Persoonlijk niet, maar ik ken wel een aantal mensen die dit hebben gedaan. Ik denk ook dat het iets is wat je steeds meer zult gaan zien, omdat het tegenwoordig (en in de nabije toekomst) gewoon niet realistisch is om je hele volwassen leven bij één werkgever of zelfs in dezelfde sector te werken. Vaste contracten worden niet vaak gegeven (t.o.v. “vroegâh”), de werkdruk is hoog, pensioenleeftijd wordt alsmaar verhoogd, etc.
Voor mij zou de grootste afweging (naast financiën) zijn waar ik me gelukkig bij voel. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je moet waarschijnlijk nog wel een paar decennia werken en als je van praktischer werk gelukkig(er) wordt dan is dat alleen maar positief. Maar je moet ook rekening houden met het mogelijke niveauverschil en of dat je later op zou kunnen breken, indien je nu bijvoorbeeld voornamelijk mentaal zwaar werk doet en bij een switch voornamelijk fysiek zwaar werk zou doen. Aan de andere kant, kan dat ook heel bevrijdend zijn voor sommige mensen. Natuurlijk zou het ook zomaar kunnen zijn dat je over een paar jaar alsnog binnen het praktischer werk kunt doorgroeien/ontwikkelen/switchen naar een hogere functie waarbij je daadwerkelijke werkzaamheden minder praktisch zijn maar je nog wel in dat werkveld blijft.
Ik denk dat je vooral voor jezelf moet nagaan waarom je dit nu overweegt (wat is de achterliggende reden of waarom is het überhaupt in je opgekomen?) en wat voor verschil het maakt in hoe je je werk (en werk/privé balans) nu ervaart.
Tenzij je eind veertig of ouder bent, denk ik ook niet dat je je moet laten weerhouden door de langetermijn gevolgen op financieel gebied omdat de kans gewoon groot is dat je over 10-20 jaar weer iets anders wilt gaan doen.
Niet echt een heel concreet of duidelijk antwoord, sorry