Werk (algemeen topic)

Vervelende situatie! Misschien helpt het ook nog om wat meer inbreng te geven in oplossingen? Dat je bijvoorbeeld een lijstje maakt van werkzaamheden waarvan jij denkt wat haalbaar is om te doen, en wat allemaal niet? Zodat ze achteraf niet kunnen zeuren dat iets niet af is.

Of dat je bijvoorbeeld alvast een opzetje maakt voor een vacature tekst zodat dit het proces versnelt om nieuwe mensen aan te nemen? Ik noem maar even wat, maar misschien zorgt zoiets er wel voor dat je zelf meer inbreng hebt in hoe het verder moet nu en geeft dat wellicht wat meer rust en uitzicht?

2 likes

Wellicht al aan gedacht hoor maar ik zou ook zelf komen met een voorstel over wat er nu allemaal door kan blijven gaan maar ook wat er nu niet door kan gaan. Neem aan dat jullie dat zelf het beste kunnen inschatten en mijn ervaring is toch vaak dat er dan taken worden genoemd die je kunt laten die of gewoon echt moeten of dusdanig klein zijn dat je er niets mee opschiet.

2 likes

Wauw thanks, deze vragen zijn heel behulpzaam!
Vooral ook dat categoriseren en de categorie ‘omschakeltijd’: dat is door al die verschillende type taken vaak wat veel van me vraagt, maar waar ik altijd een gevoel bij heb dat het verloren tijd is en dat het aan mij ligt (dat anderen sneller kunnen schakelen dan ik).

En ook idd inzichtelijk maken wat mijn rol is in verschillende dingen om daarmee zwaarte en last aan te geven, top idee!

4 likes

Graag gedaan!
Hopelijk heb je er wat aan. Bij ons is het ook al jaren heel druk/rommelig waardoor we best veel van dit soort gesprekken voeren, dus dan ga je ook anders naar je werk kijken. Ipv project A, B en C zie je steeds andere rubrieken; bijv 2x coördinator en 1x deelnemer. Dan heb je gelijk al meer beeld vaak wat het qua werk inhoudt.

Schiet me nog iets te binnen; ook aandacht besteden aan hoe urgent het is voor anderen. Dus een tijd lang ondersteunde ik een directeur, het ging niet eens om iets heel complex maar het moest echt altijd de volgende dag al klaar zijn, dat gaf extra druk. Of ik hielp een collega met communicatie stukken. Maar zij hebben hele andere tijdslijnen en moest ook vertaald worden bijv, dus dan ben je ook nog eens afhankelijk van andere deadlines etc

1 like

Wauw thanks weer! Allemaal dingen die echt meewegen inderdaad, waar ik niet aan zou denken om te benoemen maar die echt wel druk of stress verklaren!

Ik heb ook veel werk waarbij het een klein klusje is, maar ik moet dan informatievraag van x ophalen bij y en z. Dan zet je dus lijntjes uit en komt er een heen-en-weer-gemail uit die over een paar dagen of soms weken verspreid gaat. Qua netto actief werk gezien niet veel werk, maar moet er wel aan blijven denken en wel elke dag weer wat mee, waardoor het qua energie gauw het dubbele vraagt. Hoe zou ik dit kunnen noemen? Versnipperd projectje?

4 likes

Ja dus je moet ook beetje “trekken” aan de informatie en najagen?
Klinkt toch als coördinerende werkzaamheden

5 likes

Mijn gesprek ging wel echt heel goed, alleen heb ik vandaag al de “uitslag” gekregen. Ik ben het niet geworden, jammer maar helaas. Volgende keer beter.

Het loopt nu ook niet allemaal even lekker in ons team, en er zijn blijkbaar een aantal collega’s die problemen met mij hebben en dan ipv naar mij te komen meteen naar het management gaan. Heel vervelend, ben er ook wel een beetje van slag van erdoor. Allemaal vriendelijk doen maar ondertussen.

