Werk (algemeen topic)

Goed van je dat je de keuze hebt gemaakt daar niet door te gaan! En hopelijk worden die sollicitaties iets.

Ik heb een beetje een soortgelijke situatie. Ik heb sinds juni een nieuwe baan en de eerste weken ging ik er echt met plezier heen. Maar langzamerhand valt me steeds meer op waarvan ik denk: dit klopt gewoon net niet helemaal. Ik kan er niet direct een vinger op leggen wat het precies is, maar het voelt gewoon niet goed. Ik zie er enorm tegenop om morgen weer heen te gaan.

Probleem is alleen dat als ik wegga, ik ook de sector meteen uit wil (ik werk in de zorg). En dan moet ik een omscholing vinden of weer een opleiding gaan doen en dat is ook niet ideaal met vaste lasten etc.

3 likes

Oh ik heb ook voor deze keuze gestaan. Vind ik nog net een stap te ver. Ik werk in de kinderopvang, maar zou echt niet weten wat ik anders zou willen.

1 like

Eerst een disclaimer: Dit in mijn verhaal en ervaring

Het is niet gezegd dat een omscholing altijd nodig is. Ik ben vanuit de kinderopvang naar een consultancy bedrijf gegaan en daar op de hr afdeling gaan werken. Ik heb deze baan gekregen zonder opleiding. Heb uiteindelijk zelf besloten om toch een opleiding te gaan doen, maar voor mijn werk was dat geen verplichting. En qua salaris ben ik er ook niet op achteruit gegaan, in de onderhandelingen heb ik toen duidelijk gemaakt dat ik mijn vaste lasten heb en ik weliswaar nieuw in het vak ben, maar wel levenservaring meeneem en toen zijn ze akkoord gegaan.

Wat ik hier mee wil zeggen, laat je niet ontmoedigen door het idee dat het niet zou kunnen. Als je de juiste mensen treft, zullen ze je een kans willen geven.

13 likes

Wanneer vind jij dat iemand een dik salaris heeft? Dus dat je echt zoiets hebt van jemig die verdient veel geld. Bruto op fulltime basis.

Geen plaats voor nuances zoals opleiding, ervaring etc.

• 3000

• 3500

• 4000

• 4500

• 5000

• 5500

• 6000

• 6500

0 stemmers

• 7000

• 7500

• 8000

• 8500

• 9000

• 9500

• 10.000

• Ik vind dit allemaal maar zakgeld, pas bij >15.000 of meer

0 stemmers

Edit: ik wilde dit in persoonlijke vraag topic stellen, maar blijkbaar vinden de mods het hier horen. :woman_shrugging:t3: Nu lijkt het wel heel serieus, dat was niet mijn bedoeling. Gaat ook niet echt over werk naar mijn idee maar meer over je financiële referentiekader.

Naar aanleiding van een gesprek dat ik onlangs met een vriendin had waarin zij zei dat ‘iemand geen heel dik salaris had, geen 10k per maand.’

6 likes

Dit vind ik wel bemoedigend om te horen! Als ik namelijk ergens anders zou willen werken zou dat denk ik ook richting HR/sociaal juridische dienstverlening/consultancy zijn. In ieder geval iets waarbij je bij meerdere bedrijven prima een baan kunt vinden. Mijn werk nu is alleen maar in het ziekenhuis en in 2 klinieken in Nederland te verrichten en ik vind dat toch niet fijn. Het is en vaak veel reistijd en ik vind om de zoveel jaar wisselen van baan eigenlijk ook wel prettig. En dat kan nu totaal niet.

Heb jij toen op een vacature gereageerd of gewoon bedrijven gemaild met een open sollicitatie en jouw situatie?

2 likes

Ik heb al een tijd de ambitie om team lead te worden. Nu krijg ik die kans doordat mijn manager met zwangerschapsverlof gaat. In eerste instantie was ik super vereerd en dankbaar dat ik dat in een veilige omgeving mag gaan uitproberen.

Alleen nu blijkt dat er eigenlijk niks tegenover staat. Zij zien coaching van de directeur als vergoeding, maar ergens vind ik dat wel heel makkelijk en mag ik hopen dat hij me kan helpen als ik ergens mee zit. Handig om te weten: Ongeveer 50% van mijn werk en 50% van mijn managers taken worden uitbesteed. Moet ik het inderdaad als een kans zien of hadden jullie ook iets van extra compensatie verwacht (hetzij salaris, hetzij een opleiding oid)?

3 likes

Ik zou persoonlijk nooit een functie met meer verantwoordelijkheden aannemen zonder dat daar iets concreets tegenover staat. Dus ofwel direct tredes / schaal omhoog of een concrete afspraak dat er bijvoorbeeld na 2 maanden wordt geëvalueerd en dan omhoog. En ook afspraken over wat er gebeurt als je collega weer terug is van verlof. Coaching is fijn maar zou voor mij echt niet voldoende zijn. Het brengen als een kans zonder dat er iets tegenover staat vind is voor mij een red flag.

9 likes

Coaching is in mijn optiek meer een must voor iemand die ervaring gaat opdoen als teamlead dan iets wat jij “krijgt”. Ik vind wat @quarterlife zegt een goede suggestie: een evalueermoment afspreken en dat ook op papier laten zetten. Zo gun je jezelf ook nog een moment om te kijken of alles wel bevalt.

