Werk (algemeen topic)

Klinkt als een vervelende situatie. Wat ik niet helemaal er uit haal nu is het alleen een collega of doen nu meer collega’s dit?

Als je je onveilig voelt en de baas niet kan helpen zou je eventueel een vertrouwenspersoon kunnen stappen.
De situatie klinkt moeilijk om in te werken omdat het klinkt of je inderdaad bewust aangevallen wordt. De vraag is of je hier dan nog wil werken voor 2 jaar als dit zo is. Werk je in een sector waar niet veel mogelijkheden zijn?

2 likes

Het is een aanval van 1 persoon maar de rest van de collegas corrigeert haar niet en dat maakt dat ik zo een negatief gevoel bij de groep heb. Ik heb nu contact gezocht met een vertrouwenspersoon. En de reden dat ik toch wil blijven is omdat mijn werk inhoudelijk heel interessant is en ik mij niet weg wil laten pesten door 1 persoon.

3 likes

Ik vind het een vreemd verhaal, je voelt je niet veilig genoeg op je werkplek maar wel veilig genoeg om met rollende ogen in besprekingen te zitten en cynische opmerkingen te maken. Ik vind dat je wel erg in een slachtofferrol schiet en voor mijn gevoel klopt je verhaal gewoon niet. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind dat iedereen zich op een werkplek veilig moet voelen maar misschien is je eigen gedrag ook onveilig voor jouw collega’s? Persoonlijk zou ik mij ook niet gerespecteerd voelen om iets te zeggen in een bespreking als je collega zich kinderachtig gaat opstellen en op een nare manier opmerkingen gaat maken, ik zou dat eerder als pestgedrag ervaren.

Edit: je geeft zelf aan dat je kortaf doet tegen je collega’s maar je verwacht wel dat zij jou leuk behandelen? Ik denk dat je meer hebt aan een spiegel dan aan positieve YouTube vibe filmpjes

11 likes

Oh ik snap haar reactie wel. Als ik mij onveilig voel kan ik of dichtklappen, of heel erg opstandig worden en mensen dan overal op proberen te ‘pakken.’
Klinkt alsof de opmerkingen van die collega echt niet oke zijn. Ik heb eerder in zo’n situatie gezeten en zelfs het management hield een handje boven haar hoofd en zij kon doorgaan met de boel terroriseren. Uiteindelijk is een groot deel overspannen weggegaan.
Zou dus aanraden om vooral voor jezelf en je eigen mentale gezondheid te kiezen ipv ergens te blijven waar de cultuur mogelijk niet gaat veranderen. Er zijn zat andere banen die inhoudelijk interessant zijn en waar wel leuke collega’s zijn.

6 likes

Ik weet niet of dit een collega is waarover je eerder gepost hebt, maar in dat geval moet je denk ik je eigen berichtgeschiedenis even teruglezen om je eigen gedrag en hoe jij over je collega’s denkt wat scherper te krijgen want iets zegt me dat dit geen eenzijdig ‘zij pest mij’ is.

Hoe zij zich naar jou opstelt is niet oké, maar jij beschrijft ook wel eens acties naar je collega’s of wat je van collega’s vindt op een manier waarvan ik denk dat ik het ook niet zo snel voor je op zou nemen en ik denk dat een leidinggevende ook niet zo snel een persoon terecht zou wijzen.

6 likes

Het is uiteraard niet oke om dit soort dingen over je heen te krijgen maar dan ook je frustratie af te reageren op collegas die hier niets mee te maken hebben vind ik gewoon niet oke. Ik zie het hier ook op het forum met @Maurice, vaak benoemen dat er pestgedrag is, zeggen dat ze hier gepest wordt maar wel zelf de desbetreffende forummers die volgens haar pesten steeds opzoeken en blijven reageren en zelf continu olie op het vuur gooien. Mocht dit gedrag ook blijkbaar op de werkvloer zijn snap ik wel dat je ook niet veel bij val krijgt. Normaal gesproken bemoei ik mij bijna nooit met dit soort dingen maar het valt mij echt op dat ze zelf steeds negativiteit opzoekt.

2 likes

Over dat frustratie op mijn collegas afreageren ben ik het helemaal mee eens. Dat wil ik ook niet meer gaan doen, ondanks dat ik vind dat de groep wat beter voor mij mag opkomen. Maar wat ik doe helpt niet en zorgt alleen voor negativiteit. Wat betreft het pestgedrag van die collega dat vind ik helemaal fout en daar zal ik echt wel werk van maken want haar gedrag is niet aanvaardbaar.

Ik heb wel eens eerder over andere collegas geschreven maar nog niet eerder over haar.

