Als je nog geen 2 jaar ziek bent dan zou ik geen VSO tekenen, want je werkgever hoort je sowieso 2 jaar door te betalen bij ziekte. Als ze je eerder willen ontslaan dan krijg je inderdaad problemen als je een uitkering wil. Als het wel om ontslag na die 2 jaar gaat dan is het als nog verstandig rechtsbijstand in te schakelen!
@Sensatie en @quarterlife dankjewel voor jullie antwoorden. Het gaat om korter dan twee jaar met een tijdelijk contract. Het zou meer ellende zijn voor de werkgever in dit geval gezien de einddatum van mijn contract, dat is echt bijna. Maar goed, dat is mijn mening en zij denken natuurlijk alleen maar we moeten er vanaf want geen zin in
Heb iig rechtsbijstand ingeschakeld en een jurist gaat er nu mee aan de slag. Ben benieuwd. Wil best met een VSO uit dienst als mijn uitkering maar blijft, want geen zin om met deze werkgever verbonden te blijven op deze manier.
Wat vriend heeft gedaan, beter gemeld dag voor tekenen vso en daarna uitkering bij uwv aangevraagd. Enige wat nu ‘onhandig’ is dat hij sollicitatieplicht heeft terwijl hij nog ziek (burn-out) heeft. Maar door rustig wat gesprekken te voeren met o.a. recruiters en loopbaanbegeleiding bij fnv komt dit ook goed. (Plus luxe van een erfenis dus tijd om het uit te zingen mocht het allemaal langer duren.)
Ik heb zojuist ontslag genomen/ontslagen; vrijgesteld van werk tot eind van het contract, want dat is namelijk ook de datum dat ik uit dienst zou zijn als ik “gewoon” op zou zeggen. Pff wat een opluchting. Ik zat hier al sinds het begin van het jaar niet meer op m’n plek en het werd eigenlijk alleen maar kutter.
Zojuist in de auto naar huis toch even een potje gehuild. Ik voel me opgelucht, maar het doet ook pijn dat het blijkbaar wederzijds was, terwijl daar dan niet over gepraat wordt. Terwijl ik wel al meerdere malen had aangekaart dat ik hiermee zat.
Nouja, nu maar even een weekje rust en daarna starten met solliciteren. Zin in
Nou de bevestiging is binnen, mijn werkgever wilt van me af (middels VSO). Er is nauwelijks contact mogelijk en ik krijg bijna geen vragen beantwoord. Gelukkig heb ik al juridisch hulp ingeschakeld maar snap echt even niet hoe ik in deze situatie beland ben. Ben pro in het kiezen van slechte werkgevers
Kun je misschien via HR het gesprek laten verlopen?
ik ga er vanuit dat die VSO door HR is opgesteld eigenlijk.
Vervelend hoor @Moa, laat het contact lekker via je juridische hulp lopen nu, daar zijn ze voor.
Ja maar het gesprek loopt niet altijd met/via HR. Vandaar de vraag.
Als je uit dienst gaat voor het einde van het jaar, heb je dan eigenlijk recht op een deel van de eindejaarsuitkering, of is dat niet verplicht vanuit werkgever?
Jazeker. Je bouwt maandelijks een deel van het totaalbedrag op. Je ontvangt dan je eindejaarsuitkering naar rato.
En @Stroopwafel helaas is er niet echt een HR afdeling en hij is nog niet opgesteld. Wel is het alvast gedeeld dat ze ermee bezig zijn. Ik ga er idd zelf geen energie meer in steken. Er is een reden dat ik ziek thuis zit en dit gedoe ga ik/wil ik mijn herstel niet laten belemmeren verder. Juridisch hulp mag er lekker mee aan de slag
Het valt me soms echt op hoe slecht twintigers met de computer om kunnen gaan. Ik had nu een meid die niet wist hoe je op de computer je mail kan lezen Ze vroeg naar welke website je dan moet gaan. Herkennen jullie dit?