1 like

Thanks voor jullie input! Het zat me al een tijdje niet zo lekker en jullie bevestiging is daarin heel fijn. Mijn inner critic vindt mij een zeur en vraag ik al gauw te veel, maar hierin had ik dus wel iets meer mogen verwachten/vragen. Komende week dus gesprek aangaan💪

1 like

Channel je inner organic raspberry confidence!

33 likes

Hahahaha! Love dit💪

1 like

Ja dat lijkt mij eigenlijk de enige manier en dan wel met een soort onafhankelijk mediator erbij (misschien iemand van HR? geen idee), zodat je een constructief gesprek krijgt hopelijk ipv aanvallen en gezeik twee kanten op

5 likes

Ik heb iets soortgelijks gehad, minder in de communicatie maar wel met onveilig gevoel voor iedereen tot gevolg. Wij hebben van buitenaf toen iemand die we kennen laten bemiddelen. Iedereen heeft vooraf met die persoon gebeld en daarna hebben we bij elkaar gezeten en alles uitgesproken. Heeft enorm geholpen.

3 likes

Ik ben op vacatures gaan reageren, maar had ook op alle kanalen (LinkedId, werk.nl etc) aangegeven op zoek te zijn naar werk en had dus ook veel contact met recruiters. Dit laatste heeft wel geholpen.

1 like

Wat een lastige situatie! Het lijkt me moeilijk om zo te moeten werken. Misschien is het een goed idee om inderdaad even met elkaar te gaan zitten en open en eerlijk te bespreken wat er speelt, zonder verwijten? Soms kan het helpen om een neutrale derde partij erbij te betrekken, ook al helpen de manager en coach nu niet, misschien is er een andere collega die als mediator kan optreden?

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen en de communicatie weer kunnen verbeteren. Veel sterkte!

2 likes

Ik vind mijn werk echt heel erg leuk. (En dat is ook het gevaar dus, ik blijf bezig). Ik merk alleen dat dit al mijn derde baan is, waarbij ik tegen dezelfde dingen aanloop. Nu gaan m’n ogen open en zie ik eindelijk dat het niet altijd de irritante leidinggevende of hoge werkdruk is, maar ik ben zelf het ‘probleem’.

Ik kan veel thuis werken, wat super fijn is. Toch voelt het bij mij juist heel benauwend? Ik ben continu gestresst en einde van de dag heb ik nooit gekookt, opgeruimd en een was gedaan bijvoorbeeld. Mijn man zegt ja logisch je moet werken! Maar heel eerlijk, ik ben echt van 8-18u alleen thuis en heb dan toch ergens wel een kwartiertje voor een stofzuiger?

Ik heb enorme bewijsdrang, perfectionisme en faalangst. Daarom denk ik altijd dat collega’s vinden dat ik te lang over een taak doe bijvoorbeeld. Ook schat ik steeds ongeveer mijn uren in, zodat ik een planning kan maken voor de dag/week. Ik merk alleen dat ik de uren steevast onderschat. Het klinkt dus heel makkelijk om mijn uren dan maar (bijvoorbeeld) dubbel te plannen. Maar dan krijg ik voor mijn gevoel niets gedaan die week en heb het idee dat collega’s daar weer wat van vinden… ook vind ik het soms echt lastig om aan m’n planning te houden. Dan maak ik een schema en dan red ik taak X toch niet binnen de gestelde tijd en dan is m’n hele planning in de war. Of ik wil lunchen om 12u maar dat lukt dan niet, dan gaat ook alles in de war… eindstand… ik krijg zooo weinig voor elkaar en zit door bepaalde deadlines zo vaak ‘s avonds nog te werken. En die zijn compleet mijn eigen schuld, zo voelt het ook echt. Ook als ik realistisch kijk hoor. Soms zit ik braaf m’n planning te maken en helemaal perfectioneren met kleurtjes en prio en automatiseringen. En dan denk ik - na 2 uur werktijd weggooien 🫠 - waaarom doe ik dit? Maak gewoon een lijst en gas geven, hop.
En ik heb het er heel vaak over met m’n collega en die heeft hier totaal geen last van. Die kan echt hoppa zo der hele to do lijst afvinken. En ook echt lekker concentreren. Ik ben met 80 dingen tegelijk bezig en dan bedenk ik er altijd een 81e bij… mijn mailbox loopt daardoor ook altijd achter want ik negeer het gewoon en stel het uit tot moment X. En dan krijg ik juist reacties als ben je dit vergeten? En dan staat altijd die collega ook in cc dus dan voel ik me nog idioter. pff sorry weet ook niet wat ik hiermee moet.

1 like

Misschien beetje impertinente vraag, maar heb je wel eens naar adhd gekeken en dan specifiek hoe het zich uit bij vrouwen?

11 likes

Wat is lekker om uit te delen op werk? Ik wil binnenkort trakteren maar heb geen zin om een saaie taart te kopen wil iets originelers.

1 like

Iets zelf gebakken, of worstenbroodjes /iets anders hartigs. Of een grote snoeppot neerzetten.
Ook niet heel origineel deze dingen :sweat_smile:

1 like

Wij hadden laatst iemand die had salades voor lunch

Als het zo warm blijft, een lekkere fruitsalade?

Heb zelf wel eens sotosoep neergezet voor de lunch, werd ook goed ontvangen

1 like