Werk (algemeen topic)

Ik denk dat een beetje een fatsoenlijke werkgever wel welwillend zal zijn om mee te werken dus zou er niet vanuit gaan dat het helemaal niet lukt, zeker als dat in het verleden altijd makkelijk ging. Jouw manager bepaalt dit ook niet alleen maar samen met hr lijkt me dus zelfs al heb je een nieuwe manager lijkt het me raar als ze dit nu opeens heel anders zouden aanpakken hoor. Ik hoop het voor je iig! Fijn dat je eindelijk extra uren kunt krijgen, heb je daar al vaker over zien posten dus mooi dat dat eindelijk gelukt is!

Ik zou een apart gesprek aanvragen, dan weet je ook zeker dat er genoeg tijd is om even rustig alles te bespreken in plaats van dat het zo plots tien minuten tussen de lopende zaken door moet. En het is voor je lg ook vast een seintje dat die zich een beetje kan voorbereiden op een groter gesprek. Maar als je al per 1 juli bijv weg wil zou ik het wel zo snel mogelijk doen! Omdat je het hebt over de zomer. Dan zit je eigenlijk al binnen de termijn van een maand opzeg en dat is niet zo gek veel.

Oh spannend. Fingers crossed :crossed_fingers: Veel succes met solliciteren en opzeggen!

1 like

Kassen!

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren over het volgende:

Voor de Corona-crisis heb ik 20 overuren gemaakt op mijn werk. Sinds 16 maart moest ik een paar weken thuiswerken en sinds drie weken ga ik een paar dagen per week naar het werk omdat ik dan sta ingeroosterd. Alle dagen dat ik thuis was, heb ik gewoon via thuis gewerkt. Uiteraard niet alle uren die ik normaal zou maken omdat er simpelweg te weinig werk was, maar ik heb wel extra taken opgepakt om aan het werk te blijven.

Nu heb ik vrijdag bericht gekregen dat alle plusuren op 0 worden gezet, omdat we de afgelopen weken nooit onze uren hebben gemaakt en wel volledig zijn uitbetaald. Ik wéét dat er collega’s zijn geweest die helemaal niets hebben kunnen doen en die ook niet ingeroosterd zijn. Ik voel me nu behoorlijk benadeeld: voor de crisis heb ik heel wat overuren moeten maken en tijdens de crisis heb ik wel doorgewerkt.

Mag een werkgever zomaar (zonder overleg!) plusuren op nul zetten?

Wat vervelend. Ik heb inderdaad een beetje hetzelfde probleem. Voor de crisis had ik 60 overuren staan, nu ben ik inderdaad twee dagen per week vanuit huis aan het werk, ik doe inderdaad wel iets minder dan voorheen, maar ook simpelweg omdat er minder werk is. Moet ik nu die 60 uur kwijtschelden of niet…

Ik heb net ook even de rechtsbijstand gebeld en zij zeggen nu Tijd voor Tijd. En toch vind ik het vreemd. Voor jou al helemaal met 60 overuren. Ik snap dat dit voor iedereen nieuw is, maar wij kunnen er toch ook niets aan doen dat we niet kunnen werken! En daarvoor heb ik wel hele lange dagen gemaakt in een periode die echt niet goed uitkwam (ziekte in familie) Ik denk dat ik me er maar bij neer moet leggen.

Als ik jou was zou ik sowieso nog even niets doen met die plusuren zolang ze er niets over zeggen!

Ja is ook. Rare tijden dit.

Als moet ik zeggen dat ik wel blij ben dat ik nog een baan heb. Mensen die ik ken zijn er in hun proefperiode zomaar uitgegooid. Ivm de crisis :frowning:

Ja dat is zeker waar! Dat lijkt me vreselijk!

Ja zeker hele gekke tijden. Ik ben er ook in mijn proeftijd uitgegooid… Heel vervelend. Ben nu verder aan het solliciteren en moet zeggen dat ik merk dat er meer vacatures komen en het lijkt aan te trekken! Dit is hoopvol :slight_smile:

2 likes

Succes!!

