Werk (algemeen topic)

Ik heb hier een cursus projectmanagement gevolgd: De SUAS opleidingen voor effectief proces- en projectmanagement - SUAS

Was vrij basaal (inrichting/proces) maar toch ook wel heel handig. Gelukkig niks met scrum/agile of lastige it-programma’s die project ondersteuning bieden.

Een paar jaar geleden heb ik bij De Baak een cursus over invloed in complexiteit gevolgd. Dat gaat meer over je invloedssfeer, com-stijl en wie/hoe je mensen “meekrijgt”. Heb ik ook veel aan gehad. Is dat missh iets?

3 likes

Altijd fijn om in zo’n setting iets voor elkaar proberen te krijgen!
Ik dacht dat beide opleidingsinstituten ook een (korte) intake doen. En sws kun je altijd even bellen met je gerichte hulpvraag. Vind ze heel meedenkend en niet perse gericht op “sales” scoren.

Ook kunnen universiteiten soms hele (praktische) korte cursussen aanbieden, schiet me nu te binnen dat ik op de Erasmus ook een cursus van een paar dagen had gevolgd (over verander management) waar ik veel aan had.

2 likes

Ik hoor goede dingen over Sioo (www.sioo.nl)!

2 likes

Dan zou ik in ieder geval wel wat op papier laten zetten dat je per 1-02 in dienst komt. Meer gedacht vanuit verzekering, salaris e.d.

Ik ga zelf organisation behaviour management (obm) doen. Echter geregeld via mijn werkgever, maar eventueel een optie.

1 like

Wauw. Ik heb een nieuwe baan waarin veel niet volgens de regels gaat, misschien bij een paar hier bekend.
Ik zie nu, maandagochtend, dat er afgelopen vrijdag een bericht in de groepsapp van werk is gezet door de team coördinator dat ik om 10.00 een voortgangsgesprek heb. De app staat op gearchiveerd bij mij en heb het net pas gelezen. Daarbij heb ik een aangevraagde vrije dag want ik moet naar het ziekenhuis straks.
Ik ben flabbergasted want waarom 1- op vrijdag aangeven dat er op maandag gesprekken zijn?
2- waarom in een appje? 3- geen voorbereiding?
Echt, ik begrijp dit niet helemaal.

3 likes

Dat is handig als je er vandaag niet eens bent :sweat_smile: :+1:

2 likes

Ja toch?! Heb ook 0 reactie gehad op dat ik aangegeven heb er niet te zijn vandaag… :sweat_smile:

Vervelend is dat hè? Ik herken dat er in blijven hangen wel. Is het dat je het niet los kan laten dat je een meningsverschil / conflict had of omdat je hebt ‘ toegegeven’ tegen je zin in?

In beide gevallen zou je de collega op een moment dat jullie met zijn tweeën zijn even aan kunnen spreken en gewoon open kunnen zijn over het feit dat je er nog steeds mee zit en hoe je collega daar zelf in staat? Is hij of zij het alweer vergeten / hoe kijkt hij of zij erop terug?

Merk je dat die collega er vrij achteloos op reageer zo van “ oh nou dat ben ik alweer vergeten “ kan je best aangeven dat het jou wel hoog zit en daarbij mogelijk aangeven dat je er nog steeds wel zo naar kijkt als toen en dat je hoopt dat bij een volgende keer jullie wat meer nader kunnen komen.

Als je merkt dat de discussie weer oplaait probeer dan een soort constructieve manier te vinden waarop je je in elk geval gehoord voelt ( heb geen idee wat het onderwerp was maar probeer vooral feitelijk te blijven en niet emoties of ‘‘ik vind’’) te blijven.

Ik weet zelf uit dit soort situaties dat ofwel het nog een keer bespreekbaar maken met diegene het helpt loslaten of toch…. De tijd erover heen te laten gaan.

Sterkte!

4 likes

Werk iemand van jullie bij een verzekeraar en kan je me vertellen wat de werkgeversbijdrage aan het pensioen is?

