Eerst een gesprek aanvragen met je manager en het mondeling bespreken, je brief is een formaliteit en kan later. Het is niet zo netjes om meteen een brief te sturen, zeker als je op goede voet staat en uit elkaar wil, dan komt het wel erg rauw op je werkgevers dak vallen. Dus mondeling aankondigen en toelichten. Ook al ken je je manager nauwelijks. In deze situatie zou ik het dan telefonisch of via teams ofzo doen, dat is het meest peraoonlijke wat er is.
Heb je geen tussentijds opzegbeding in je contract staan? Dan zou ik het niet aankondigen als ‘ik neem ontslag’ want je mag geen ontslag nemen. Je hebt de goedkeuring en medewerking van je werkgever nodig om eerder weg te kunnen (ontslag met wederzijds goedvinden) dus nog een extra reden om het zo netjes mogelijk aan te pakken. De meeste werkgevers zitten niet te wachten op ongemotiveerde werknemers die eigenlijk weg willen dus vaak zullen ze wel meewerken, maar wees je er wel van bewust dat zij hier wel wat in te zeggen hebben en het wellicht niet helemaal on your terms kan, als jij bijvoorbeeld binnen een maand weg wil kan je werkgever daar in deze situatie wel een stokje voor steken als het niet haalbaar is om zo snel vervanging te vinden. Dus denk ook vast na over de termijn waarop je weg wil en hou daar rekening mee. Ik zou dus zo open mogelijk het gesprek ingaan, aankondigen dat je niet op je plek zit en of jullie samen tot een beeindigingsovereenkomst kunnen komen.