Werk (algemeen topic)

Voor mails doe ik hetzelfde als @Druppels

Ik knip grote dossiers op in deeltaken die in 30-90 minuten uit te voeren zijn. Want een groot blok “Werken aan dossier X” in mijn agenda reserveren werkt niet, maar een uur reserveren voor “MT notitie dossier X schrijven” wél. En als er toch iets over dat uur heen komt dan schuif je het makkelijker op dan een blok van een paar uur. Ik gebruik ook microsoft planner om overzicht te houden.

En heel flauw: maar begin met nee zeggen, kijk wat je kan uitbesteden, doe niet gelijk overal iets mee, wees kritisch op wat er gevraagd wordt en vraag aaaaltijd wanneer reactie verwacht wordt en of het echt zoveel prio heeft. Juist als dit een organisatiebreed probleem is. Ik heb de afgelopen periode weinig gewerkt en daardoor zijn mails langer blijven liggen dan ik normaal zou doen. Er is niks omgevallen en er zijn ook weinig mensen die een reminder hebben gestuurd, dus kennelijk was het allemaal toch niet zo urgent als het leek.

4 likes

In aanvulling op alle tips die hierboven staan kijk ik ook per week of dag hoe ik me voel. Klinkt heel zweverig, maar soms kan ik me gewoon niet concentreren op langere stukken schrijven, maar kan ik wel prima een uur lang mails wegwerken of een rondje langs mijn team kopen om te kijken hoe het met iedereen gaat. De tip om alles vooraf in mijn agenda in te plannen werkte bij mij echt niet. En ik ga soms ook ergens anders werken als ik bijvoorbeeld een voorstel moet uitdenken of een stuk moet redigeren, in een café of de sportschool, haha. Dan sluit ik ook outlook af en lukt het veel beter om Teams te negeren.

1 like

Mijn contract loopt eind deze maand af. Ik verwacht te kunnen blijven, maar ik vind het heel vervelend dat ik nog niets heb gehoord. Mijn manager is continue in gesprek en zodra hij is er is, is de rest van mijn kantoor er ook. Ik vind het dan zo suf om te vragen naar een verlenging? Daarnaast wil ik eigenlijk graag opnieuw naar mijn salaris kijken. Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aanpak? Per mail lijkt me zo gek

1 like

Kun je niet even wat inplannen in zijn agenda? Scheelt vragen op de afdeling zelf.

3 likes

Lees je even in over de aanzegverplichting. Waarschijnlijk heb je sowieso nu al recht op extra geld omdat je werkgever te laat is met laten weten of je contract verlengd wordt.

10 likes

Ik heb sinds een tijdje een andere leidinggevende waar ik helemaal niets mee heb/kan en had echt geen idee dat dat zoveel invloed zou hebben op mijn werkplezier. Ik zie/spreek diegene gelukkig heel weinig alleen het bedrijf gaat nu een kant op waar ik echt niet achter kan staan. Ik werk vrij dicht tegen het bestuur aan maar mijn collega’s en ik worden nergens in meegenomen en er gebeuren allerlei rare dingen. Ik word er erg onrustig van en vind het ook moeilijk om te bedenken wat ik nu wil. Ik werk er al erg lang en heb ook een team van leuke mensen om me heen, veel vrijheid wat heel fijn is icm co-ouderschap, dus solliciteren is ook best wel spannend. Iemand in zo’n situatie gezeten die het uitgezeten heeft (dus wachten tot leidinggevende weggaat, op deze posities blijven mensen vaak niet jaren en jaren zitten)?

2 likes

Echt niet te vergelijken, maar ik snap wel je frustraties.
Ik ben aangenomen door iemand die twee maanden mijn leidinggevende is geweest. Wij hadden echt een hele fijne “werkrelatie”. Zij deed het alleen ai, en kreeg ik dus een nieuwe leidinggevende. Geen klik, ze had een andere visie voor de organisatie en heeft m’n contract niet verlengd. Ik zag haar ook niet vaak, maar tijdens bilas werd snel duidelijk dat we elkaar niet begrepen en er geen connectie was. En dat kan inderdaad echt een enorme impact hebben op je werkgeluk. Nog los van dat ze m’n contract niet verlengde, was het ook echt niet leuk met haar. Ik wilde het uitzitten want het was een mega grote organisatie en was intern al aan het rondkijken, maar kreeg de kans dus niet.

Hoe groot is je cirkel van invloed? Kan je überhaupt nog iets? Ik zou denk ik om me heen kijken als er geen zicht is op verandering. Je spendeert veel tijd op werk en het leven is veel te kort voor stomme leidinggevenden.

1 like

Is het echt alleen de nieuwe leidinggevende, of is diegene onderdeel van een grotere koersverandering? Aangezien je zegt dat het bedrijf nu een kant op gaat waar je niet achter staat. Mijn partner heeft een tijdje een leidinggevende gehad waar hij heel moe van werd, maar die persoon was wel aangenomen door de directie als onderdeel van een grotere verandering van richting van het bedrijf. Na een jaar of twee het uitzingen en steeds minder werkplezier en ook het besef dat dit niet een tijdelijke fase was maar echt een permanente verandering is hij van baan gewisseld.

Los daarvan denk ik dat het sowieso best positief kan zijn om af en toe van baan te wisselen. Mijn partner heeft toen echt een goede stap gemaakt qua functie, salaris en arbeidsvoorwaarden, dus heel blij dat hij de stap gezet heeft. Ik zelf heb een baanwissel na 8 jaar vooral verfrissend gevonden: met nieuwe mensen werken, geen oude ergernissen over het bedrijf en collega’s, weer wat nieuwe dingen leren etc. Je zou nu best rustig rond kunnen gaan kijken en als je iets leuks ziet solliciteren en eens kijken hoe je dat vindt en hoe dat loopt. Solliciteren zonder druk is best een goede uitgangspositie.

3 likes

Ik heb wel eens in een soortgelijke situatie gezeten en ben toen niet weggegaan. Vooral omdat voor mij andere zaken zwaarder wogen dan de leiddinggevende, waar ik slechts minimaal contact mee had. Dat was voor mij: leuk contact met leuke collega’s, betekenisvol werk en een stuk vrijheid. Dat lees ik ook wel terug in jouw stuk. Ik heb het destijds dus uitgezeten, was echt niet altijd gemakkelijk, en uiteindelijk is deze leidinggevende ook vertrokken, want die had gewoon weer zin om zich ergens anders belangrijk te voelen :grimacing: Heb je gelijkgestemden onder je collega’s waar je dit mee delen kan?

2 likes

@chachaloco @sashiko @Billy

Dank voor jullie reacties. Allemaal herkenbaar wat jullie schrijven. Solliciteren zonder druk is inderdaad best wel fijn, dit doe ik ook al wel een jaar of 2, maar nog niet de baan gevonden waar ik echt een goed gevoel bij krijg. Mijn leidinggevende is inderdaad onderdeel van een grotere verandering wat het extra lastig maakt. Ik zit momenteel ook verder niet echt lekker in m’n vel wat ook niet mee helpt. Nog maar eens even goed over nadenken…

Ik zou in elk geval geen keuze maken op basis van niet lekker in je vel zitten, als dat met iets anders dan werk te maken heeft.

Soms kan ventileren ook al helpen.

Weet niet hoelang je al bij het bedrijf werkt maar ik kreeg destijds echt zo’n gevoel van ik was hier eerst hoor!!!

1 like