Werk (algemeen topic)

Snap dat het irritant is, maar dit heeft volgens mij nul zin. Reiskostenvergoeding is geen recht, dus als in je CAO 30 km max tot 6 ct per km staat, is dat gewoon de afspraak. Je hebt geen enkele geldige reden om dan niet te komen volgens mij.

8 likes

Het gaat om 11 september toch? Ik werk ook in een onderwijsinstelling waar iedereen van ver wordt geacht met OV te komen (voor personeel is er ook geen parkeergelegenheid beschikbaar). En juist daarom zijn ze best coulant in op zo’n stakingsdag vergaderingen en onderwijs (nog meer dan normaal) naar online te verplaatsen. Zeker omdat het vooraf is aangekondigd zorgen collegas er samen voor dat dingen die écht fysiek samenkomen inhouden op andere dagen worden gedaan.

Ik ken de CAO niet uit mijn hoofd maar wat als jij geen auto had gehad? Waarom jou verplichten te komen als de manier van vervoer niet mogelijk is… Lijkt me een heel valide argument

4 likes

Maar ze heeft wel de mogelijkheid om te komen (want een auto), dus daarmee geen valide argument.

3 likes

Ik krijg niet het gevoel dat dat je graag wil meedenken, maar daar kan ik naast zitten.
Maar als @PizzaFunghi gekozen heeft voor een NS Business Card en de werkgever dus niets anders vergoed (vanwege die keuze) dan lijkt met met lastig voor een werkgever te zeggen dat ze móét komen zonder een vergoeding en ervan uitgaande dat er alternatief vervoer voor haar beschikbaar is (ze kan vanwege de NS regeling haar auto hebben weggedaan, hem moeten delen met een partner of om andere reden niet beschikbaar hebben).
@PizzaFunghi zoals eerder aangegeven, als ik jou was zou ik me richten op de mogelijkheid van online werken voor je alternatief vervoer oppert

3 likes

Ik weet niet precies hoe het zit qua rechten. Maar ben je niet zelf verantwoordelijk om op locatie te komen? Ongeacht welke reiskostenvergoeding er is?

8 likes

Ja dat lijkt me ook. Zeker voor een aangekondigde staking, dan heb je tijd om een alternatieve manier te zoeken om op je werk te raken.

Ik zou eerder proberen of het mogelijk is om thuis te werken onder die omstandigheden @PizzaFunghi

1 like

Bedankt voor het meedenken iedereen, ook de kritische noot dat vergoeding geen recht is. Ik denk inderdaad dat het onderwijs online verzorgen de beste optie is. Ga dit volgende week ook meteen in de groep gooien zodat we op tijd een plan kunnen maken.

2 likes

Nou ja ik bedoel het verder niet onaardig, maar ik denk dat dit het standpunt van HR gaat zijn om eerlijk te zijn, dat heeft weinig te maken met meedenken. Dan kan je wel dreigen met niet komen, maar je staat niet in je recht volgens mij, dus dat lijkt me niet slim.

Ik had het trouwens opgevat als dat @PizzaFunghi het volledige bedrag van haar autoreis vergoed wilde krijgen, en ik denk dat dat er niet in zit. Wel mee eens dat ze voor de rit recht zou moeten hebben op de in de CAO afgesproken 6ct per km met een max. van 30 km per reis.

Bah ik heb echt geen zin om te werken morgen. Ik heb op mn flikker gehad van mn manager. Ik ben te fel (ja zeker een deel waarheid in). Er zijn blijkbaar 2 mensen die liever niet op kantoor zijn als ik er ben. Ik kreeg een hele stortvloed over me heen. Naar mijn punten of zienswijze werd niet geluisterd. Naar mijn mening zijn deze 2 collegas ook niet de braafste vanwege rasistische opmerkingen en micro agressie.
Een heel functiehuis herijking helpt zeker niet in mn werkplezier.

Ik begrijp er echt wel punten uit. Ik weet dat ik fel kan zijn. Maar dit was wel een grote bak stront.

Waar het op neer kwam. Mijn manager helpt me graag oprotten.

