Werk (algemeen topic)

Ik werk alleen maar nachtdiensten (nu ruim 4 jaar)

Ik ben vanaf volgende week zondag ook ingepland om dagdiensten te gaan werken naast mijn nachtdiensten.

Ik kijk hier ontzettend tegenop, mede omdat ik destijds al niet goed kon schakelen tussen dag/nacht werken.

Weet iemand of men dit zomaar kan doorvoeren?
Het is niet in overleg gegaan, er is wel aangegeven dat ik hierover terug gebeld zou worden wat niet gebeurd is.

Is er geen p+r met station? Of met plek voor een fiets en dat je dan met de fiets heen en weer kan?

Ik weet niet of je geen zin in lopen nu moet zien als een reden dat je deze baan niet echt leuk vind. Het klinkt eerder alsof je er niet bij stil hebt gestaan dat er de mogelijkheid bestaat dat je er niet makkelijk met de auto kan komen en/of extra parkeerkosten moet maken. Ik denk zelf dat je dit wel veel gaat tegen komen want er word nogal in gezet op ontmoedigen van de auto en juist het stimuleren van fietsen en ov. In steden kan je steeds vaker niet in de binnenstad komen/centrum met de auto.

1 like

Als er veel vacatures zijn in jouw werkveld kan je kritisch zijn. Als ik jou zo hoor wil je het liefst met de auto kunnen en voor de deur gratis parkeren. Kijk of je dat bij een andere vacature kan vinden.

3 likes

Maar als je puur naar de baan zelf kijkt, lijkt het je dan leuk? Ik reis zelf met ov en wij hebben diverse locaties, waarvan er twee voor mij dichterbij zouden zijn. Daar waren destijds geen vacatures, vandaar dat ik iets verder terecht ben gekomen. Ik vind het zelf echt helemaal prima. Het werk is heel leuk en het team zelf ook. Heb daarom sowieso de behoefte niet om op de locaties dichterbij te solliciteren. Ik kan ook deels thuiswerken en dat scheelt qua reistijd ook. Het is voor mij een stukje lopen, trein en een stukje lopen, maar heb er nog geen enkele keer moeite mee gehad. En trouwens, met de auto is niet altijd fijner of beter. Mijn treintraject heb ik nauwelijks problemen op, terwijl de weg die je met de auto aflegt echt zo’n stuk is waar dagelijks een lange file staat. Met ov en de benenwagen ben ik dus juist sneller

We kunnen hier een hele analyse op los laten maar als dit haar droombaan was, dan was 15 minuten lopen geen dealbreaker geweest en nu wel dus dan wil je het gewoon niet

7 likes

Haha sorry hoor🫣

Als er niet in je contract staat dat je alleen voor de nachten bent aangenomen dan mogen ze in principe van je verwachten dat je ook andere diensten draait. Ik weet niet onder welke cao jij valt, maar in de vvt is het zo dat je rooster 28 dagen van tevoren bekend moet zijn. Als het later is dan mogen ze geen wijzigingen doorvoeren zonder overleg met jou.

Edit: er is ook een wijziging ingegaan waarin staat dat je niet meer dan 35 nachtdiensten mag werken in een periode van 13 weken. Ik weet dat dit bij ons echt veel gedoe opleverde met de vaste nachtdiensten.

1 like

Kijk ook even naar de voordelen van werken in t centrum. Ik kan in mijn pauze een broodje halen,(of een ijsje met een collega) even snel een boodschap doen bijv bij kruidvat en / of na het werk nog wat meenemen. Ook doordat ik de fiets daar heb staan wat handig is met personeelsuitjes(uit eten in het centrum is dan altijd op loopafstand), om even een pakketje weg te brengen of om sneller bij die winkels te zijn.
Ik vervloek het ook wel eens hoor, maar toch.

5 likes

Dankjewel voor je antwoord.

In dat geval ben ik het haasje vrees ik, dit staat namelijk niet in mijn contract aangegeven.

Laatstgenoemde ben ik van op de hoogte.
We hebben iemand rondlopen die veel meer dan 35 in 13 weken werkt/heeft gewerkt.

De werkgever weet dit maar ziet ook dat de bezetting op die manier rond is en dus geen problemen oplevert :grimacing:

1 like

Nou geen problemen oplevert…de arbeidstijdenwet zal hier toch wel overschreden worden met enige regelmaat vrees ik bij zoveel nachten.
Als er dan iets gebeurt ga je al werkgever natuurlijk volledig nat.

1 like

Zeker waar.

Betreffende persoon werkt ook alle weekenden.
Werkgever gaat hier gewoon mee akkoord tot ergernis van veel collega’s.

Een ruggengraat is ver te zoeken in dit verhaal.

Ze mogen je niet aansluitend op je nacht een dag geven. Als je zondag in de nacht gaat, werk je dus maandag ook. Is dinsdag je uitslaapdag. Die is dan verplicht. Voor je ritme. Wanneer je dan woensdag een dag werkt kun je dus nagaan dat dit niet wenselijk is. Ik heb ook een werkgever die hier niks mee wil doen, maar mijn planner snapt dit wel.

1 like

Gebeurd helaas wel.

De dag dat je uit de nachtdienst komt wordt bij ons gezien als een vrije dag.

Fijn dat je planner het wel begrijpt, maar tot in hoeverre kan die de situatie beïnvloeden?

Mijn ervaring als planner was dat ik tot een bepaalde hoogte de situatie kon beïnvloeden. In principe probeerde ik zo gezond mogelijk te roosteren. Maar als het soms niet anders kon qua rooster dan zei de teamleider of locatiemanager: dit moet gewoon gebeuren. En dan kreeg ik de opdracht om het ook op die manier uit te voeren. Er kan soms wel sprake zijn van verworven rechten, maar ik denk dat dit weinig stand houdt als de organisatie een goede reden heeft om dit aan te passen.

5 likes

Helder ja.

Ja ik weet dat het gebeurd. Maar dan zou je dus middernacht naar huis gaan. Aangezien je dan op een vrije dag werkt. Zo heb ik dat ook uitgelegd toen ik met een feestdag waarvan ik vrij zou zijn nog een nachtdienst te pakken had en die niet wilde/zou werken. Hadden hem er later ingedrukt op orde van de leidinggevende omdat niemand hem werken wilde.

1 like

Ik hoop dat dit het goede topic is hiervoor maar ik was benieuwd of iemand mij de weg kan wijzen wat ik het beste kan doen.
Het gaat om een ziektesituatie en ik verwacht dat er een VSO aangeboden gaat worden. Ik wil rechtsbijstand contacten erover of is dat niet de beste 1e aanspreekpunt en moet ik dit eerst met met bedrijfsarts overleggen? Wil ook het UWV later contacten om info in te winnen over alle rechten en plichten van de invalshoeken want dit is gewoon klote :frowning:

1 like

Ik zou contact opnemen met je rechtsbijstand. Wat ik ervan weet (mijn vriend zat in een soortgelijke situatie) dat je niet ziek mag zijn op het moment dat je de VSO tekent. Let even goed op hoe het zit met daarna solliciteren van uit het uwv. (Daar loopt vriend nu tegen aan.)

Dankjewel! Ik heb idd iets daarover gelezen en dat je mogelijk ook geen recht meer hebt op WW of ZW uitkering. Ik ga rechtsbijstand wel even bellen.

1 like

Een vso kan zo opgesteld worden dat je je recht behoudt op een uitkering. Dan moeten er bepaalde dingen wel/niet instaan. Er zijn ook bedrijven die je daarbij kunnen helpen en ook met de onderhandeling voor een vergoeding.

1 like