Hoe gaan jullie om met vervelende zeikslierten op de werkvloer, voor wie alles teveel gevraagd is en waar je toch niet omheen kunt qua samenwerking? Ik geloof dat ik alle tips in het boekje inmiddels wel heb geprobeerd, dus ik hoop dat ik bij jullie wat inspiratie kan opdoen.
Context: ik werk in een bedrijf met heel veel oudere mannen (60+) die al 100 jaar hun werk niet meer leuk vinden, verbitterd zijn, en ik ben van ze afhankelijk voor de uitvoering van het werk.

Het eens een keer op jouw manier doen zonder toestemming en ze zo hopelijk nog een beetje inspireren?

Heeft iemand dingen waar je op moet letten als je via een uitzendbureau een baan krijgt? Ik heb woensdag een sollicitatie en heb nog nooit via een uitzendbureau gewerkt, dus ik weet niet of er bepaalde dingen zijn waar ik op moet letten/moet weten?

Contractdingen: wederzijdse verplichtingen, of het bedrijf je op den duur (ik schrijf het eindelijk goed FF’ers) kan overnemen, financieel wat en wanneer je wordt uitbetaald, hoe zit het met ziekte etc.

Ik vond werken via een uitzendbureau altijd kut. Bij het bedrijf zelf nooit het gevoel gehad dat ik meetelde en slechter salaris dan anderen. Maar dat kan natuurlijk verschillen.

2 likes

Kleine lettertjes over inwerken! Ik heb ooit via een uitzendbureau een aantal korte klussen gedaan, maar in mn contract stond dat ik minstens een maand bij een bedrijf moest werken om de uren dat ik werd ingewerkt uitbetaald zou krijgen. Mn klussen waren nooit langer dan een week :expressionless:. Voor elke klus rekende het uitzendbureau vier uur inwerktijd, terwijl die bedrijven van niks wisten.

Toen ik er na twee maanden achter kwam, ben ik meteen vertrokken, maar heb dat geld natuurlijk nooit meer terug gezien.

1 like

O wow wat een boeven! Dat is gewoon fraude lijkt me! Bestaat dat uitzendbureau nog?

Hoe feestdagen, overuren en weekendwerk betaald wordt. Ze zouden wel eens durven om een contract van 4 dagen te geven in een week waarin een betaalde feestdag zit en die dan niet uitbetalen (terwijl ze dat wel moeten). Of je uitbetaling klopt (ik zou echt aanraden om alle uren bij te houden en uit te rekenen). Interimkantoren zijn echte boeven. Ik heb echt al heel veel situaties gezien waarin ze te weinig uitbetalen (en dan gaat het eerder over 200 euro dan over 20 euro) en als je er iets van zegt, is het in het beste geval “oeps, foutje, zetten we recht”. Het zijn alleen wel altijd fouten in hun voordeel en als je het zelf niet gigantisch in de gaten houdt, komen ze er mee weg. Of het bedrijf betaalt wel gewoon het voor hen standaard percentage extra aan het interimkantoor voor de overuren/weekendwerk dat je levert, maar het interimkantoor stort dat niet door en rekent lagere percentages. Echt dieven, ik snap niet dat die kantoren nog altijd zo kunnen werken, ik kan me er zo over opwinden. Ik zou interimwerk zoveel mogelijk vermijden, maar als het niet anders kan, zorgen dat je goed weet waar je recht op hebt en alles dubbel narekenen.

(De specifieke situaties gaan wel over België.)

1 like

Morgen een sollicitatiegesprek voor een functie die ik heel graag wil. Ben opeens zo zenuwachtig. Hoop dat ik kan slapen :rofl: eerst heel de dag werken. Hoop dat ik de zenuwen een beetje kan handelen.

1 like

Ja aan de ene kant wel goed. Miste soms wat diepgang.

Maar goed er solliciteerde nog een collega naar de functie die beter aan de eisen voldoet. Dus denk dat ze voor haar gaan helaas.

Leuk dat ze je gevraagd hebben! Ik zou in ieder geval het aanbod aannemen. En dan vanuit daar uit verder zoeken naar een fulltime baan. Daar zou ik nu al mee beginnen en dan kijken hoe het loopt.

1 like