Ik vind mijn werk echt heel erg leuk. (En dat is ook het gevaar dus, ik blijf bezig). Ik merk alleen dat dit al mijn derde baan is, waarbij ik tegen dezelfde dingen aanloop. Nu gaan m’n ogen open en zie ik eindelijk dat het niet altijd de irritante leidinggevende of hoge werkdruk is, maar ik ben zelf het ‘probleem’.
Ik kan veel thuis werken, wat super fijn is. Toch voelt het bij mij juist heel benauwend? Ik ben continu gestresst en einde van de dag heb ik nooit gekookt, opgeruimd en een was gedaan bijvoorbeeld. Mijn man zegt ja logisch je moet werken! Maar heel eerlijk, ik ben echt van 8-18u alleen thuis en heb dan toch ergens wel een kwartiertje voor een stofzuiger?
Ik heb enorme bewijsdrang, perfectionisme en faalangst. Daarom denk ik altijd dat collega’s vinden dat ik te lang over een taak doe bijvoorbeeld. Ook schat ik steeds ongeveer mijn uren in, zodat ik een planning kan maken voor de dag/week. Ik merk alleen dat ik de uren steevast onderschat. Het klinkt dus heel makkelijk om mijn uren dan maar (bijvoorbeeld) dubbel te plannen. Maar dan krijg ik voor mijn gevoel niets gedaan die week en heb het idee dat collega’s daar weer wat van vinden… ook vind ik het soms echt lastig om aan m’n planning te houden. Dan maak ik een schema en dan red ik taak X toch niet binnen de gestelde tijd en dan is m’n hele planning in de war. Of ik wil lunchen om 12u maar dat lukt dan niet, dan gaat ook alles in de war… eindstand… ik krijg zooo weinig voor elkaar en zit door bepaalde deadlines zo vaak ‘s avonds nog te werken. En die zijn compleet mijn eigen schuld, zo voelt het ook echt. Ook als ik realistisch kijk hoor. Soms zit ik braaf m’n planning te maken en helemaal perfectioneren met kleurtjes en prio en automatiseringen. En dan denk ik - na 2 uur werktijd weggooien 🫠 - waaarom doe ik dit? Maak gewoon een lijst en gas geven, hop.
En ik heb het er heel vaak over met m’n collega en die heeft hier totaal geen last van. Die kan echt hoppa zo der hele to do lijst afvinken. En ook echt lekker concentreren. Ik ben met 80 dingen tegelijk bezig en dan bedenk ik er altijd een 81e bij… mijn mailbox loopt daardoor ook altijd achter want ik negeer het gewoon en stel het uit tot moment X. En dan krijg ik juist reacties als ben je dit vergeten? En dan staat altijd die collega ook in cc dus dan voel ik me nog idioter. pff sorry weet ook niet wat ik hiermee moet.