Ik haal de laatste jaren altijd ijsjes voor mn verjaardag om de trakteren, wordt iedereen bij ons wel blij van! Heb je wel een vriezer nodig
Niet origineel, maar mijn collega had laatst verse koeken van de AH meegenomen. Vond ze wel lekker. Ik heb ook collega’s die wel eens hebben getrakteerd op streekproducten
Spullen voor een ijskoffie-barretje?
Ik werd blij toen iemand van die uitdeel zakken chips mee had . Lekker voor rond 15.00
Thanks voor de tips allemaal.
Dit klinkt precies als een werkdag als die van mij en ik heb ook adhd. Ik heb ook een negatief zelfbeeld (daardoor). Ik lees nu een zelfhulp boek ‘Negatief zelfbeeld’ van Manja de Neef op aanraden van de POH om daar aan te werken. Ik ben namelijk nu ook bij mijn vierde werkgever in vijf jaar tijd beland waar ik tegen dezelfde dingen aanloop.
Ik zou proberen je in ieder geval minder bezig te houden met wat je collega’s vinden van hoeveel werk je gedaan krijgt. Waarschijnlijk zijn ze daar helemaal niet zo mee bezig als jij denkt. En ik zou ook stoppen met in de avonden doorwerken, zeker als je wel gewoon de hele dag aan het werk bent geweest. Jammer dan als je minder gedaan hebt gekregen dan je had gewild. Je bent gewoon de hele werkdag aan het werk geweest en daarin is hetgeen je nu af hebt gekregen voor jou blijkbaar het maximaal haalbare.
Heb je in je planning ook tijd gereserveerd voor mail en andere ad hoc zaken? Dat kan misschien ook helpen om je wat beter aan je planning te kunnen houden.
Ik heb standaard in mijn agenda 2x per dag een half uur tijd ingepland om mail te verwerken en nog een uur per dag voor ad hoc taken. Mijn mail verwerk ik volgens het one touch principe. Zodra ik ze open doe ik er ook iets mee. Dan beslis ik of dit binnen 5 min kan, zo ja dan doe ik het meteen. Duurt het langer dan 5 min dan doe ik het in de tijd die ik voor ad hoc zaken gepland heb. Duurt het langer dan 30 minuten dan plan ik het echt in mijn agenda in.
Macarons en baklava waren hier wel hits.
Bij mij op kantoor worden nieuwe collega’s zo slecht ingewerkt. Voor die mensen erg sneu, maar mijn team heeft er ook direct last van en opbouwend advies aan mijn mede teamleads wordt ook niet gewaardeerd.
Zoals anderen, herken ik je verhaal ook en heb ik ook ADHD.
Ik denk dat het goed is om niet zo streng te zijn voor jezelf, want dat werkt niet en gaat je ook niet helpen op de lange termijn. Ik denk ook dat je wellicht te strak plant als je de taken nooit binnen de gestelde tijd afhebt.
Wat voor mij werkt:
- Pomodoro timer (ook tegen de hyperfocus)
- Papieren to do lijstjes en die altijd op zichtbaar op mijn bureau hebben. Zodra ik het digitaal maak, is het uit zicht en vergeet ik het bestaan van mijn lijstje.
- Ik heb in mijn werk verschillende onderwerpen binnen mijn werk, dus heb ik mijn to do list in 4 of 5 vlakken verdeeld, zodat ik mijn taken over deze onderwerpen. Hierdoor blijft mijn to do list overzichtelijk ipv dat het een lange (vaak demotiverende) lijst is.
- Belangrijke en terugkerende taken zet in in mijn agenda. Voor mijn dit bijvoorbeeld mutaties checken, mensen uitnodigen voor een training of bijeenkomst of vacatures controleren.
- 3-4 per dag mijn mail checken en verder outlook sluiten. Deze momenten staan ook in mijn agenda. Als ik dit niet doe, ga ik direct met elk binnenkomend mailtje aan de slag, terwijl dit niet nodig is.
- Tijdens mail checken ook prioriteren; wat meteen kan/moet doe ik ook meteen, dingen die meer tijd kosten of kunnen wachten, zet ik op mijn to do lijst. Afgehandelde mail verplaatst of verwijder ik, zodat in mijn inbox alleen de mails staan waar ik nog wat mee moet.
