet meer deftig converseren. Ik heb ook gewoon geweigerd.

En nu achteraf begin ik me onzeker te voelen, of ik niet overdreven heb gereageerd en of het wel echt een probleem is en of het misschien toch heel haalbaar is en wat anderen hier nu over denken (en over mij). Ik zie m’n manager pas over een paar dagen terug, maar ik heb echt geen idee hoe dat zal lopen. De situatie springt ook steeds weer op in m’n gedachten. Ugh.

4 likes

Heb net zoiets ‘gaafs’ ontdekt op m’n werk. Vind ik zelf althans. Ben er wel weer duuzend veel te veel tijd mee kwijt geweest maarja. Krijg er helemaal een goed gevoel van :rofl:

3 likes

Voor diegenen met een kantoorbaan: hoe motiveren jullie jezelf? Ik vind het zo saai om altijd maar achter dat scherm te zitten, zeker met al bijna twee jaar thuiswerken. Het voelt allemaal zo nutteloos.

4 likes

Eerlijk gezegd is in de praktijk mijn grootste motivatie dat ik een target heb en daarop werd beoordeeld :’) Dat is met alles wat is geprobeerd heb voor motivatie de beste gebleken.
Maar andere dingen die helpen:

• af en toe wel naar kantoor gaan voor een werk-omgeving ipv huiselijke, en om wat andere mensen te kunnen spreken voor de afwisseling
  • de app Forest om je telefoon een periode te blokkeren
  • soms wat speciaals doen zoals een lekkere koffie maken
2 likes

Bijna niet. Moet echt uit mijn tenen komen. Scheelt dat ik uren moet schrijven dus wel stok achter de deur dat als ik niks doe dan krijg te horen, waarom zoveel tijd etc.

Straks vaker naar kantoor.

Voor corona was andere baan en vaak druk en zat ik nog meer met uren druk. En collega’s. Toen was eten hoogtepunt van de dag. :grimacing:
Triest… Maar goed, chocolaatje als ik x af had enzo.

Plan liever ook wat gesprekken op een dag want dan moet je wel.

3 likes

Heeft er iemand verstand van loonstroken en hoe je die moet aflezen? (ik heb gegoogeld, maar kom er niet uit).
Context: mijn oude werkgever negeert me en ik krijg nog loonstroken én vakantiegeld… wil vooral weten hoeveel geld hij me nog verschuldigd is (heb één loonstrookje gehad).

@Lichtknopje en @Hazel

Hoe beleven jullie je werk? Ik zou me graag wat gemotiveerder voelen, want ik denk dat dat mijn werk een stuk leuker zou maken en ik er niet zo tegenop zou kijken.

Zijn er andere zaken (die niet uit jezelf komen, maar bijvoorbeeld vanuit collega’s of leidinggevende) die jullie motiveren? Naast targets.

1 like

Vaak staat ergens bovenaan of helemaal onderaan het bedrag vakantiegeld + resterende aantal vakantie uren (uren x bruto uurloon is je totaal aan geld daarbij). Dit gaat wel om bruto bedragen, dus hou er rekening mee dat als je die eindafrekening krijgt dat daar bijzonder tarief over gerekend wordt als belastingpercentage. Dus gaat zo’n 37% nog vanaf

3 likes

Praatje met collega’s maken en manager.
Zit hier net dus alles is nieuw en dat werkt wel. Oude werk was ik echt op uit gekeken.
Maar het is nu vooral door thuiswerken, dus straks meer kantoor.

Uit mezelf wel groot verantwoordelijkheids gevoel dus haal uren in als ik zit te niksen door gebrek aan motivatie.

Oh en beter salaris :grimacing: moet wel leveren voor geld is mijn idee.

2 likes

Ik heb een heel klein team en mijn ervaring is dat een praatje met collega’s maken vaak tijdens het thuiswerken vooral functioneel is ipv gewoon informeel/sociaal. Mijn leidinggevende spreek ik 1 x in de 6 weken ofzo, dus daar word ik totaal niet door gemotiveerd.

Heb je een vergelijkbare functie als bij je vorige werk of heb je echt een switch gemaakt?

2 likes

Er staat van alles op, maar ik zie geen “vakantiegeld” of “vakantieuren” zo irritant

1 like

Ik kan je daar verder niet zo veel over meegeven, naast wat ik in mijn eerdere bericht zei, dit is namelijk ook een probleem voor mij, ik vind werken niet erg leuk!

1 like

Vergelijkbare functie. Zit nog vast in mn vakgebied. Denk soms wel na over een switch.

Ik klets er meestal een praatje aan vast door vragen te stellen. Meeste vinden wel leuk andere niet, merk je snel genoeg.

Bij mijn vorige werk was het wel veel meer. Zagen we elkaar ook niet veel dus gesprekken waren vaak eerst bijpraten semi privé en dan over het werk nog even 5 minuten. Daar kon ook als je druk had gewoon zeggen, heb weinig tijd wat wil je.

4 likes

Hier heb ik ook last van. Ik ben alleen gemotiveerd als ik deadlines heb. Wanneer die er niet zijn, komt er weinig uit mijn handen. Wat dat betreft mis ik wel de sociale controle die je op kantoor had. Ik sta straks wel weer 1x per week naar kantoor, dus dat zal al schelen :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 likes

In principe bouw je 8% vakantiegeld op, dat is wettelijk bepaald. Dus op jaarbasis beetje minder dan een bruto jaarsalaris. Misschien kun je zo een beetje rekenen obv je gewerkte uren/maanden? In sommige sectoren is ‘t net iets meer.

Ja dat zeiden ze ook tijdens de sollicitatie… Vind het echt bizar dat ik genegeerd word. Geef ze een week, dan ga ik bellen en anders maar rechtsloket? Heb dit echt nooit eerder meegemaakt

2 likes

Wanneer was je laatste werkdag? Want mijn ervaring is dat het laatste loon (dus vakantiedagen en vakantiegeld enzo) meestal maand of soms 2 later pas uitbetaald wordt. Als dat al voorbij is zou ik gewoon nu al naar juridisch loket.

2 likes

Ik ben per 1 december uit dienst gegaan. Dus heel december en heel januari hebben ze de tijd gehad

2 likes

Ik zou meteen even kijken wanneer je bij juridisch loket terecht kunt :slightly_smiling_face: dat lijkt me idd meer dan zat verstreken tijd. Was je lang in dienst?

Nee, drie maanden maar omdat de praktijk heel anders was dan de functieomschrijving in de vacature. Heb wel gewoon al m’n uren gedraaid en m’n werk goed gedaan :woman_shrugging:t2:

2 likes