Nou follow-up van dit. Nog geen uitkomst uit de hele situatie, wel nu al 4 weken non stop hartkloppingen en doorgestuurd terug naar de medisch psycholoog met een hoge bloeddruk en het vermoeden van trauma herbeleving. Echt top dit. Ik weet ook niet zo goed of het nu goed voor me is om op de hoogte te blijven van de situatie of juist moet vragen me er helemaal buiten te houden.
18 oktober intake, dus dan bespreek ik het maar.
Ben benieuwd wat jullie vinden. Salarisvoorstel nieuwe job. Duizend euro bruto meer op jaarbasis, maar wel 4 dagen per week ipv 5 om 4 wat ik nu werk. Ik sta er wel voor open om minder te werken (luie millennial ;)), maar ga ik er dan goed op vooruit? Moeite waard om iets verder te onderhandelen?
Kan nu prima van mijn salaris rondkomen. Plus ik krijg er nog meer vrije tijd voor terug omdat mijn reistijd 40 min per dag wordt ipv ruim 200 min.
Wat doe je met een stagiaire die rare geluiden maakt, ook tijdens interactie met klanten? Oke en dan de andere problemen, daarnaast is ze gewoon heeeel sociaal onhandig, zo erg dat ik me toch een beetje schaam tegenover de klanten…
Dit terwijl die interactie zo’n groot onderdeel van de job is en niet alleen voor de leuk, het gaat om de zorg sector. Ze blijft ook bezig over niet relevante details (tot de ergenis van de al gestreste mensen) en het doorgeven van de juiste informatie/kennis lukt gewoon niet. Dit terwijl ze binnen een paar weken gaat afstuderen. Je wilt haar helpen maar je weet niet eens waar te beginnen, er lijkt zoveel kennis te missen/niet binnen te komen al leg je het stap voor stap uit. En tegelijkertijd vertelt ze ONS wat te doen of wat er nodig is als we onderling overleggen en zij staat er bij. Er is al zoveel uitleg en advies gegeven maar dan zegt ze dat ze het al wist of snapt het gewoon niet.
Ze gaat bijna afstuderen. Maar als ik dit lees heeft ze de juiste capaciteiten toch (nog) niet? Gaat ze haar stage desondanks wel halen met een voldoende?
Gesprek met haar en haar schoolbegeleider.
Maar is dit ook al met haar besproken? Het leest alsof jullie wel uitleg en advies geven maar niet zijn gaan zitten om deze feedback terug te geven en dat zou natuurlijk kwalijk zijn.
Minder werken is echt heel fijn maar die €1000,- bruto per jaar ga je eigenlijk niets van merken.
4 dagen werken is heel chill en zou ik niet meer anders willen maar ik zou ook op andere punten vergelijken. Hoe zit het met pensioenopbouw (zowel absoluut bedrag dat je opbouwt als percentage dat jij bijdraagt), vakantiedagen, reiskostenvergoeding bijvoorbeeld. En als dit het eerste bod is zou ik altijd een tegenbod doen, bij een overstap is hét moment om een mooie stap te maken.
Je kan natuurlijk altijd proberen er meer uit te halen maar als de arbeidsvoorwaarde min of meer gelijk zijn met een dag minder werken per week zou ik echt super tevreden zijn.
Ik zou proberen terug te rekenen. Dus je salaris van nu omturnen naar 4 dagen en vice versa. Want dan ga je er in principe een stuk meer dan 1k per jaar op vooruit omdat je van (ik gok) 36 naat 32 uur gaat.
Als de secundaire voorwaarden redelijk gelijk zijn én dan ook nog die extreme reistijd minder wordt: doen!!
Los van het geld is het al een vooruitgang. Dus wat wil je zelf? Voelt het nieuwe bedrijf goed?
En qua geld: ik vind het geen denderende vooruitgang, dus zou er meer uit willen slepen. Het enige moment is bij switchen van job om effe flink wat meer te cashen dan nu.
Uitgaande dat je van 40 nu naar 32 uur gaat, dan is heb je een salaris stijging van ruim 20%. Je voelt dat echter niet in je portemonnee omdat je je uren aanpast. Ik ben het eens met anderen dat dit het moment is om lekker te cashen maar het is niet helemaal eerlijk de salarissen met elkaar te vergelijken zonder daarbij de daling van uren in acht te nemen.
Je kunt altijd proberen te onderhandelen maar ik zou wel in je achterhoofd houden dat je salaris met 20% stijgt in dit voorstel dan slechts enkel de 1000 euro te zien.
Heb me wegens het late tijdstip niet zo goed uitgedrukt, maar realiseer me idd dat het sowieso een vooruitgang is omdat ik ongeveer hetzelfde salaris krijg voor 32 ipv 36 uur. Arbeidsvoorwaarden zijn verder min of meer gelijk. En de kortere reistijd is het bijna alleen al waard, dat was namelijk een dealbreaker in mijn huidige baan.
Maar jullie hebben gelijk, dit is natuurlijk hét moment om te proberen er iets meer uit te halen. Wat is dan reëel? Als mij bijv 4000 pm wordt aangeboden, voor 4200 gaan bijv?
Ik vind 200 bruto wel erg bescheiden. Maar ik heb ook geen kennis van je sector, de salarisbandbreedte/het CAO, etc.
Als dit hun eerste bod was dan valt er altijd nog meer uit te slepen. En probeer niet vanuit hun te denken maar vanuit jezelf. Wat wil jij verdienen? En denk als een middelmatige witte man! Zou die meteen het eerste bod accepteren? Natuurlijk niet! Bedenk wat jij wil verdienen en gooi daar nog wat bovenop zodat je onderhandelruimte hebt.
Haha dat is goed advies! Ben op dit gebied ook veel te bescheiden, ben bang de andere partij af te schrikken. Gaat overigens om een redactiefunctie.
Ik zou eens onderzoek doen naar wat andere bedrijven voor die functie betalen, dan kan je ook gegrond je argument maken voor een passend salaris.
Klinkt echt heel bijzonder! Een vraag obv jouw omschrijving, kan er sprake zijn van autisme? Ik herken het een en ander uit mijn directe omgeving. Lijkt me nuttig om in gesprek te gaan met stagebegeleider ook.
Ik zou met de stagiaire in gesprek gaan en haar laten weten dat je haar op dit moment onvoldoende vindt functioneren om haar een voldoende te geven voor deze stage en haar ook duidelijk uitleggen waarom en wat je van haar verwacht qua verbetering. Ik zou vervolgens ook een gesprek voeren met haar en haar begeleider vanuit school om haar stage tot nu toe te evalueren. Ik zou dit wel eerst bespreken met de stagiaire in bovenstaand eerste gesprek zodat ze niet wordt verrast dat je een driegesprek wil voeren. Zo is ook haar school op de hoogte en kan je meer informatie over haar eerdere functioneren horen en misschien tips krijgen voor de verdere aanpak.
Is toch niet eerlijk om een paar weken voordat ze klaar is zoiets terug te koppelen, dat ze onvoldoende functioneert voor een voldoende? Dan had het veel eerder aan haar teruggekoppeld moeten worden. Ze heeft nu nog maar een paar weken de tijd om te verbeteren. Veel te kort, gezien stages meestal een paar maanden duren. Sorry, maar zo ga je gewoon niet met mensen om. En dat gesprek met de begeleider had eerder moeten plaatsvinden. Zo kun je de verwachtingen van een ander niet managen en komt dit als een verrassing uit de lucht vallen. Oneerlijk.
Verder helemaal eens met wat @Druppels zegt.