Ik hoor dit vaker maar zelf nog niet meegemaakt, ik ben eind twintig en kan dit in ieder geval wel maar heb ook typecursus gedaan en meer opgegroeid met computers dan smartphone/tablet, denk dat dat voor jonge twintigers alweer anders is
Als eindtwintiger ben je voor mij een bijna dertiger! Ik heb ook regelmatig dat ik hun vraag gewoon in eerste instantie niet begrijp, omdat ik dan denk: huh nee dit zal je wel niet bedoelen. Of bijv collegas die dan alleen het scherm aanzetten en niet de computer zelf
. Maar het zal inderdaad heel erg uitmaken of je met computers bent opgegroeid of alleen met een tablet/telefoon ofzo.
@Blablabla dit klinkt echt als zo’n jaren '90/2000 ‘blondjes mop’ () waarin iemand geen backspace maar tippex gebruikt op het scherm
Dan sta je toch echt gek te kijken.
Mijn werk (onderwijsinstelling) heeft een auto ontmoedigingsbeleid. Je krijgt ook maar tot iets van max 30 km enkele reis vergoed en dan een paar cent, dacht iets van 6 cent per km. Maar goed, tot een paar maanden terug waren mijn arbeidsvoorwaarden heel goed qua scholing dat ze voor me betaalde dat ik het geen probleem vond, maar dat is nu niet meer van toepassing. Sinds begin dit jaar konden we kiezen uit of een auto vergoeding (vergoeding was verwaarloosbaar met het aantal km die ik maakte) of een OV businesscard en voor dat laatste heb ik gekozen. Nu lees ik dat de NS weer stakingen aankondigt in september en ik weet van vorig jaar dat dat voor flinke chaos zorgde bij ons, ik ging toen nog met de auto.
Nu twijfel ik, ga ik op eigen kosten met de auto a 82km enkele reis. Of ga ik op mijn strepen staan bij HR en worden gezien als zeikerd dat ik perse mijn reiskosten vergoed wil krijgen of dat ik anders niet kom? Of ga ik management overtuigen om het online te doen, iets wat vorig jaar absoluut geen optie was?
Snap dat het irritant is, maar dit heeft volgens mij nul zin. Reiskostenvergoeding is geen recht, dus als in je CAO 30 km max tot 6 ct per km staat, is dat gewoon de afspraak. Je hebt geen enkele geldige reden om dan niet te komen volgens mij.
Het gaat om 11 september toch? Ik werk ook in een onderwijsinstelling waar iedereen van ver wordt geacht met OV te komen (voor personeel is er ook geen parkeergelegenheid beschikbaar). En juist daarom zijn ze best coulant in op zo’n stakingsdag vergaderingen en onderwijs (nog meer dan normaal) naar online te verplaatsen. Zeker omdat het vooraf is aangekondigd zorgen collegas er samen voor dat dingen die écht fysiek samenkomen inhouden op andere dagen worden gedaan.
Ik ken de CAO niet uit mijn hoofd maar wat als jij geen auto had gehad? Waarom jou verplichten te komen als de manier van vervoer niet mogelijk is… Lijkt me een heel valide argument
Maar ze heeft wel de mogelijkheid om te komen (want een auto), dus daarmee geen valide argument.
Ik krijg niet het gevoel dat dat je graag wil meedenken, maar daar kan ik naast zitten.
Maar als @PizzaFunghi gekozen heeft voor een NS Business Card en de werkgever dus niets anders vergoed (vanwege die keuze) dan lijkt met met lastig voor een werkgever te zeggen dat ze móét komen zonder een vergoeding en ervan uitgaande dat er alternatief vervoer voor haar beschikbaar is (ze kan vanwege de NS regeling haar auto hebben weggedaan, hem moeten delen met een partner of om andere reden niet beschikbaar hebben).
@PizzaFunghi zoals eerder aangegeven, als ik jou was zou ik me richten op de mogelijkheid van online werken voor je alternatief vervoer oppert