1 like

Ik ben gebeld door m’n werkgever en hoef niet terug te komen, ze nemen afscheid in de proeftijd. Ik ben nog nooit zo blij geweest niet een baan te hebben :orange_heart:
Zo heb ik het haar ook gezegd en meteen verteld wat voor toxische werkplek het is. Ze nam het aan met “waar vrouwen werken word geroddeld”. :face_vomiting:

15 likes

Dat ze dit ook echt zeggen :roll_eyes:, beter dat je er vanaf bent!
En ik heb ervaren dat mannen er ook wat van kunnen, als het niet erger is.

3 likes

Hoe bedoel je dit? Random of van je eigen werkgever?
Dit kan toch per cao/plek verschillen? En kun je dit niet bij HR of payroll opvragen.

Ik werk bij een tussenpersoon van verzekeringen (met eigen volmacht huis). Zonder CAO en een premie vrij pensioen. Wil best voor je kijken, maar weet jij zo waar ik dat zou kunnen vinden? :sweat_smile:

1 like

Is dat omdat je niet naar het voortgangsgesprek kon komen?

1 like

Dat kan per cao/bedrijf verschillen. Het staat wel op de werkgeversloonstroken. Dus je zou het kunnen vragen aan degene die bij jouw bedrijf de loonrun uitvoert. Dat kan HR zijn, maar ook de eigenaar of een leidinggevende. Hangt er een beetje vanaf hoe groot het bedrijf is.

2 likes

Ja niet normaal als de eigenaresse al zo’n instelling heeft.

@Xiomara dat gesprek was op korte termijn ingepland omdat ze het eigenlijk irl wilde vertellen😂 terwijl ze wisten dat ik naar het zkh moest. “Ik paste niet in het team” en “mijn houding en werkwijze kwamen niet overeen”

Ik zou dit dus juist wel doen, juist omdat het hoofdzakelijk gaat om het gevoel dat @wiewatwaar eraan over heeft gehouden. Ik zou zeggen: leg uit hoe je je voelt vanuit jouw perspectief en niet van “jij deed dit en dat was echt stom”

2 likes

Ik weet niet of ik hier moet zijn of in het sollicitatietopic maar ik heb even advies nodig.

Ik werk momenteel al 7 jaar als externe werkkracht voor een groot bedrijf. Ik ben in die 7 jaar doorgegroeid naar andere functies, maar echt bonussen kan ik niet krijgen bij het bedrijf waar ik nu werk. Het grote bedrijf heeft een budget voor mijn firma en daarmee is de kous af. Ik heb zelf ook nooit de stap durven zetten om in het grote bedrijf te infiltreren. Echter hebben externe collega’s, die op hetzelfde niveau zaten als ik, dat wel gedaan. Wel via een omweg, dus eerst enkele jaren bij dienst X en daarna doorschuiven naar de dienst die ze op het oog hadden. Nu zitten zij wel binnen het grote bedrijf als interne, en niet meer als externe.

Via via ben ik te weten gekomen dat er op een dienst een functie openstaat die mogelijk wel interessant voor mij zou kunnen zijn. Bovendien zou dat een serieuze stap vooruit zijn op maandbasis (minstens € 1000 bruto én meer voordelen). Qua inhoud van de functie zou het een stapje terug zijn en minder uitdagend, maar daartegenover staat een minder stressvolle job met meer collega’s (nu doe ik al mijn werk alleen en heb ik geen andere collega die hetzelfde doet) voor meer geld.

Ik twijfel nu heel erg of ik moet informeren/mezelf kandidaat stellen voor die functie. Mijn baas is momenteel op vakantie, dus ik kan hem pas volgende week inlichten. Het zal hoe dan ook zijn oren bereiken als ik zou informeren naar die interne functie.

1 like

Ik zou niet twijfelen en zeker gaan informeren. Als ik het zo lees wil je al langer de stap maken naar intern toch? Dan lijkt mij dit een mooie kans.

14 likes