Werk (algemeen topic)

Thanks @Enthusiasm! Ik ga scrollen voor inspiratie!

1 like
Antwoord

Ik heb vorig jaar mijn onvrede over werk inhoud aangekaart. Is natuurlijk wel een risico, maar voor mij was het wel - hier iets anders, of ergens iets anders. Vooral uit de kennis, wat vind ik minder leuk - wat vind ik OK - wat vind ik leuk aan mijn huidige functie zijn we intern gaan kijken naar mogelijkheden. Echter zijn we nu ruim een half jaar verder en merk ik dat er weinig vooruitgang in zit & heb ik toch besloten om om me heen te kijken. Bijkomend issue dat ik heb gehad is dat ik 2 jaar geleden onder een andere manager (tevens directeur) ben gaan vallen. Zijn leiderschapsstijl past niet goed bij mijn behoeftes, dit heb ik ook aangekaart. Hier is gelukkig wel veel voorruitgang in geweest en gaat stukken beter. Echter zitten zijn toekomstvisie (voor mij) en die van mij niet op 1 lijn, wat voor mij ook een aanleiding is geweest om het niet meer intern te zoeken.

Omdat ik nog erg betrokken ben voelt het nu wel (nu ik ver ik een andere sollicitatieprocedure ben) enorm als verraad van mijn kant.

Conclusie: Aangekaart, geen spijt van maar uiteindelijk niet de uitwerking die voor mij de oplossing bied.

Ik heb afgelopen week gesprek gehad met mijn manager. Daarna was ik heel erg opgelucht, manager reageerde heel goed en volgens mij dacht die eerder van “kan gebeuren dat je toe bent aan nieuwe uitdaging, waar maak je zo’n groot probleem van??”. Nu het een beetje is bezonken voel ik me ook weer mega-onzeker over wat gaat komen, ugh@mezelf, maar goed, ook wel nog steeds opgelucht gelukkig.

@Henry Fijn om te horen dat je ondanks dat geen spijt ervan hebt! Bijkomend probleem qua voortgang is dat ik zelf moeite heb met beslissingen (zie voorgaande probleem lol) en zelf daarin ook langzaam ben :’) maar bedankt voor het delen, ik ga proberen erop te letten, aan beide kanten.

Sinds een tijdje werk ik 3 dagen in de week bij mijn huidige baan. Ik merkte dat ik 40 uur aan dezelfde projecten en op dezelfde werkplek saai begon te vinden, en het leek me ideaal om 2 banen af te kunnen wisselen. Ik ben superblij dat deze stap naar 3 dagen bij deze werkgever gelukt is, dus nu heb ik de ruimte en tijd om uit te gaan zoeken wat ik er graag nog bij zou willen doen.

Vraagie: zijn er hier meiden met 2 banen/iets dat je voor 2/3 dagen in de week doet? Zo ja, wat doe je dan en hoe ziet je week er uit?

Ik loop ergens tegen aan en ik ben opzoek naar advies.

Ik werk in een klein team waar nogal veel haantjes zijn, extra uren draaien? Geen probleem. Savonds thuis nog werken? Geen probleem. 6 van de 7 dagen in de week werken? Geen probleem. Zijn er een aantal nieuwe projecten maar zijn ze nog niet af en goed doordacht? Heen probleem, we beginnen gewoon en Zien wel waar het schip strand. We hebben ernstig personeels tekort en krijgen geen nieuwe mensen er bij. 0 uren contracten mogen niet meer werken dan dat ze doen.

Nu heb ik in maart 3 dagen vrij gevraagd voor september, nu hoor ik pas dat deze niet doorgaan. Nu heb ik het eea zitten uitzoeken, en blijkt dat ik als ik 2 weken niet weet waar ik aan toe kom, deze 3 dgn gewoon goed gekeurd worden.
Ook ga ik in de laatste week van augustus verhuizen en woon vanaf 1 september samen, heel erg leuk alleen moet ik 6 Vd 7 dgn werken (niet de 36 uur rust in een werkweek van 5 dgn) en dan moet er nog 2 verhuisdagen bij op. Er is geen personeel en ik zadel Mn collegas met extra werk op.
Komt er nog bij dat de spanning echt om te snijden is opende werkvloer, wat t ook niet leuker maakt.

Ik zie er nogal op hoe ik dit moet brengen en ik zie gebeuren dat t mijn probleem wordt terwijl het t probleem van t bedrijf is.