3 likes

Ik weet natuurlijk niet de exacte bewoordingen van jouw manager en ik weet ook niet hoe jouw band verder met hem/haar is. Maar wat ik zou doen is nogmaals het gesprek aangaan. Zowel met je manager als met die twee collega’s. En dan, hoe moeilijk ook, even niet om jouw kant te doen nu, maar om nogmaals te luisteren. Niet omdat jouw kant er niet toe doet, zeker wel, maar omdat het klinkt alsof het bij hu behoorlijk hoog heeft opgelopen en misschien al iets is wat al tijden speelt maar nu pas bij jou wordt aangekaart (als dat zo is, is dat ook niet oké!). Het klinkt niet alsof er nu ruimte is voor jouw kant. En wat je dan kunt doen, is echt luisteren zodat die ruimte er wel ontstaat. En jij ook jouw kant van het verhaal laat horen. Uit jouw verhaal klinkt het of jouw manager de kant van je collegas al heeft gekozen en dan de strijd aangaan heeft echt totaal geen zin. Tenzij je graag wel een andere baan wil of met een rotgevoel naar het werk. Nogmaals ik weet niet wat jouw manager precies heeft gezegd of dat ‘helpen oprotten’ vooral jouw interpretatie betreft maar van een manager verwacht ik ook wel meer dan gelijk dit soort dingen te zeggen. Vandaar dat het ook klinkt alsof er al langer iets speelt en het er nu uitkomt. Morgen met opgeheven hoofd naar kantoor (?) en een gesprek aanvragen. En blijf vooral rustig, luister en niet overal op happen bijvoorbeeld met ‘ja maar…!’ want dan bevestig je ze alleen maar. En wees daarin ook kritisch naar jezelf, maar vooral open voor hun ervaringen.

Ik hoop nu vooral niet dat je dit aanvallend opvat, dit is echt alleen helpend bedoeld. Ik heb soortgelijke situaties ook meegemaakt en vanuit verschillende posities. En het is echt een rot situatie. En precies daarom pleit ik er altijd voor om dingen zo snel mogelijk uit te spreken zodat het niet blijft etteren en een groot ding wordt.

5 likes

Dankjewel voor dit bericht. Het komt voor mij zeker niet aanvallen over, eerder opbouwend, dus oprechte dank!

Het gesprek aangaan vind ik inderdaad erg lastig, het liefste meld ik mij ziek. Maar dat zet zeker geen zoden aan de dijk.
Ik vind het persoonlijk erg slecht van mijn manager dat hij de namen heeft genoemd van deze 2 collegas. Hij zou hen in bescherming moeten nemen. Want nu weet ik wie dat zijn. Niet dat ik daar nu iets mee doe, dus dat scheelt.

Mijn band met mijn manager is niet al te top. Ene kant zou ik zeker met hem een gesprek willen aan gaan. Maar mijn gevoel is dat er totaal niet naar mijn kant van het verhaal geluisterd kon worden afgelopen week. Dat zit me best wel dwars. Mijn gevoel is op dit moment dat ik niks meer goed kan doen.

1 like

Kan ook best dat deze collega’s zich zodanig onveilig hebben gevoeld dat ze het zelf ook niet erg vinden of zelfs goed dat je hun namen te horen heb gekregen

Ik zou ook opnieuw in gesprek gaan om ook zelf te leren (je zegt zelf dat je weet dat je fel kunt zijn) en jouw uitleg alsnog te kunnen doen, jouw reden waarom

Lijkt me een onhoudbare situatie dat er collega’s zijn die niet willen komen als jij er bent en dat jij rondloopt met het idee dat je manager wil dat je oprot

5 likes

Ik vroeg laatst aan de collega achter de receptie of ze wat post-its had voor me. Ze wist niet wat het was :sweat_smile:

3 likes

Dankjewel voor je reactie!

Ik ga nog even goed nadenken wat ik wil aangeven in het gesprek met mijn manager. Alsin de eerste zin om te benoemen voor de start van het gesprek.