6 likes

Ja eigenlijk ging het gesprek wel goed maar ik heb enorme stress en het word volledig ‘gedownplayed’ bij gebrek aan een ander woord. Ik krijg maar te horen dat dit een beetje hoort, ze dit vroeger ook al hadden, ik niet te negatief moet zijn, er zijn vacatures uitgezet etc etc.
Dus ben echt sad en heb nu al in deze afgelopen 2 dagen al flinke overuren gemaakt.

3 likes

Oh wow dat is echt wel heel zuur, zeker als jij hiervan niet op de hoogte was. Kwamen ze ook met een oplossing voor het teamprobleem?

@Barbamama ik zou eens even geen overuren draaien, hoe moeilijk het ook is. Want zo komt er een signaal dat het wel allemaal gaat en komt er geen urgentiebesef bij hogere hand.

2 likes

Klinkt misschien hard maar door die overuren te maken bewijs je alleen maar dat het prima kan zo. Zou daar echt direct mee stoppen en duidelijk aangeven wat je er nu gewoon gaat blijven liggen vanwege het tekort aan mensen. Gaten dicht blijven lopen gaat dit alleen maar erger maken, laat de boel maar klappen.

11 likes

Ik heb een salarisvoorstel gehad obv van 36 uur. Bij mn huidige werk is fulltime 34 uur. Ik wil dus een vergelijking maken maar ik kom er niet goed uit hoe dit nu nou het beste kan berekenen. Kan iemand aangeven hoe ik dit precies kan doen?

Bedrag delen door 36 en keer 34?
Of denk ik dan te simpel?

7 likes

Als je je huidige salaris deelt door 34 en dan vermenigvuldigt met 36 dan heb je beide salarissen obv 36 uur!

Edit: of wat @Saray zegt maar dan met je nieuwe salaris, dan heb je beide obv 34 uur.

5 likes

uitleg staat al hier boven maar haal het ook nog even door een bruto-netto calculator!

1 like

Aan chatgpt vragen

9 likes

Ik heb gister goedkeuring gekregen voor een enorm project wat ik van a tot z heb opgezet en nu ook ga managen en vandaag ben ik gevraagd om deel te nemen aan een panel om m’n kennis over iets heel anders te delen.

Nog nooit gedaan ook van beiden dingen dus begin nu wel klein beetje kriebels te krijgen.

31 likes

en dan hier komen wenen als het toevallig een fout antwoord gaf omdat de bron verkeerd is

3 likes

Over 5 weken loopt mn jaarcontract af. In de vacature stond destijds dat je na een jaar een vast contract krijgt (of dat is de intentie iig). Ik heb nog helemaal niks gehoord hierover of dat er een meeting hierover gepland staat. Nu is dat bij ons sowieso niet heel vast gepland allemaal maar ergens maakt de situatie me onzeker. En ik denk: als ik een vast contract krijg, moet ik dan niet onderhandelen over salaris?
Hoe ging dit bij jullie en heeft iemand tips?

Allereerst zou ik gewoon je leidinggevende bellen om te vragen hoe en wat, dat is helemaal geen gekke vraag.

Bij ons is het niet gebruikelijk salaris verhoging te krijgen bij het krijgen van een vaste aanstelling. Maar bij heel veel bedrijven is dit wel het geval. Dus als jij vindt dat je recht hebt op een verhoging, dan zeker aangeven.

2 likes

En kan je het niet afleiden uit bijv de plannen mbt het werk, wat jij komende maanden gaat oppakken of niet? Of andere toezeggingen?

Formeel moet je werkgever het uiterlijk 1 maand voor einde contract horen, zo niet zijn ze een aanzeg-vergoeding verschuldigd:

Je moet dan ook horen tegen welke voorwaarden je evt verlengd wordt. Als je niets hoort over de voorwaarden maar wel dat de verlenging zelf akkoord is, dan wordt je oude contract voortgezet onder de vorige voorwaarden.

Kortom ik zou het volgende week bespreekbaar maken, als je zelf ook duidelijkheid wil. En evt andere voorwaarden zou willen. Heb je tussentijdse gesprekken gehad, is hier benoemd dat ze tevreden zijn?
Bij ons wordt het uiterlijk 2 mnd voor einde contract meegedeeld

4 likes