Iemand een idee hoe ik dit het handigste kan aanpakken? Volgende week heb ik een gesprek aangevraagd en wil ik het bespreekbaar maken.

Advies op hoe de verlof dagen bespreekbaar te maken?
Ik zou het in eerste instantie gewoon vanuit jezelf brengen en niet zo zeer van jullie doen het fout en heel stellig zijn. Als ze daarop moeilijk doen, dan zou ik wel stellig worden maar ook meteen mn werkgever en toekomst daar in twijfel gaan trekken.

Meer: afgelopen maart heb ik heb ik 3 dagen verlof aangevraagd. Nu heb ik afgelopen week heb ik bericht gekregen dat deze uren zijn afgekeurd. Vanuit het personeelshandboek (oid) heb ik begrepen dat deze vrije dagen, na 2 weken “automatisch” worden toegekend. Inmiddels heb ik dan ook die drie vrije dagen ingepland. Hoe kunnen we de planning rond krijgen, wie kan dit aanpassen?

In plaats van: ik heb recht op…

Zijn die verhuisdagen onderdeel van die 3 dagen? Of zijn dit aparte dagen die je apart hebt aangekaart (je verhuizing kenbaar hebt gemaakt)? Dat zou ik gooien op; hey, volgens mij is er iets fout gegaan in de planning want ik verhuis dan en dan, heb daarvoor 2 dagen bijzonder verlof staan maar ik sta volledig ingepland.

Advies in het algemeen/de werkomgeving bespreekbaar maken?
Afhankelijke van je functie en “status” intern, kun je hier wellicht iets over zeggen. Maarja, als genoeg mensen dergelijke werkweken en omgang pikken, ga je aan het kortste eind trekken ben ik bang. Dan zou ik eerder voor jezelf kiezen en elders kijken wat de mogelijkheden zijn.

Disclaimer: ik ben wel iemand die werkomgeving en hoe er met me wordt omgegaan heel belangrijk vind.

1 like

Ben het helemaal mee eens, ik wil het graag goed doen, maar ik wil wel serieus worden genomen.

Ik heb het wel eens geopperd maar het wordt gewoon van de tafel geveegd als ik er niet ben. Er zijn een paar die ook aan mijn kant staan, maar ja die gaan ook andere taken doen omdat ze er zat van zijn.

Ik sta een beetje in Mn blootje :pensive:

Dank je voor je antwoord!

Weet iemand iets over cao’s en zorgverlof? Er staat namelijk in mijn cao dat ik zorgverlof kan krijgen in geval van een ernstige ziekte van een partner. Alleen zijn wij niet getrouwd of geregistreerd partner, zou dat uitmaken? Ik begin overigens pas volgende maand met werken bij deze werkgever, maar het lijkt erop dat ik het wel snel nodig ga hebben :frowning:

1 like

Ik zou even kijken wat in de cao staat over een partner, wat dat moet zijn van je.

Voor zover ik kan vinden staat het er niet specifiek in, maar ik ga even zoeken waar ik het nog meer zou kunnen navragen

Zijn er ook mensen die vast thuiswerken?

Ik doe dat nu 1 dag in de week, maar ik ben er niet echt uit of dit voor mij werkt. Ook omdat ik niet top in m’n vel zit.

Hebben jullie tips voor concentratie of werkzaamheden?

Ik ben in februari begonnen met mijn eerste ‘echte’ baan na mijn studie. Nu loopt mijn contract bijna af en heb ik te horen kregen dat hij niet wordt verlengd. Ik zag het al een beetje aankomen en eigenlijk voelt het ook als een opluchting. Ik voel me niet op mijn plek in de functie en de werkzaamheden zijn me steeds meer tegen gaan staan. Ook het 40 uur per week op kantoor achter de computer zitten valt me zwaarder dan ik dacht. Ik heb hiervoor jarenlang in de horeca gewerkt en dan vloog de tijd voorbij, terwijl hij nu vaak langzaam voorbij kruipt. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik uit het raam zit te staren, en als ik weer thuis ben voel ik me gefrustreerd omdat ik de hele dag binnen heb gezeten en naar een scherm heb gestaard. Ik haal er gewoon niet zoveel voldoening uit.