- Meldingen uitzetten zodat je geen popup krijgt bij nieuwe berichten in teams of emails. Dit kan mij echt intens afleiden. Enige pop-up die ik krijg is van mijn agenda.
- Als ik me echt moet focussen ga ik thuis werken of zet een koptelefoon op met brown noise
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En wees echt niet zo hard voor jezelf en vergelijk je ook niet met je collega’s. Verder: Neem pauze (vandaar ook de pomodoro timer), want niemand kan 8 a 9 uur aan 1 stuk werken.
Als je je daar fijn bij voelt, bespreek het dan met je leidinggevende en/of collega’s. Dit heeft mij onwijs geholpen en doordat ik kan benoemen waar ik tegen aan loop en wat mijn leerdoel daarin is, zijn mijn collega’s ook bereid me te helpen waar nodig.
Oh goede tip, dankjewel. Vervelend dat jij dit ook zo ervaart! Heb je er privé ook veel ‘last’ van? Hopelijk helpt het boek je wat verder op weg! Ik ga het ook op mijn lijst zetten.
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Super fijn.
Dat streng zijn voor mijzelf is inderdaad wel een terugkomend ‘ding’, daar heb ik het ook vaak met mijn partner over.
Ik heb nu een Pomodoro timer geinstalleerd en ga daarmee aan de slag. Je suggestie van de papieren to do lijst en Outlook gewoon afsluiten zijn ook goede tips! Zo stom, het klinkt zo logisch. Maar mijn mailbox wegklikken klinkt zo ‘eng’ hahah. Brown noise vind ik ook heel interessant, ik kan uren zoeken naar een goede afspeellijst als ik thuiswerk want dan is het zo saai stil. Maar eindstand verlies ik me daar dan weer in ( ) of word ik er uiteindelijk alsnog door afgeleid.
@Sundance ook bedankt voor je tips!!
Fijn dat je wat met de tips kan! Ik heb je net een DM gestuurd met de afspeellijsten die voor mij werken, scheelt jou weer zoeken Ik zie overigens bewust voor afspeellijsten met focus muziek zonder zang, want dan ga ik weer naar de tekst luisteren of meezingen, haha.
Verder is het ook heel veel proberen en op mijn bek gaan hoor en gaat het bij mij ook nog wel eens mis. Toen ik dit aan het typen was voor jou, bedacht ik mij bijvoorbeeld dat ik te vaak toch outlook nog open laat staan. Vallen en opstaan en niet verwachten dat je vanaf nu alles goed doet.
Hoe gaat het hier mee? Ben je er nog uitgekomen met je collega’s?
Nee helaas niet, er kon geen onafhankelijk iemand bij onze vergadering aanschuiven. Situatie is hetzelfde en we spreken elkaar alleen wanneer we elkaar nodig hebben. Inmiddels worden de nieuwe vervangers al ingewerkt via mijn collega en mij, maar die hebben de rare sfeer ook direct door, hopelijk schrikt het hen niet af. We hebben het een beetje uit proberen te leggen.
ugh ik heb één collega die zo’n handje heeft van volledig eigenaarschap over dingen claimen terwijl hij daar de ervaring en positie helemaal niet voor heeft
zoveel kleine onderhuidse stekende acties bah
En dan zeker de verantwoordelijkheid niet claimen?
Dat hoop ik ook voor je! Hopelijk kunnen jullie allemaal weer gewoon door straks
Nog 3 dagen te gaan en nu al niks meer te doen, zo blij dat ik hier straks weg ben.
Ik loop tegen het volgende aan. Mijn werk heeft een dag ingepland om met het hele team een verkoopworkshop te volgen in een ander filiaal in een andere stad waar ik niet zo 1.2.3 ben. Maar, die dag valt in mijn vakantie, en is een normale vaste vrije dag van mij, en daarbovenop hebben mijn vriend en ik die dag een belangrijke afspraak staan bij de trouwambtenaar die we niet kunnen verzetten i.vm. tijd en mijn vriend die nog naar het buitenland moet voor werk. De trouwerij is een maand later. En nu komt het: ze zeggen dat die workshop verplicht is, kan dat zomaar?