Werk (algemeen topic)

Je hebt het goed gedaan! Je kunt ook op eigen initiatief naar de bedrijfsarts. Lijkt me sowieso een goede eerste stap.

Ziek melden hoeft echt niet altijd griep oid te zijn maar zoals je zelf aangeeft kan het ook om psychische redenen.

Sterkte, je hebt het goed gedaan!

2 likes

Het is aan de bedrijfsarts om te beoordelen of je ziek bent. En ziekmelding is een eenzijdige mededeling, je hoeft geen toestemming van je leidinggevende te hebben om je ziek te melden. Er zit vaak veel intimidatie rondom dit onderwerp, juist omdat een leidinggevende vrij weinig te zeggen heeft als je eenmaal ziek gemeld bent, willen ze voorkomen dat je dat doet. Maar dat kan dus niet.

6 likes

Ik heb vanochtend mijn ontslag ingediend en mijn manager schrok heel erg en vond het echt heel erg. Ik kan helemaal rationeel beredeneren waarom ik de juiste keuze maak maar ik voel me echt super kut nu. Had verwacht dat ik inmiddels opgelucht zou zijn maar voel me alleen maar kutter.
Dit is echt het nadeel van werken in een klein persoonlijk bedrijf.

19 likes

Even een update hierover, ik heb dus een mail gestuurd naar mijn leidinggevende en ik voelde gelijk opluchting. Alles op papier gezet wat mij dwars zit en wat we allemaal besproken hebben laatste tijd maar waar niets van waar gemaakt is nog.

Heb het idee dat mijn leidinggevende er wel van schrok en het lijkt wel alsof ze bang is dat ik wegga. Wat dat betreft snap ik het, ben de enige in het team momenteel. Als ik uitval, gaat zij helaas heel veel dingen niet voor elkaar krijgen. Werkdruk loopt nu echt op, laat staan als ik zou weggaan. Ben benieuwd of ze het voor elkaar gaat krijgen.

5 likes

Mijn werkgever heeft geen verzuimverzekering en ik ben dus ziek thuis maar sta niet ziek gemeld. Ik heb aangegeven een arbo arts te willen spreken maar die is er niet ivm die verzekering die er niet is?
Kan ik wachten hierop of heeft dit consequenties voor mijn ziekmelding?

Denk je voor langere tijd afwezig te zijn dat ze een bedrijfsarts wil spreken? Je werkgever moet zich iig aan de wet poortwachter houden indien je voor langere tijd uitvalt. Anders kan UWV boetes etc. opleggen.

Als het nu een griepje is oid dan zou ik het misschien laten voor wat het is maar dat is persoonlijk omdat ik het dan de moeite niet waard zou vinden.

3 likes

@ster en @mikselke ik verwacht voor langere tijd uit de running of iig gedeeltelijk uit de running te zijn. Omdat de klachten niet geheel duidelijk zijn zou ik graag een arbo arts willen spreken die me kan ondersteunen in dit proces ism behandelend arts.

Dan doorzetten, alles op schrift zetten etc. Er moet binnen 6 weken vanuit de wet poortwachter iets in gang zijn gezet dus je werkgever zal toch moeten.

Beterschap en succes

3 likes

Ik ging het verschil met mijn loon van vorig jaar en nu bereken, maar het verschil in netto is meer dan het verschil in bruto, dat klopt toch niet? Waar kan dat aan liggen :nerd_face:

2 likes

Volgens mij is er sinds deze maand iets veranderd in de belasting waardoor je netto meer overhoudt

5 likes

Je bedoelt dat je netto meer overhoudt? Dat klopt iig. Belastingen zijn o.a. lager en arbeidskorting os hoger sinds 1 januari Lagere belastingen zorgen voor flink hoger nettoloon | Personeelsnet.

4 likes

Hogere reiskostenvergoeding? Daar is ook een aanpassing geweest in de belastingen, waardoor werkgevers een hoger bedrag kunnen geven. Komt er bij mij in elk geval netto bovenop.

3 likes

Nee! Zal inderdaad wel te maken hebben met bovenstaande link maar vind ‘t verschil in bruto/netto zo gek, maar het zal wel :stuck_out_tongue:

Hebben jullie ervaring met roostersystemen waarbij mensen zich kunnen aanmelden voor een specifieke dienst? Ben op zoek naar een dergelijk systeem en benieuwd of jullie nog tips hebben.

3 likes

Mocht het om vrijwilligers gaan, is het rooster (ja zo heet het) wel makkelijk in gebruik. Weet niet of dat ook voor mensen in dienst werkt.

2 likes

Het gaat bij mij om een mix van zzp’ers, uitzendbureaus en mensen in onze flexpoule, maar thanks voor de tip! Ik ga even kijken.

Wij werken altijd met ONS/Nedapp en vind dat zelf altijd prettig.

2 likes

Ik heb met vrijwilligers gewerkt en daar gebruikten we Toprooster.

1 like

Ik probeer Trello te introduceren in het huis. Mensen kijken me aan alsof een genie ben. :sunglasses: Het is blijkbaar heel innovatief voor een ziekenhuis.

6 likes

Naar aanleiding van het gesprek over IKB in wjekw:
Weet iemand of het voordeliger is het maandelijks uit te laten betalen of juist minder vaak? Of maakt het geen verschil?

1 like