Ik blijf hier tot mijn contract afloopt in september en zoek ondertussen alvast naar iets anders. Het probleem is dat ik niet zo goed weet wat ik wil. Meer wat ik niet wil en wat ik niet kan haha. Ik wil eigenlijk wat meer afwisseling. Misschien wel een paar dagen op kantoor en de andere dagen een iets actievere baan. Dat maakt het alleen niet echt makkelijker zoeken. Ik ben echt niet op zoek naar een droombaan, maar wel naar werk waar ik met meer plezier naartoe ga en waar ik niet alleen maar naar het weekend toe leef.

Dit is eigenlijk gewoon één lang klaagbericht haha, maar het is fijn op het zo even op te schrijven. Geeft mij ook weer even wat helderheid. Ik ga gewoon goed op een rijtje zetten wat ik leuk vind, wat ik kan en wat de mogelijkheden daar in zijn.

1 like

Oh help. Vanaf 1 september heb ik geen werk meer. Ik heb nu 4 jaar onderzoek gedaan onder een PhD-beurs (medische sector, MSc Wiskunde), maar deze loopt nu af. Heb het doctoraat nog niet behaald, is wel de bedoeling nog. Ik ben er sowieso uit dat ik iets totaal anders wil doen, de hele dag computerwerk en het eenzijdige past totaal niet bij mij. Ik ben nu begonnen met loopbaanbegeleiding, en daar zijn we al uitgekomen dat ik vooral een job zoek die maatschappelijk relevant voor mij is (bv milieu, gelijkheid, gezondheid), waarbij ik problemen kan analyseren en oplossen en waarbij ik theorie in praktijk kan omzetten. Huisarts en gerechtspsychiater kwamen al ter sprake, maar ik hoop vooral iets te vinden waarbij ik niet nog 7+ jaar voor moet studeren… (ben 27 en van plan binnen dit en een paar jaar aan kinderen te beginnen.) Is er iemand die toevallig een idee heeft? Ik heb meer en meer het idee dat de job die bij mij past niet bestaat wat nogal een moedeloze gedachte is…

1 like

Misschien les geven? Past niet volledig in je wensenlijst, wel maatschappelijk relevant en niet volledige dagen achter de computer.

1 like

Ik heb het zo niet naar mn zin op het werk, maar tegelijkertijd weet ik ook dat het gewoon mn mindset is en ik het echt wel leuk zou kunnen hebben. Hoe veranderd ik mijn negatieve mindset naar een iets positievere? I

Ik weet even niet waar ik anders met mijn vraag terecht moet, dus ik zet hem maar even in dit topic:

Ik werk bij een hartstikke leuk bedrijf en mijn collega’s zijn super. Maar het werk zelf gaat me de laatste tijd steeds meer tegenstaan. Het gaat niet zo lekker bij het bedrijf en dat heeft invloed op mijn werk (even een beetje vaag ivm de herkenbaarheid). Daar komt bij dat ik meer in mijn mars heb dan mijn huidige werkzaamheden. Op het moment zijn daar binnen het bedrijf eigenlijk geen oplossingen voor, dus ik ben toch aan het overwegen om weer te gaan solliciteren.
Nou heb ik niet per se haast, ik zit niet op de schopstoel, kan hier gerust nog een hele tijd blijven als ik wil, dus ik ga geen overhaaste beslissingen nemen, maar ik wil me wel een beetje oriënteren.
Ik zou het liefst meer willen doen met mijn idealen, dus ik probeer het een beetje te zoeken in de hoek van duurzaamheid/dierenrechten/mensenrechten etc. Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Bestaat er zoiets als een ‘groene vacaturebank’ of iets dergelijks? Iets waar vacatures gericht op een mooiere wereld ergens verzameld worden?

ps, ik wil nog even wachten met zoeken via social media, ivm meelezers.

Oh ja, die eerste kende ik idd, was ik eigenlijk een beetje vergeten maar ik ga hem weer eens bekijken. Geenjobs kende ik nog niet :+1:

1 like

Ik ben hier een paar maanden geleden geweest en heb er een baan aan overgehouden :slight_smile: Duurt wel weer even tot de volgende editie en weet niet of je nog starter bent en of dit helemaal is wat je zoekt maar misschien heb je wat aan de lijst met deelnemende bedrijven. En kan me voorstellen dat er nog wel meer evenementen zoals dit zijn.

Ik ga eens kijken, tnx!

Oh sorry, heb je berichtje volledig gemist! Lief dat je meedenkt, maar ik denk niet dat lesgeven iets voor mij is. Ik praat niet graag voor groepen (krijg ik paniekaanvallen van) en denk dat het ook iets té veel structuur voor mij is…