Dank @Luzarl en @Mrs.Fraser het is toch een opluchting om te horen dat anderen dit ook hebben. Het is gewoon erg druk op mijn werk en was mij even allemaal te veel geworden.
Ben uitgenodigd voor gesprek! Blijkbaar was hun mail niet aangekomen…
Een tip gevraagd: Ik ben sinds een jaar leidinggevende en dat gaat prima. Maar een van de meest simpele dingen vind ik heel ingewikkeld.
Ik werk op een kantoor naast mijn team en soms hoor ik ze mega veel kletsen en overleggen over alles. Opzich fijne werksfeer, maar wanneer het druk is vind ik meer focus en zelfstandigheid ook nodig.
Hoe kun je dit bij ze aangeven zonder flauw of belerend over te komen? Wil er niet een heel ding van maken ofzo, liever iets simpels.
“Gezellig hier, maar zorgen jullie dat het werk ook af komt?” En al het andere want ik kan bedenken vind ik een beetje flauw klinken? Maar misschien wil ik te aardig gevonden worden haha. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Is het werk niet af dan?
Als het geen invloed heeft op hun werk of de kwaliteit daarvan dan zou ik het zeker laten, juist voor de gezellige werksfeer
Niet door zoiets te zeggen als je hier zelf voorstelt. Ik zou daar echt de kriebels van krijgen en best vervelend overkomen.
Denk dat de belangrijkste vraag voor nu is, komt het werk ook daadwerkelijk niet af? Want als het werk gewoon af komt (en je gaf aan dat targets verhoogd worden, dus zou denken dat het werk wel afkomt) zou ik er niks van zeggen denk ik. En je zegt ook dat het overleggen is, waarom zou je dat willen stoppen?
Denk dat je je ook echt moet afvragen of het de werksfeer niet negatief gaat beïnvloeden als je er wat van zegt.
Heb je iets van noise cancelling headphones die je op kunt doen?
Edit: lees het vooral als dat je zelf meer focus wilt voor je eigen of is dat niet het geval?
Ik vind t ook dubbel want vind die sfeer ook heel fijn. Dit gaat om momenten dat het druk is (vooral door veel verandering op het moment). Ook dan is het soms onrustig en gaat iedereen met elkaar bemoeien of ‘helpen’ waardoor de efficiëntie weg is.
Ik wil ieder daarbij ook het gevoel geven dat ik erin geloof dat ze zelfstandig moeten kunnen beslissen en of de zelfverzekerdheid voelen het op te lossen.
Mmm is dat niet een invulling vanuit jouw kant? Dat er hierdoor dus geen zelfstandigheid of zelfverzekerdheid is
Maar het is nog steeds niet duidelijk of het werk af is of niet. Waarom moeten ze zelfstandig werken als je gisteren nog post dat projecten zo succesvol zijn dat de targets 30% opgeschroefd worden? Klinkt alsof het dan prima gaat toch. Zou er als je collega de kriebels van krijgen dat een leidinggevende zich direct na haar verlof zo graag wil laten gelden.
Niet alleen als deze net terug is van verlof…
Oke iets meer info: meer orders betekent ook meer klantvragen etc. Dus die afdeling heeft het soms wat drukker en daarbij ook wat nieuwe werkwijzes gekregen.
Ik wil het juist luchtig houden en ze motiveren soms zelfstandiger te werken, omdat ze dat prima kunnen. Het is miss ook een kwestie van wennen of het zelfvertrouwen krijgen en zelf op te lossen.
Wil juist de positiviteit behouden.
Sommigen hebben in het verleden ook aangegeven niet goed te kunnen focussen door onrust/kletsen. Dus zaken als headsets etc zijn al geregeld.
Niet al het werk komt af, omdat ze veel op elkaar leunen.
Wat ik nu denk te doen is zelf in de 1:1 vragen waar ze nog tegenaan lopen nu alles een tijdje zo draait, of ze nu meer rust ervaren in het team en of ze de zelfstandigheid voelen zaken zelf te kunnen oplossen of nog ergens ondersteuning bij nodig hebben. Komt denk ik beter over dan een opmerking tussendoor indd.
In 1 op 1 gesprekken een duidelijke doelstelling stellen en daarbij vragen wat iemand nodig heeft. Ga je het zelfstandig halen? Top. Wil je dat ik iets doe zodat je je minder laat afleiden? Ook top.
Zoiets zou ik doen
Ja dit zou ik ook doen, en in dezelfde ruimte werken als hen.
Ik lees hier nu vooral gesloten vragen, misschien is dat toeval, maar ik zou vooral ook open vragen stellen in die 1-op-1 gesprekken. Hoe ze de sfeer, werkomstandigheden en samenwerking op de afdeling nu ervaren, wat ze anders of beter zouden willen zien of doen.
Ik heb gister te horen gekregen dat mijn contract toch verlengd gaat worden. Heel fijn maar wel even schakelen want ik was al aan het solliciteren eigenlijk. Maar ik ben wel heel blij!
Wat fijn, gefeliciteerd! Had je ‘t zelf helemaal niet meer zien aankomen?
Nee, ik was er echt vanuit gegaan dat het besluit definitief was. Maar ik ben ook liever realistische pessimist dan een teleurgestelde romanticus
Oh dit snap ik heel goed hoor! Toch kutter om wel een sprankje hoop te houden en dan alsnog teleurgesteld te zijn. Gefeliciteerd uiteraard. 🫶🏽