1 like

Ik maak nu ongeveer hetzelfde mee (ik ben ook te fel, te enthousiast, bemoei/meng me te veel, wil te veel) en het is zo’n rotpositie. Ik hou ontzettend veel van mijn werk, maar mijn manager ‘ergert zich aan me’ en zegt dat meerdere collega’s dat ook doen.
Ik schaam me er ook echt voor en weet niet zo goed what’s next. Ik moet me in ieder geval volgende week weer melden voor een gesprek. Heel veel succes ermee en als je je hart wil luchten, mijn DM staat open

9 likes

Ik vraag me af hoe vaak mannen te horen krijgen dat ze te fel zijn.
En een manager die zich aan je ergert omdat je te enthousiast bent en te veel wil klinkt voor mij heel onprofessioneel. Want dat zijn juist tekenen van betrokkenheid en liefde voor je werk, iets waar een werkgever heel veel aan kan hebben als je de kans krijgt dat op de juiste manier in te zetten. Een goede manager helpt je daarbij, in plaats van je te vragen je persoonlijkheid aan te passen.
Ja ik weet niet, ik vind dit niet helemaal eerlijk klinken @Luzarl. Maar wel echt een kut situatie, ook voor jou @Nox

19 likes

Dit sowieso zeker voor mijn gevoel. Maar ik kan het niet bewijzen ofzo.
Ik werk in een mannen gedomineerd werkveld. Van de 120 collegas op mijn verdieping zijn er max 10 vrouw.

Ik reageer fel omdat het me aangaat, ik het me aantrek ofwel effecten heeft op mij of mijn werk.

In de terugkoppeling van mijn manager was het alleen op mijn gedrag en niks inhoudelijks over mijn werk.

@Luzarl ook jij dankjewel voor je reactie. En voor jou ook veel sterkte in deze situatie.

5 likes

Nou ik heb collega’s bij wie ik wil dat ze zich meer met hun eigen werk bemoeien dan steeds met dat van mij. Misschien is ‘te enthousiast’ geen goede bewoording maar ik herken wel dat er mensen zijn die zo zijn en met wie ik niet graag samenwerk.

10 likes

Ik weet niet of je nog wil blijven werken daar of niet, want je zegt dat je werkplezier is verminderd. Anders gewoon een flinke oprotpremie onderhandelen en met een vaststellingsovereenkomst uit elkaar gaan. Dan hou je er tenmiste nog wat aan over en dan kan je gaan op jouw voorwaarden ipv wachten tot het helemaal niet meer werkbaar is en je zelf ontslag wil nemen.

2 likes

Nouja je hebt enthousiast en je gewoon ongevraagd bemoeien met anderen of hun werk. Dat kan dan vanuit enthousiasme zijn maar zorgt natuurlijk wel voor een onprettig werkklimaat voor anderen. Ik heb ook een collega gehad die alles ongetwijfeld vanuit positieve bedoelingen (enthousiast, hart voor de zaak etc) deed, maar die maakte het leven van ons hele team gewoon zuur. Tot het punt waarop het of hij eruit was of al onze teamleden.
Uiteindelijk kan elke positieve eigenschap natuurlijk doorslaan in iets negatiefs en ik vind het heel lastig om op basis van een eenzijdig verhaal te zeggen dat dit onterecht is of te maken heeft met iemands geslacht. Vind het in deze verhalen wel kwalijk dat men de ander niet eerst zelf aanspreekt en dit direct via de manager speelt.

Los daarvan lijkt het me een heel vervelende situatie om in te zitten @Nox @Luzarl. Zou eerst voor jezelf nagaan of je hier nog wel wil werken (als je echt denkt wat een onzin en het is onterecht dan zou ik bedanken om er te blijven of hier echt mee aan de slag te gaan) en zo ja kijken of je in gesprek kan om te begrijpen waar het precies in zit. En dan niet in de ja maar ik ben gewoon enthousiast, want dat kan maar het werkt uiteindelijk niet positief door. Je mag verwachten dat je manager of collega’s voorbeelden hebben waarover je in gesprek kunt.

15 likes