1 like

Maar zoek ik het dan ook zelf op als ik hier een kwetsbaar verhaal opschrijf over een nare situatie op het werk waar ik mee zit en iemand reageert met :laughing:?

Ik heb nu op niemand gereageerd met mijn verhaal en ook niet na een gesprek waar bepaalde mensen zitten die mij moeten hebben.

1 like

Nee, ik doel meer op andere voorbeelden. Ik zou gewoon forummers waar je minder mee hebt links laten liggen en vooral niet op in gaan en desnoods op negeer functie. Ik vind lachende poppetjes op kwetsbare verhalen ook niet altijd oke.

Maar inhoudelijk: mocht je toch problemen krijgen/houden en je leuke werk niet willen opgeven ga naar een vertrouwenspersoon. Al is het om gewoon melding te maken van geen veilige werkplek, wellicht komen er meerdere meldingen. Mocht het je toch opbreken move on, een werkplek met leuke collegas gaat je vanzelf zoveel meer positieve energie geven en achteraf zal dat misschien wel als de beste keuze kunnen voelen.

1 like

@Maurice
Ben je op die persoon afgestapt en aangegeven wat er speelt? Letterlijk de confrontatie aangegaan door op een professionele manier rustig te communiceren?
En dus niet alleen met je baas?

Wat deze collega doet is niet netjes, past absoluut niet in een volwassen werkomgeving. Maar ‘met de ogen rollen, cynische opmerkingen maken en wegkijken’ ook niet. Dit gaat ook echt niets oplossen, integendeel, misschien zelfs erger maken.

En om het voor jezelf wat makkelijker te maken, probeer eens te denken in trant van; “anderen hebben niets te maken met de manier hoe zij zich opstelt.” Ik snap dat je miss denkt dat iedereen nu iets tegen je heeft maar dat lijkt me sterk. Plus, het komt ook altijd van twee kanten.

1 like

Ik heb antwoord van de huisarts. Werkgevers mogen geen verklaring vragen ivm privacy van de patiënt. Verklaring van de werknemer zou moeten volstaan. Maargoed, ff kijken via welke weg ik dit ga regelen.

2 likes

Nou ja niet, je werkgever moet je geloven.

4 likes

Nou daar heb je je verklaring. Ik zou dat precies zo terugkoppelen.

Als ze willen weten hoe en wat is het aan hen om een bedrijfsarts in te schakelen. Maar die stap hoef jij niet te zetten of voor te stellen.

10 likes

Ik werk op detacheerbasis en bij de opdracht waar ik nu werk zit ik eigenlijk al tijden niet meer op mijn plek. Er was al maanden sprake van dat ik niet verlengd zou worden, dus ik was al aan het aftellen. Nu ben ik toch met een half jaar verlengd en uit een soort loyaliteit heb ik daar ja op gezegd (er is geen vervanging voor mij, ook al hebben ze daar een half jaar de tijd voor gehad).

Nu valt het me toch zwaarder dan ik verwacht had. Verklaar mezelf echt even gek dat ik hier akkoord mee ben gegaan.

Ik vind dat wel een leuk en heel attent cadeau als de band ernaar is en dat kun jij het beste beoordelen, niet je vriendinnen. Misschien leuk om wat pagina’s leeg te laten voor nieuwe foto’s en herinneringen als je graag het contact wil onderhouden. Fles wijn is altijd goed denk ik hoor maar snap het als je liever iets persoonlijkers wil geven en een fotoboekje zou mij veel meer bij blijven dan een fles wijn

9 likes

Heeft iemand verstand van Uwv (50% ziektewet) uitkering? (Rondom zwangerschap).
Ik krijg een brief met goedkeuring en op basis van dagloon, en vervolgens nog een brief dat het door totale inkomsten in mindering wordt gebracht en zou ik 0 euro krijgen.
Vind het zo raar, helemaal stress ervan.

1 like

Ja ik ga het ook aankaarten bij mijn manager, die er in principe al vanaf weet. Zou in ieder geval fijn zijn om niet meer fulltime op deze opdracht te zitten!

1 like

Ik dat hij zich juist heel gewaardeerd voelt als hij een fotoboek krijgt.
Het laat zien dat je waardering voor hem hebt als baas en dat je fijn met hem hebt samengewerkt denk ik! En zo kan hij zich ook de leuke tijden/collegas tijdens zijn werk herinneren ondanks zijn ontslag.

Ook sowieso leuk omdat je de tijd hebt genomen om het samen te stellen dus heel persoonlijk!

5 likes

Voor de mensen die ook IKB hebben, hoe vrij zijn jullie in het kopen van verlof? Moet er vooraf het kopen van verlof toestemming zijn van je manager om het extra verlof op te nemen? Of kunnen jullie onbeperkt (tot de max) verlof kopen en dan net zoals regulier verlof opnemen?